Teoria i praktyka diagnozy neuropsychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP301-02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i praktyka diagnozy neuropsychologicznej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Neuropsychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Jest to wprowadzające seminarium obowiązkowe dla studentów specjalizacji z neuropsychologii klinicznej, przeznaczone dla studentów po kursach obowiązkowych z psychologii oraz otwarte dla studentów z innych specjalizacji klinicznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium wychodzi od teoretycznych podstaw relacji mózg-zachowanie i typów diagnozy neuropsychologicznej. Diagnoza neuropsychologiczna przebiega we współpracy z neurologiem. Głównym celem zajęć jest pokazanie z jakiej wiedzy i źródeł danych korzysta neuropsycholog planując, przeprowadzając i interpretując własne badanie pacjenta. Podkreślana jest umiejętność korzystania z danych dostarczanych przez metody neurofizjologiczne i diagnozę neurologiczną oraz z danych z wywiadu neuropsychologicznego dla wyboru właściwych technik oceny funkcji zaburzonych i zachowanych. Omawiane są konkretne zasady prowadzenia badania i sporządzania raportu. |
Pełny opis: |
Seminarium wprowadza do bloku ćwiczeń specjalizacyjnych prezentujących różne techniki diagnostyczne wykorzystywane w ocenie neuropsychologicznej osób dorosłych. Ukazuje wzajemne uzupełnianie się diagnozy neurologicznej i neuropsychologicznej. Celem zajęć jest przedstawienie przebiegu procesu diagnozy oraz podanie konkretnych zasad prowadzenia badania psychologicznego z pacjentami neurologicznymi (wywiad neuropsychologiczny, umiejętność korzystania z informacji neurologa i badań CT oraz wiedzy o zaburzeniach neuropsychologicznych, formułowanie hipotez diagnostycznych, dobór technik, itd.). Dyskutowane będą zasady prowadzenia badania neuropsychologicznego i interpretacji wyników , formułowania raportu i komunikowania wyników diagnozy. Sylabus: 1) Teoretyczne podstawy diagnozy neuropsychologicznej - historia i stan obecny. Cele i związane z nimi rodzaje diagnozy neuropsychologicznej. 3) Typowe zespoły neurologiczne - charakterystyka neuropsychologiczna mechanizmów zaburzeń (2-4 zajęcia). 4) Podstawowe metody badania stanu oun w klinice neurologicznej. 5) Podejścia metodologiczne w diagnozie neuropsychologicznej a rodzaje technik diagnostycznych. 6) Cechy uszkodzenia oun jako źródło informacji diagnostycznych dla neuropsychologa. 7) Zmienność objawów choroby w czasie a diagnoza neuropsychologiczna. 8) Cechy związane z osobą pacjenta i ich wpływ na diagnozę neuropsychologiczną. Specyfika pacjentów neurologicznych. 9) Wywiad neuropsychologiczny. 10) Etapy i przebieg badania neuropsychologicznego. 11) Standardardowe a optymalne warunki badania neuropsychologicznego. 12) Komunikowanie diagnozy i przygotowanie raportu z badania neuropsychologicznego. |
Literatura: |
N. Hebben, W. Milberg (2002). Essentials of neuropsychological asessment. Wiley & Sons, INC., r. 3 i 7. A. Herzyk, Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej, WN Scholar, W-wa 2005, r.1,2,3,5. A. Herzyk, D. Kądzielawa (red.), Związek mózg-zachowanie w ujęciu neuropsychologii klinicznej. UMCS, Lublin 1997, r.2. M.D. Lezak, Neuropsychological assessment, Oxford University Press, 1995, r. 5,6, 8 (wybrane podrozdziały). M. Pąchalska, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. T I. WN PWN, W-wa 2007, str. 71-109; 187-206. A. Borkowska, M. Szepietowska (red.), Diagnoza neuropsychologiczna, UMCS, Lublin 2000, cz. I i V. J. Strelau (red.) Psychologia T.III. GWP, Gdańsk 1999, str.679-682. K. Walsh, D. Darby, Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP, Gdańsk 2008 (r.1,2,3,10,11). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Znajmość podstawowych pojęć neuropsychologii klinicznej, przedmiotu, subdyscyplin oraz podejść metodologicznych do diagnozy. Rozumienie związku np z neurologią kliniczną w teorii i praktyce klinicznej. Rozumienie patomechanizmów w głównych chorobach neurologicznych i umiejętność powiązania ich z obrazem zaburzeń zachowania. Znajomość zasad prowadzenia neuropsychologicznego badania diagnostycznego, umiejętność korzystania z danych pochodzących z badań neuroobrazowania i in. neurologicznych. Umiejętność zaplanowania neuropsych. badania dg i sformułowania raportu, komunikowania dg oraz integrowania wiedzy z różnych źrodeł w formułowaniu interpretacji zaburzeń występujących u pacjenta neurologicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne i prezentacja zagadnienia podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.