Zespoły i praca zespołowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SP303-45 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zespoły i praca zespołowa |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia organizacji i pracy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium jest oparte na ćwiczeniach grupowych. Studenci podejmują się roli obserwatorów i analityków procesów grupowych – obserwując pracę zespołu wykonującego ćwiczenie grupowe, analizując jego działanie w kategoriach wybranych teorii/modeli oraz weryfikując swoje hipotezy poprzez przedstawienie ich i dyskusję z kolegami wykonującymi ćwiczenie. Metodą uzupełniającą są studia przypadków. |
Pełny opis: |
Tematy kolejnych zajęć: 1. Grupy, grupy robocze i zespoły. Podstawy zachowań grupowych i fundamenty zespołów (cele, role, normy, wartości). Narzędzia i formy diagnozy zespołów 2. Więzi między ludźmi – relacje, zaufanie, odpowiedzialność 3. Budowanie współpracy, zarządzanie konfliktami, problem nadspójności 4. Role w zespole 5. Przepływ informacji i komunikacja w zespole 6. Dynamika rozwoju – ewolucja, kryzysy, budowanie współpracy 7. Wspieranie zespołów i pracy zespołowej – facylitacja 8. Prezentacje studiów przypadków |
Literatura: |
Obowiązkowa: - Belbin, M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP - Gray, D., Brown, S. i Macanufo, J. (2010). Gamestorming. Gry biznesowe dla innowatorów. Kraków: Oficyna (Wolters Kluver) - Katzenbach, J.R i Smith, D.K. (2001). Siła zespołów. Kraków: Oficyna ekonomiczna - Oyster, C.K. (2002). Grupy. Poznań: Zysk i sp. - Mann, T. (2015). Facylitacja. Londyn: Wydawnictwo RP Uzupełniająca: - Lenzioni, P. (2002). Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Czarnów: MT Biznes - Sinek, S. (2015). Liderzy jedzą ostatni. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie. Gliwice: Helion - Baghai, M. & Quigley, J. (2011). As One. Przekształcić indywidualne działanie w potęgę zespołu. Warszawa: Studio EMKA |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: po ukończeniu przedmiotu student • Zna najważniejsze czynniki wpływające na poziom poczucia przynależności do zespołu (tożsamości zespołowej), relacje, zaufanie i skłonność do zachowań nieindywidualistycznych. • Potrafi wymienić i scharakteryzować role w zespole posługując się wybraną koncepcją ról zespołowych. • Potrafi wymienić i scharakteryzować fazy rozwoju zespołu oraz działania wspierające/hamujące zespół w rozwoju w każdej z faz. • Potrafi scharakteryzować proces, struktury i przyczyny zaburzeń w przepływie informacji w zespołach Umiejętności: po ukończeniu przedmiotu student • Potrafi opisać i przeanalizować efektywność, strukturę zespołu i procesy w nim zachodzące stosując do tego wybraną teorię/model pracy zespołowej oraz zaproponować działania doskonalenia lub rozwiązania problemów hamujących efektywność zespołu. • Potrafi przygotować i przedstawić projekt działań wspierających rozwój zespołu. • Potrafi facylitować (moderować) spotkania dotyczące zadań lub problemów o umiarkowanym stopniu złożoności i trudności (merytorycznej i interpersonalnej). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia kursu jest uzyskanie 60 pkt. Punktowane prace i zadania: Studium przypadku przygotowane w formie raportu : opis zespołu, sformułowanie tezy/problemu, analiza problemu, obszary rozwoju/doskonalenia, rekomendacje. Przedmiotem analizy może być prawdziwy zespół, z którym uczestnicy mieli do czynienia (np. zespół sportowy, drużyna harcerska, komitet przygotowujący jakieś wydarzenie), prawdziwy zespół opisywany w literaturze faktu lub prasie (organizacyjny, sportowy, polityczny, muzyczny) lub zespół sportretowany w dziele fabularnym (literatura, film). Praca zespołowa: max 50 pkt (dla każdej osoby w zespole) Prezentacja przypadku (oceniana sama prezentacja) Praca zespołowa: max 50 pkt (dla każdej osoby w zespole) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.