Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody opisu i analizy zachowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-SPZ-OB1L-4
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody opisu i analizy zachowania
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykład wprowadza w tematykę badań nad zachowaniem u różnych zwierząt – historia, różne podejścia, struktura procesu badawczego i jego funkcje. Studenci poznają tzw. etogram i inne techniki pomiaru zachowania. Wykład zawiera również treści związane z projektowaniem procesu badawczego bazującego na pomiarze zachowania. Przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia analizy statystycznej.

Efekty uczenia się:

K_W09, K_W02, K_W03

K_U03, K_U10, K_U08

Wiedza: absolwent zna i rozumie

Ma podstawową wiedzę w zakresie psychologii oraz orientację w terminologii nauk społecznych i rozumie ich relację do nauk przyrodniczych

Rozumie podstawy empiryczne nauk przyrodniczych i społecznych oraz zna standardy metodologii badań naukowych w tych dziedzinach

Posiada wiedzę na temat metod w tym matematycznych i statystycznych stosowanych w naukach przyrodniczych i społecznych

Umiejętności: absolwent potrafi

Potrafi przeprowadzać obserwacje w terenie oraz analizować przyczyny oraz prognozować skutki określonych zachowań i zjawisk

Wykonuje proste ekspertyzy i zadania badawcze dotyczące dobrostanu zwierząt

Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności w dyskusjach publicznych i debatach naukowych uwzględniając interdyscyplinarność dziedziny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Reinholz
Prowadzący grup: Klaudia Modlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

• Wprowadzenie. Cele obserwacji zachowania zwierząt. Różne podejścia do analizy zachowania.

• Podstawowe mechanizmy zachowania. Model aktów behawioralnych. Kategoryzacja aktów behawioralnych. Dobór poziomu analizy.

• Metody badawcze (eksperyment vs obserwacja; badania polowe vs badania laboratoryjne; etc.)

• Wybór obiektów badawczego. Orientacja na gatunek vs orientacja na ideę badawczą.

• Etapy planu badawczego (konceptualizacja problemu badawczego, pytania badawcze, hipotezy, dobór zmiennych, operacjonalizacja zmiennych, etc.)

• Planowanie obserwacji.

• Wybór miejsca, czasu, metody rejestracji zachowania, etc.

• Metody próbkowania obiektów badawczych (sampling).

• Identyfikowanie badanych osobników.

• Etogram.

• Protokoły obserwacyjne i inne metody zapisu obserwacji.

• Typy mierzonych zmiennych. Miary zachowania.

• Analiza różnic indywidualnych w zachowaniu, sekwencji zachowania, zachowań międzyosobniczych etc.

• Urządzenia i programy do zapisu, kodowania i analizy zachowania zachowania.

• Główne zagrożenia dla rzetelności procesu analizy zachowania (efekt obserwatora, antropomorfizm, efekt miotu/grupy, interakcje pomiędzy zmiennymi, efekt oczekiwań eksperymentatora, efekt sufitowy i podłogowy etc.).

Literatura:

Martin, P., Bateson, P. P. G., & Bateson, P. (2007). Measuring behaviour: an introductory guide. Cambridge University Press.

Lehner, P. N. (1998). Handbook of ethological methods. Cambridge University Press.

Materiały dostarczone przez prowadzącą.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)