Metody opisu i analizy zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-SPZ-OB1L-4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metody opisu i analizy zachowania |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w tematykę badań nad zachowaniem u różnych zwierząt – historia, różne podejścia, struktura procesu badawczego i jego funkcje. Studenci poznają tzw. etogram i inne techniki pomiaru zachowania. Wykład zawiera również treści związane z projektowaniem procesu badawczego bazującego na pomiarze zachowania. Przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia analizy statystycznej. |
Efekty uczenia się: |
K_W09, K_W02, K_W03 K_U03, K_U10, K_U08 Wiedza: absolwent zna i rozumie Ma podstawową wiedzę w zakresie psychologii oraz orientację w terminologii nauk społecznych i rozumie ich relację do nauk przyrodniczych Rozumie podstawy empiryczne nauk przyrodniczych i społecznych oraz zna standardy metodologii badań naukowych w tych dziedzinach Posiada wiedzę na temat metod w tym matematycznych i statystycznych stosowanych w naukach przyrodniczych i społecznych Umiejętności: absolwent potrafi Potrafi przeprowadzać obserwacje w terenie oraz analizować przyczyny oraz prognozować skutki określonych zachowań i zjawisk Wykonuje proste ekspertyzy i zadania badawcze dotyczące dobrostanu zwierząt Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności w dyskusjach publicznych i debatach naukowych uwzględniając interdyscyplinarność dziedziny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Reinholz | |
Prowadzący grup: | Klaudia Modlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
• Wprowadzenie. Cele obserwacji zachowania zwierząt. Różne podejścia do analizy zachowania. • Podstawowe mechanizmy zachowania. Model aktów behawioralnych. Kategoryzacja aktów behawioralnych. Dobór poziomu analizy. • Metody badawcze (eksperyment vs obserwacja; badania polowe vs badania laboratoryjne; etc.) • Wybór obiektów badawczego. Orientacja na gatunek vs orientacja na ideę badawczą. • Etapy planu badawczego (konceptualizacja problemu badawczego, pytania badawcze, hipotezy, dobór zmiennych, operacjonalizacja zmiennych, etc.) • Planowanie obserwacji. • Wybór miejsca, czasu, metody rejestracji zachowania, etc. • Metody próbkowania obiektów badawczych (sampling). • Identyfikowanie badanych osobników. • Etogram. • Protokoły obserwacyjne i inne metody zapisu obserwacji. • Typy mierzonych zmiennych. Miary zachowania. • Analiza różnic indywidualnych w zachowaniu, sekwencji zachowania, zachowań międzyosobniczych etc. • Urządzenia i programy do zapisu, kodowania i analizy zachowania zachowania. • Główne zagrożenia dla rzetelności procesu analizy zachowania (efekt obserwatora, antropomorfizm, efekt miotu/grupy, interakcje pomiędzy zmiennymi, efekt oczekiwań eksperymentatora, efekt sufitowy i podłogowy etc.). |
|
Literatura: |
Martin, P., Bateson, P. P. G., & Bateson, P. (2007). Measuring behaviour: an introductory guide. Cambridge University Press. Lehner, P. N. (1998). Handbook of ethological methods. Cambridge University Press. Materiały dostarczone przez prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.