Coaching w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP303-36 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Coaching w organizacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia organizacji i pracy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ukończone zajęcia dla lat I-III. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z coachingiem jako metodą wspierania jednostek i zespołów, w tym przede wszystkim w organizacjach. A zatem pokazanie, jakim celom może służyć coaching w organizacji, jakie są jego uwarunkowania i wyznaczniki jego skuteczności. Wykład dostarcza wiedzę o coachingu, definicjach, podejściach, a także planowaniu i realizowaniu coachingu w organizacji. Wskazuje na kluczowe korzyści dla organizacji z wdrożenia coachingu, ale też zwraca uwagę na wyzwania i ograniczenia towarzyszące wykorzystaniu coachingu w rozwoju zasobów ludzkich w organizacjach. |
Pełny opis: |
1.Definicje coachingu, coaching a inne metody wspierania rozwoju jednostek i organizacji (m.in. konsulting, psychoterapia, szkolenia, ocena pracownika). 2.Coaching a zarządzanie firmą. 3. Historia rozwoju metody coachingu w organizacjach oraz podejścia (szkoły) w coachingu. 4.Funkcje coachingu w organizacji, czyli potencjalne cele coachingu z perspektywy firmy. 5.Wykorzystanie poszczególnych typów coachingu w kontekście różnych potrzeb rozwojowych kadr w organizacji. 6.Uwarunkowania coachingu – organizacja jako system. 7.Umowa i kontrakt w coachingu. 8.Zasady etyczne w coachingu. 9.Organizacja procesu coachingu w firmie (m.in. wybór coacha, komunikowanie procesu coachingu, raportowanie, ocena wyników coachingu). 10.Wyzwania i ograniczenia towarzyszące efektywnemu wdrażaniu coachingu w organizacji. 11.Coaching a rozwój zasobów ludzkich w organizacji. 12.Omówienie różnic, zależności i podobieństw między szkoleniem, w tym warsztatami, a coachingiem indywidualnym i zespołowym. 13. Badania dotyczące coachingu. |
Literatura: |
- Huflejt-Łukasik, M. (2012). Coaching a psychoterapia. www.treco.pl - Huflejt-Łukasik, M. (2010). The practical meaning of a coaching contract. W: L.D. Czarkowska (red.). Coaching as a method of developing human potential, 245-252. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne - Huflejt-Łukasik, M. (2010). Zasady etyczne w psychoterapii i w coachingu. W: W. Kaczyńska (red.), Wokół etyki służb społecznych. Wydanie II rozszerzone. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego - Huflejt-Łukasik, M., Peczko, B. (2012). Coaching. W: L. Grzesiuk, H. Suszek, Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia, str. 389-412. - Huflejt-Łukasik, M., Turkowski, P. (2011). Funkcje coachingu w organizacji i dobór coacha. W: L.D. Czarkowska (red.). Coaching katalizator rozwoju organizacji, 124-138. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. - Huflejt-Łukasik, M., Turkowski, P., Zawiłowski, G. (2014). Coaching w organizacji: coaching a zarządzanie. W: L. D. Czarkowska Coaching transformacyjny jako droga ku energii, str. 41-53. Warszawa: Wydawnictwo Poltext. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - na temat coachingu jako metody oraz porównanie do innych form wspierania rozwoju jednostek i zespołów, - na temat planowania i realizacji coachingu w organizacji, - znajomość zasad etycznych i zawierania kontraktu w coachingu, - przykładowych projektów badawczych dotyczących coachingu. Postawy: - odpowiedzialność i profesjonalizm w realizacji coachingu. Umiejętności: - rozumienia specyfiki coachingu jako metody oraz jego realizacji w organizacji, w tym: planowanie coachingu, zawieranie kontraktu z klientem i umowy z organizacją. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie w postaci testu jednokrotnego wyboru dotyczącego wiedzy na temat coachingu. Kryteria oceny testu w odniesieniu do liczby poprawnych odpowiedzi. 100 % celujący 91-99 % bdb. 81-90 % db.+ 71-80% db. 61-70 % dst.+ 51-60 % dst. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.