Culture adaptation of tests
General data
Course ID: | 2500-PL-PS-SP307-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Culture adaptation of tests |
Name in Polish: | Kulturowa adaptacja testów |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Psychometria stosowana |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The course concerns culture adaptation of psychological tests. It contains theoretical bases of culture adaptation: etic (common for different cultures) and emic (unique for one culture)levels. Different contexts of culture adaptation and different ways and levels of adaptation will be discussed: transcription, translation, travesty, paraphrase and reconstruction. The problems of culture-fair tests will be also discussed. All these problems will be presented on specific examples. |
Full description: |
The course concerns culture adaptation of psychological tests. It contains theoretical bases of culture adaptation: etic (common for different cultures) and emic (unique for one culture)levels. Different contexts of culture adaptation and different ways and levels of adaptation will be discussed: transcription, translation, travesty, paraphrase and reconstruction. The problems of culture-fair tests will be also discussed. All these problems will be presented on specific examples. |
Bibliography: |
Behling, O, Law, K.S. (2000). Translating questionnaires and other research instruments. Problems and solutions. Series: Quantitative Applications in the Social Sciences, Sage Publications. Ciechanowicz, A. (red.). (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Drwal, R.Ł. (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Część I. Wybrane zagadnienia adaptacji kwestionariuszy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska, E., Paluchowski, W.J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych [w:] J. Brzeziński (red). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu, rozdz. 1. Testy neutralne kulturowa (zredukowane kulturowo). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN Podręczniki do testów: NEO-PR, PANAS, UMACL (wersje oryginalne i polskie adaptacje) oraz IPP, Carey Temperament Scales (wersje oryginalne). |
Learning outcomes: |
Wiedza: studenci poznają zasady adaptacji testów psychologicznych, zarówno od strony teoretycznej, jak i od praktycznej - na podstawie różnej kategorii testów. Poznają różne sposoby adaptacji w zależności od celu (np. porównanie międzykulturowe lub diagnoza indywidualna) oraz dowiadują się o trudnościach i ograniczeniach, jakie wynikają z procedury adaptacji. Tematyka zajęć koncentruje się na kulturowym aspekcie konstruowania, adaptacji oraz stosowania testów (kontekst kulturowy na każdym etapie). Postawy: krytycyzm wobec pseudo adaptacji testów i uczulenie na informacje, czy procedura adaptacyjna była zgodna z zasadami psychometrii; wyczulenie na pewne aspekty związane ze stosowaniem testów psychologicznych, a przede wszystkim na różnice międzykulturowe w tym zakresie Umiejętności: umiejętność rozróżnienia dobrej i złej adaptacji testu psychologicznego; umiejętność dokonania wyboru rodzaju adaptacji w zależności od celu i od rodzaju testu; umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy na konkretnym przykładzie - zaproponowanie i uzasadnienie konkretnej procedury adaptacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria brane pod uwagę: końcowe kolokwium pisemne (pytania otwarte); wykonanie zadania praktycznego (propozycja konkretnej procedury adaptacyjnej na wybranym przykładzie oryginalnego testu); aktywność na zajęciach. Dodatkowe zadanie (nie obligatoryjne) - wygłoszenie referatu z proponowanej listy tematów, w oparciu o podaną literaturę oraz literaturę wyszukaną przez studenta. Referat oceniony >dobry podnosi ostateczna ocenę o pół stopnia. procentowo: kolokwium 70% oceny końcowej, zadanie obligatoryjne 15%, aktywność na zajęciach 15%. |
Copyright by University of Warsaw.