Konstruowanie testów psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP307-02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie testów psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychometria stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy procedury konstrukcji testów psychologicznych. W ramach wykładu omawiane są teoretyczne podstawy narzędzi psychometrycznych, strategie i procedura konstrukcji testu wraz z procedurami kulturowej uniwersalizacji testów psychologicznych. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Podstawowe założenia dotyczące konstrukcji testów psychologicznych oraz pojęcia psychologii różnic indywidualnych: cecha i typ oraz konsekwencje wyboru konstruktu dla przyjętej strategii i procedury konstrukcji testu (analiz psychometrycznych, normalizacji, itd.). Wykład 2. Test jako kompozycja pozycji testowych: wyniki testu a wyniki pozycji oraz wkład pozycji do rzetelności i trafności wyniku testowego - wybór pozycji do testów do badania cechy i typu (konsekwencje wyboru nieoptymalnych pozycji); wynik testowy jako suma ważonych i nieważonych odpowiedzi testowych, zalety i wady ważenia odpowiedzi. Wykład 3. Strategie konstruowania testów: teoretyczna (na przykładzie PTS), indukcyjna (na przykładzie PLP) i kryterialna (na przykładzie Kwestionariusza Objawowego "S"). Strategie połączone i sekwencyjne konstruowania testów (na przykładzie IWO). Wykład 4. Procedura konstrukcji testu: Etap I - II - wybór strategii, taktyki i opracowanie planu konstrukcji; podstawy teoretyczne testu: teorii psychologicznej, wiedzy lub metodologii. Etap III – hierarchiczna struktura konstruktu (podwymiary i fasady) oraz generowanie wskaźników konstruktu i ocena ich trafności treściowej lub prototypowości. Wykład 5. Procedura konstrukcji testu: Etap IV - VI - zapisywanie pozycji testowych (etap IV) i ocena ich własności formalnych (etap V - problemy lingwistyczne i semantyczne) oraz kwestie wyboru procedury odpowiadania oraz opcji odpowiedzi (etap VI); przykłady wadliwie sformułowanych pozycji. Wykład 6. Procedura konstruowania testów: Etap V (c.d.) - czynniki zniekształcające wyniki testowe: tendencja do dysymulowania, symulowania i style odpowiadania oraz ich kontrolowanie w procesie konstrukcji testu; problem skal kontrolnych: rodzaje skal, zasady ich konstruowania, walidowania (efekt tłumienia i moderacji) oraz interpretacji wyników. Wykład 7. Procedura konstrukcji testu: Etap VII - przygotowanie testu do badań: instrukcja, arkusze odpowiedzi, kolejność pozycji (różne formy arkuszy testowych oraz procedury badań testowych - badania klasyczne i komputerowe); charakterystyka i dobór prób; plan analizy psychometrycznej: rola walidacji krzyżowej i demograficznej (przykłady pogarszania się charakterystyki psychometrycznej w efekcie braku walidacji krzyżowej). Wykład 8. Procedura konstrukcji testu: Etap VIII - analiza psychometryczna danych - podstawowe wskaźniki psychometryczne pozycji oraz procedura tworzenia wersji końcowej skali; przykłady zastosowania eksploracyjnej analizy czynnikowej do analizy pozycji testowych (w tym równoważności międzypróbkowej pozycji). Wykład 9. Procedura konstrukcji testu: Etap VIII (c.d.) - przykłady zastosowania konfirmacyjnej analizy czynnikowej do analizy pozycji testowych (analiza różnych modeli struktury pozycji oraz podwymiarów badanego konstruktu). Wykład 10. Procedura konstrukcji testu: Etap IX - weryfikacja parametrów psychometrycznych testu: rzetelności i trafności pomiaru testowego. Etap X - normalizacja wyników testowych: rodzaje norm oraz specyficzne problemy normalizacji: aktualizacja norm, normy lokalne, przygotowanie do diagnozy aktuarialnej. Wykład 11. Procedura konstrukcji testu: Etap X (c.d.) - normalizacja wyników testowych. Sposoby i przykłady generowania norm wewnątrzgrupowych oraz norm zorientowanych na standard wykonania (wyników progowych dla testów kryterialnych). Wykład 12. Procedura konstrukcji testu: Etap XI - przygotowanie testu do stosowania w dalszych badaniach: publikacja testu – artykuł/podręcznik (zasady przygotowania; niezbędne informacje o teście zawarte w publikacji). Etap XII – rewizja testu (teoretyczne, psychometryczne oraz kulturowe przyczyny rewizji testu). Wykład 13. Wprowadzenie do procedury konstrukcji testu w planie międzykulturowym: kulturowa adaptacja testu - podstawowe pojęcia i założenia badawcze (kryteria i aspekty równoważności kulturowej testów); standardy kulturowej adaptacji testów wg Międzynarodowej Komisji Testów. Wykład 14. Strategie kulturowej adaptacji testów: translacja, trawestacja i rekonstrukcja (polska wersja NEO-FFI jako przykład translacji, polska wersja MPI jako przykład trawestacji, PLP jako przykład rekonstrukcji oraz analiza porównawcza różnych strategii adaptacji kulturowej testów. Wykład 15. Konstrukcja testu w planie międzykulturowym: podstawowe pojęcia i założenia badawcze; strategie konstrukcji testów w planie międzykulturowym. Studia leksykalne (PLP) – rekonstruowanie testu, studia nad temperamentem (PTS) – trawestowanie testu oraz (FCZ-KT) – uniwersalizacja testu; analiza porównawcza różnych strategii uniwersalizacji testów. |
Literatura: |
AERA/APA/NCME (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: GWP. Brzeziński, J. (2005)(red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Hornowska, E., Paluchowski, W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 151-191). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Van de Vijver, F., Hambleton, R. K. (1996). Translating tests: Some practical guidelines. European Psychologist, 1, 89-99. Zakrzewska, M. (1994). Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Poznań: Wyd. UAM. Zawadzki, B.(2006). Kwestionariusze osobowości. Procedura i strategie konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Znajomość podstawowych procedur tworzenia i adaptowania testów psychologicznych. Umiejętności: Umiejętność tworzenia/adaptacji własnych narzędzi badawczych. Postawy: Świadomość różnych problemów diagnostycznych, w tym etycznych, związanych z diagnozą testową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach 50%, kolokwium końcowe 50%. Kryteria oceny końcowej: 50%: dst (zaliczenie) 50%-60%: dst+ 60%-70%: db 70%-80%: db+ 80%-90%: bdb 90%-100%: celujący |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.