Wstęp do prowadzenia szkoleń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP309-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do prowadzenia szkoleń |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia obowiązkowe dla 4 roku specjalizacji Wspieranie rozwoju osobowości. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cel zajęć: Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z planowaniem i prowadzeniem warsztatów, treningów i szkoleń dla zdrowych dorosłych ludzi, realizowanych w grupie. |
Pełny opis: |
Cel zajęć: Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z planowaniem i prowadzeniem warsztatów, treningów i szkoleń dla zdrowych dorosłych ludzi, realizowanych w grupie. Program wykładu Czym są szkolenia, warsztaty, treningi grupowe? Jak uczą się dorośli? Czyli czym zajmuje się andragogika? Jak skutecznie uczyć grupę? Mechanizmy uczenia w trakcie warsztatu umiejętności psychospołecznych Jak przebiega cykl szkoleniowy? Projektowanie szkolenia / warsztatu / treningu Jak formułować cele, jak dobierać metody i techniki pracy z grupą? Jak prowadzić szkolenia? Rola trenera i przygotowanie. Współpraca między trenerami. Etyka trenera. Wymagania dot. licencji trenera PTP. Jak ocenić szkolenie i jego efektywność? Wykład prowadzony jest metodami aktywnymi angażującymi uczestników. |
Literatura: |
Brown, N. W. (2004). Psychoeducational groups. Process and practice (wyd. 2). Nowy York: Bruner-Routledge Taylor & Francis Group. - wybrane rozdziały Grzesiak-Feldman M. i Stysko M. (2006). Warsztat umiejetnosci psychospolecznych jako metoda prowadzaca do zmiany w jednostce: analiza empiryczna. Psychologia. Edukacja i spoleczenstwo, 3, s. 231-244. Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska-Kott, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H (2008). Trening interpersonalny (wyd. 2). Warszawa: WAB. rozdziały 2, 4, 6,7 Knowles, M. S., Holton III, E. F. i Swanson, R. A. (2009). Edukacja dorosłych. Warszawa: PWN. - wybrane rozdziały Laguna, M. (2004). Szkolenia. Gdansk: GWP. Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkole?. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS). s. 13-68. Schneider-Corey M., Corey G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZ PTP. część II Proces grupowy: fazy rozwoju (s. 117-328). Styśko-Kunkowska M., Grzesiak-Feldman M. (w druku). Warsztaty umiejętności psychospołecznych. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red), Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia. literatura uzupełniająca: Association for Specialists in Group Work (200). Professional Standards for the Training of Group Workers. Pobrany 20 wrze?nia 2006 z http://www.asgw.org/training_standards.htm Krikpatrick, D.L. (2001). Ocena efektywnosci szkolen. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka. Polskie Towarzystwo Psychologiczne (1992). Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa. Warszawa: PTP Polskie Towarzystwo Psychologicnze (2005). Deklaracja Profesjonalnej Odpowiedzialnosci Trenera, uzyskany 5 maja 2006 z: http://www.ptp.org.pl/teksty/odp_trenera.doc Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkolen. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Schneider-Corey M., Corey G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZ PTP. Silberman, M. (2005). Metody aktywizujace w szkoleniach. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. |
Efekty uczenia się: |
Znajomość podstawowych zagadnień związanych z planowaniem i prowadzeniem warsztatów, treningów i szkoleń dla zdrowych dorosłych ludzi, realizowanych w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie studenci piszą test (z założonym poziomem trudności, z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) obejmujący treści z wykładów oraz literaturę. Dopuszczalna jest nieobecność na 1 wykładzie lub 2 x 90 minut (taką cząstkową nieobecność należy każdorazowo zgłosić prowadzącemu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.