Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening autorefleksji – uważny kontakt ze sobą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP309-17
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening autorefleksji – uważny kontakt ze sobą
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Wspieranie rozwoju osobowości
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria naboru

1) w I serii wyłącznie specjalizacja 309

2) w kolejnych lata IV-V

3) kolejność zapisów


Osobista motywacja do udziału w treningu i pracy w jego trakcie (wszystkie zapisujące się osoby proszę o maila z odpowiedzią na pytanie „Dlaczego chciałabyś / chciałbyś uczestniczyć w tych zajęciach?”)

Skrócony opis:

Autorefleksja jest ważnym, a w dodatku najbardziej dostępnym, narzędziem rozwoju, zarówno osobistego, jak i zawodowego. Uważny wgląd w siebie wydaje się niezbędną podstawą świadomych wyborów i każdego rodzaju kontaktu z drugim człowiekiem. Jest ważnym elementem rozwijania wielu kompetencji niezbędnych w zawodzie psychologa. Dlatego trening adresowany jest do studentów specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, jako ważne uzupełnienie kompetencji związanych z prowadzeniem treningów, szkoleń i sesji coachingowych.

Dzięki różnorodnym technikom stosowanym w czasie treningu studenci będą mogli rozwijać umiejętność świadomego wglądu w siebie. Celem treningu jest budowanie i wzmacnianie samoświadomości w różnych obszarach życia, wzmacnianie nawyku uważnej i świadomej obserwacji siebie, oraz rozwijanie empatii, życzliwości i autentycznego zrozumienia dla siebie i innych ludzi.

Pełny opis:
Literatura:
Efekty uczenia się:

Studentki i studenci po ukończeniu kursu

Wiedza

• Potrafią opisać relacje między Ja, tożsamością i samoregulacją

• Znają techniki wspierające uważny kontakt ze sobą

• Wymieniają korzyści ze wzmacniania autorefleksji w życiu osobistym i zawodowym

Umiejętności

• Stosują techniki wspierające uważny kontakt ze sobą

• Projektują własne ćwiczenia wspierające autorefleksję

Postawy

• Mają nawyk uważnej i świadomej obserwacji siebie

• Akceptują i szanują wszystkie wymiary siebie

• Dbają o własne ciało i własne potrzeby

• Wykazują empatię, życzliwość i autentyczne zrozumienie dla siebie i innych ludzi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kobylińska
Prowadzący grup: Agnieszka Wojnarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Autorefleksja jest ważnym, a w dodatku najbardziej dostępnym, narzędziem rozwoju, zarówno osobistego, jak i zawodowego. Uważny wgląd w siebie wydaje się niezbędną podstawą świadomych wyborów i każdego rodzaju kontaktu z drugim człowiekiem. Jest ważnym elementem rozwijania wielu kompetencji niezbędnych w zawodzie psychologa. Dlatego trening adresowany jest do studentów specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, jako ważne uzupełnienie kompetencji związanych z prowadzeniem treningów, szkoleń i sesji coachingowych.

Wśród ważnych elementów samoświadomości wymienić można chociażby znajomość własnych potrzeb i właściwych dla siebie sposobów ich zaspokajania, umiejętność rozpoznawania własnych emocji i ich regulacji czy świadomość indywidualnych wzorców reagowania w różnych sytuacjach. We współczesnym świecie pełnym bodźców, wymagającym od nas szybkiego reagowania rzadko stawiamy sobie pytania „Co czuję?”, „Co się ze mną dzieje?”, „co jest dla mnie ważne?”, „Czego potrzebuje?”. Często brakuje nam również narzędzi i umiejętności docierania do odpowiedzi na takie pytania.

Dzięki różnorodnym technikom stosowanym w czasie treningu studenci będą mogli rozwijać umiejętność świadomego wglądu w siebie. Celem treningu jest budowanie i wzmacnianie samoświadomości w różnych obszarach życia, wzmacnianie nawyku uważnej i świadomej obserwacji siebie, oraz rozwijanie empatii, życzliwości i autentycznego zrozumienia dla siebie i innych ludzi.

Literatura:

• Greenberger, D., Padesky, C. (2004). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Huflejt- Łukasik, M. (2010). Ja i procesy samoregulacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (Str. 11-24)

• Jarymowicz, M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa: PWN. (str. 9 – 13, 179-184)

• Kabat-Zinn, J. (2012). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

• Leahy, R.L. (2008). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• McKay, M., Wood, J.C., Brantley, J. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna. Praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Wojnarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Autorefleksja jest ważnym, a w dodatku najbardziej dostępnym, narzędziem rozwoju, zarówno osobistego, jak i zawodowego. Uważny wgląd w siebie wydaje się niezbędną podstawą świadomych wyborów i każdego rodzaju kontaktu z drugim człowiekiem. Jest ważnym elementem rozwijania wielu kompetencji niezbędnych w zawodzie psychologa. Dlatego trening adresowany jest do studentów specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości, jako ważne uzupełnienie kompetencji związanych z prowadzeniem treningów, szkoleń i sesji coachingowych.

Wśród ważnych elementów samoświadomości wymienić można chociażby znajomość własnych potrzeb i właściwych dla siebie sposobów ich zaspokajania, umiejętność rozpoznawania własnych emocji i ich regulacji czy świadomość indywidualnych wzorców reagowania w różnych sytuacjach. We współczesnym świecie pełnym bodźców, wymagającym od nas szybkiego reagowania rzadko stawiamy sobie pytania „Co czuję?”, „Co się ze mną dzieje?”, „co jest dla mnie ważne?”, „Czego potrzebuje?”. Często brakuje nam również narzędzi i umiejętności docierania do odpowiedzi na takie pytania.

Dzięki różnorodnym technikom stosowanym w czasie treningu studenci będą mogli rozwijać umiejętność świadomego wglądu w siebie. Celem treningu jest budowanie i wzmacnianie samoświadomości w różnych obszarach życia, wzmacnianie nawyku uważnej i świadomej obserwacji siebie, oraz rozwijanie empatii, życzliwości i autentycznego zrozumienia dla siebie i innych ludzi.

Literatura:

• Greenberger, D., Padesky, C. (2004). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• Huflejt- Łukasik, M. (2010). Ja i procesy samoregulacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. (Str. 11-24)

• Jarymowicz, M. (2008). Psychologiczne podstawy podmiotowości. Warszawa: PWN. (str. 9 – 13, 179-184)

• Kabat-Zinn, J. (2012). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

• Leahy, R.L. (2008). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

• McKay, M., Wood, J.C., Brantley, J. (2015). Terapia dialektyczno-behawioralna. Praktyczne ćwiczenia rozwijające uważność, efektywność interpersonalną, regulację emocji i odporność na stres. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)