Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do prowadzenia szkoleń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP309-07
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do prowadzenia szkoleń
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia obowiązkowe dla 4 roku specjalizacji Wspieranie rozwoju osobowości.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cel zajęć:

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z planowaniem i prowadzeniem warsztatów, treningów i szkoleń dla zdrowych dorosłych ludzi, realizowanych w grupie.

Pełny opis:

Cel zajęć:

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z planowaniem i prowadzeniem warsztatów, treningów i szkoleń dla zdrowych dorosłych ludzi, realizowanych w grupie.

Program wykładu

Czym są szkolenia, warsztaty, treningi grupowe?

Jak uczą się dorośli? Czyli czym zajmuje się andragogika?

Jak skutecznie uczyć grupę? Mechanizmy uczenia w trakcie warsztatu umiejętności psychospołecznych

Jak przebiega cykl szkoleniowy? Projektowanie szkolenia / warsztatu / treningu

Jak formułować cele, jak dobierać metody i techniki pracy z grupą?

Jak prowadzić szkolenia? Rola trenera i przygotowanie. Współpraca między trenerami.

Etyka trenera. Wymagania dot. licencji trenera PTP.

Jak ocenić szkolenie i jego efektywność?

Wykład prowadzony jest metodami aktywnymi angażującymi uczestników.

Literatura:

Brown, N. W. (2004). Psychoeducational groups. Process and practice (wyd. 2). Nowy York: Bruner-Routledge Taylor & Francis Group. - wybrane rozdziały

Grzesiak-Feldman M. i Stysko M. (2006). Warsztat umiejetnosci psychospolecznych jako metoda prowadzaca do zmiany w jednostce: analiza empiryczna. Psychologia. Edukacja i spoleczenstwo, 3, s. 231-244.

Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska-Kott, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H (2008). Trening interpersonalny (wyd. 2). Warszawa: WAB. rozdziały 2, 4, 6,7

Knowles, M. S., Holton III, E. F. i Swanson, R. A. (2009). Edukacja dorosłych. Warszawa: PWN. - wybrane rozdziały

Laguna, M. (2004). Szkolenia. Gdansk: GWP.

Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkole?. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS). s. 13-68.

Schneider-Corey M., Corey G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZ PTP. część II Proces grupowy: fazy rozwoju (s. 117-328).

Styśko-Kunkowska M., Grzesiak-Feldman M. (w druku). Warsztaty umiejętności psychospołecznych. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red), Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia.

literatura uzupełniająca:

Association for Specialists in Group Work (200). Professional Standards for the Training of Group Workers. Pobrany 20 wrze?nia 2006 z http://www.asgw.org/training_standards.htm

Krikpatrick, D.L. (2001). Ocena efektywnosci szkolen. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.

Polskie Towarzystwo Psychologiczne (1992). Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa. Warszawa: PTP

Polskie Towarzystwo Psychologicnze (2005). Deklaracja Profesjonalnej Odpowiedzialnosci Trenera, uzyskany 5 maja 2006 z: http://www.ptp.org.pl/teksty/odp_trenera.doc

Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkolen. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Schneider-Corey M., Corey G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZ PTP.

Silberman, M. (2005). Metody aktywizujace w szkoleniach. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Efekty uczenia się:

Znajomość podstawowych zagadnień związanych z planowaniem i prowadzeniem warsztatów, treningów i szkoleń dla zdrowych dorosłych ludzi, realizowanych w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie studenci piszą test (z założonym poziomem trudności, z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) obejmujący treści z wykładów oraz literaturę.

Dopuszczalna jest nieobecność na 1 wykładzie lub 2 x 90 minut (taką cząstkową nieobecność należy każdorazowo zgłosić prowadzącemu)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)