Trening autorefleksji – uważny kontakt ze sobą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP309-17 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Trening autorefleksji – uważny kontakt ze sobą |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru 1) w I serii wyłącznie specjalizacja 309 2) w kolejnych lata IV-V 3) kolejność zapisów Osobista motywacja do udziału w treningu i pracy w jego trakcie (wszystkie zapisujące się osoby proszę o maila z odpowiedzią na pytanie „Dlaczego chciałabyś / chciałbyś uczestniczyć w tych zajęciach?”) |
Skrócony opis: |
Autorefleksja jest ważnym, a w dodatku najbardziej dostępnym, narzędziem rozwoju, zarówno osobistego, jak i zawodowego. Uważny wgląd w siebie wydaje się niezbędną podstawą świadomych wyborów i każdego rodzaju kontaktu z drugim człowiekiem. Jest ważnym elementem rozwijania wielu kompetencji niezbędnych w zawodzie psychologa. Dlatego trening adresowany jest do studentów specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, jako ważne uzupełnienie kompetencji związanych z prowadzeniem treningów, szkoleń i sesji coachingowych. Dzięki różnorodnym technikom stosowanym w czasie treningu studenci będą mogli rozwijać umiejętność świadomego wglądu w siebie. Celem treningu jest budowanie i wzmacnianie samoświadomości w różnych obszarach życia, wzmacnianie nawyku uważnej i świadomej obserwacji siebie, oraz rozwijanie empatii, życzliwości i autentycznego zrozumienia dla siebie i innych ludzi. |
Pełny opis: | |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Studentki i studenci po ukończeniu kursu Wiedza • Potrafią opisać relacje między Ja, tożsamością i samoregulacją • Znają techniki wspierające uważny kontakt ze sobą • Wymieniają korzyści ze wzmacniania autorefleksji w życiu osobistym i zawodowym Umiejętności • Stosują techniki wspierające uważny kontakt ze sobą • Projektują własne ćwiczenia wspierające autorefleksję Postawy • Mają nawyk uważnej i świadomej obserwacji siebie • Akceptują i szanują wszystkie wymiary siebie • Dbają o własne ciało i własne potrzeby • Wykazują empatię, życzliwość i autentyczne zrozumienie dla siebie i innych ludzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kobylińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wojnarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Autorefleksja jest ważnym, a w dodatku najbardziej dostępnym, narzędziem rozwoju, zarówno osobistego, jak i zawodowego. Uważny wgląd w siebie wydaje się niezbędną podstawą świadomych wyborów i każdego rodzaju kontaktu z drugim człowiekiem. Jest ważnym elementem rozwijania wielu kompetencji niezbędnych w zawodzie psychologa. Dlatego trening adresowany jest do studentów specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, jako ważne uzupełnienie kompetencji związanych z prowadzeniem treningów, szkoleń i sesji coachingowych. Wśród ważnych elementów samoświadomości wymienić można chociażby znajomość własnych potrzeb i właściwych dla siebie sposobów ich zaspokajania, umiejętność rozpoznawania własnych emocji i ich regulacji czy świadomość indywidualnych wzorców reagowania w różnych sytuacjach. We współczesnym świecie pełnym bodźców, wymagającym od nas szybkiego reagowania rzadko stawiamy sobie pytania „Co czuję?”, „Co się ze mną dzieje?”, „co jest dla mnie ważne?”, „Czego potrzebuje?”. Często brakuje nam również narzędzi i umiejętności docierania do odpowiedzi na takie pytania. Dzięki różnorodnym technikom stosowanym w czasie treningu studenci będą mogli rozwijać umiejętność świadomego wglądu w siebie. Celem treningu jest budowanie i wzmacnianie samoświadomości w różnych obszarach życia, wzmacnianie nawyku uważnej i świadomej obserwacji siebie, oraz rozwijanie empatii, życzliwości i autentycznego zrozumienia dla siebie i innych ludzi. |
|
Literatura: |
• Greenberger, D., Padesky, C. (2004). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Huflejt- Łukasik, M. (2010). Ja i procesy samoregulacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (Str. 11-24) • Jarymowicz, M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa: PWN. (str. 9 – 13, 179-184) • Kabat-Zinn, J. (2012). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. • Leahy, R.L. (2008). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. • McKay, M., Wood, J.C., Brantley, J. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna. Praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wojnarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Autorefleksja jest ważnym, a w dodatku najbardziej dostępnym, narzędziem rozwoju, zarówno osobistego, jak i zawodowego. Uważny wgląd w siebie wydaje się niezbędną podstawą świadomych wyborów i każdego rodzaju kontaktu z drugim człowiekiem. Jest ważnym elementem rozwijania wielu kompetencji niezbędnych w zawodzie psychologa. Dlatego trening adresowany jest do studentów specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, jako ważne uzupełnienie kompetencji związanych z prowadzeniem treningów, szkoleń i sesji coachingowych. Wśród ważnych elementów samoświadomości wymienić można chociażby znajomość własnych potrzeb i właściwych dla siebie sposobów ich zaspokajania, umiejętność rozpoznawania własnych emocji i ich regulacji czy świadomość indywidualnych wzorców reagowania w różnych sytuacjach. We współczesnym świecie pełnym bodźców, wymagającym od nas szybkiego reagowania rzadko stawiamy sobie pytania „Co czuję?”, „Co się ze mną dzieje?”, „co jest dla mnie ważne?”, „Czego potrzebuje?”. Często brakuje nam również narzędzi i umiejętności docierania do odpowiedzi na takie pytania. Dzięki różnorodnym technikom stosowanym w czasie treningu studenci będą mogli rozwijać umiejętność świadomego wglądu w siebie. Celem treningu jest budowanie i wzmacnianie samoświadomości w różnych obszarach życia, wzmacnianie nawyku uważnej i świadomej obserwacji siebie, oraz rozwijanie empatii, życzliwości i autentycznego zrozumienia dla siebie i innych ludzi. |
|
Literatura: |
• Greenberger, D., Padesky, C. (2004). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Huflejt- Łukasik, M. (2010). Ja i procesy samoregulacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (Str. 11-24) • Jarymowicz, M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa: PWN. (str. 9 – 13, 179-184) • Kabat-Zinn, J. (2012). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. • Leahy, R.L. (2008). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. • McKay, M., Wood, J.C., Brantley, J. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna. Praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.