Wspieranie rozwoju osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP309-13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie rozwoju osobowości |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia są składanką autorskich wykładów prowadzonych przez pracowników Katedry Psychologii Osobowości, Katedry Psychologii Społecznej oraz zapraszanych gości. Celem jest prezentacja współczesnych badań na temat szeroko rozumianych mechanizmów związanych z rozwojem osobwości (np. mechanizmów samoregulacji, samokontroli, procesów związanych z Ja) oraz metod rozwoju osobowości (np. treningów twórczości lub warsztatów kompetencji społecznych). |
Pełny opis: |
Wykład 1 14.02 Dr Dorota Kobylińska Wprowadzenie. Counselling jako nieterapeutyczna metoda pomocy Kobylińska D. (2005). Wywiad na potrzeby wspierania rozwoju osobistego, W: Wywiad psychologiczny, K. Stemplewska-Żakowicz, T. Szutrowa i K. Krejtz (red.) Warszawa: Pracownia testów PTP. Wykład 2 21.02 dr Monika Grzesiak-Feldman Warsztat umiejetnosci psychospolecznych jako metoda edukacyjna i rozwojowa– Literatura: Grzesiak-Feldman, M. (2005). Warsztat umiejętności psychospołecznych jako metoda edukacyjna i rozwojowa: wybrane zagadnienia. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 2(2), 171-186 Wykład 3 i 4 28.02 i 6.03 dr D. Karwowska O możliwościach modyfikowania i ograniczania wpływu utajonego afektu na jawnie formułowane sądy Literatura obowiązkowa: 1.Jarymowicz M. (2008) Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa:PWN (Część IV i VI) 2.Karwowska D (2007) Rola refleksyjnego systemu wartościowania w ograniczaniu wpływu nieuświadamianego afektu. [W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP 3.Karwowska D i Szuster A. (2007) O niektórych indywidualnych właściwościach ograniczających wpływ nieuświadamianego afektu. [W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP Literatura uzupełniająca: 1.Jarymowicz M. (2008) Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa:PWN (Część II i V) 2.Karwowska D i Kobylińska D (2007) Zlateralizowane ekspozycje bodźców podprogowych.[W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP 3.Kobylińska D (2001) Efekt asymilacji i kontrastu w badaniach nad wpływem utajonego afektu na formułowanie sądów [W:] M. Jarymowicz (red.) Pomiędzy afektem a intelektem – poszukiwania empiryczne. Warszawa: WIP PAN 4.Kolańczyk A (2007) Asymilacyjne i Kontrastowe oceny względem nieuświadamianego afektu – próba interpretacji. [W:] R.K.Ohme Nieuświadomiony afekt – najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP Wykład 5 i 6 13.03 i 20.03 dr hab. Anna Szuter-Kowalewicz Regulacyjna rola reprezentacji innych ludzi w społecznym funkcjonowaniu Znaczenie dostępności perspektywy innej osoby. Literatura: • Markus,H.(1993). Ja w myśli i pamięci (w) T. Maruszewski (red.), Poznanie, afekt, zachowanie. Warszawa: PWN 102-129. • Kamińska-Feldman, M.(1994). Asymetria w ocenianiu dystansów Ja-Inni. Warszawa: OWWPUW s. 13-25. • Szuster,A.(2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu Warszawa: Wyd. Instyt. Psych. PAN s.51-61.; 98-108 • Szuster, A. (2008). O roli standardów poza-ja w antycypacji ocen i zachowań innych ludzi [W;] W. Ciarkowska, W. Oniszczenko,(red.) Szkice z psychologii różnic indywidualnych (s. 294- 306) • Szuster, A., Borodo-Jaskólska, E. (2011). O możliwości ograniczenia projekcji Ja: rola dostępności standardów poza-ja. Przegląd Psychologiczny, 54,2 s.159- 178 Wykład 7 27.03 dr Tomasz Baran Doświadczenie metafizyczne a rozwój osobowości Jung, C. G. (2005). Psychologia a religia Zachodu i Wschodu. Warszawa: Wydawnictwo KR (str. 479 -515) Wykład 8 3.04 dr Norbert Maliszewski Wprowadzenie do treningu twórczości Wykład 9 17.04 dr hab. Katarzyna Stemplewska-Żakowicz Dialogowe Ja Literatura: Oleś, P. K., Drat-Ruszczak, K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki.(t.1, ss. 651 – 764). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Podrozdział 8.8.4. Teoria dialogowego Ja (ss.727 - 731) Wykład 10 24.04 dr hab. Katarzyna Stemplewska-Żakowicz Diagnoza psychologiczna w poradnictwie i psychoterapii Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki.(t.2, ss. 23 – 94). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Podrozdział 11.3.1.3. Rygor naukowy w diagnozie psychologicznej (ss.37 - 43) • Podrozdział 11.3.2. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (ss.43 - 46). Wykład 11 8.05 Diagnoza psychologiczna w poradnictwie i psychoterapii c.d. Wykład 15.05 mgr Anna Werner Optymizm Wykład 13 22.05 Dr Dorota Kobylińska Rozwój osobowości na podstawie wybranych teorii psychologicznych; psychologia pozytywna Literatura: Oleś P. (2003). Rozwój osobowości, W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, tom 3 (s. 131-177). Warszawa: PWN. 29.05 - EGZAMIN |
Literatura: |
Literatura w sylabusie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.