Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biznes plan

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSFRdz3BIZ
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biznes plan
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstwa

Finanse przedsiębiorstwa

Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw


Skrócony opis:

1. Planowanie w przedsiębiorstwie

2. Istota Biznes planu w przedsiębiorstwie

3. Zastosowanie Biznes planu

4. Zasady konstruowania Biznes planu

5. Układ Biznes planu

6. Ryzyko i niepewność w planowaniu biznesowym

7. Narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia Biznes planu

8. Biznes plan a wielkość przedsiębiorstwa

9. Realizacja Biznes planu

10. Ocena jakości Biznes planu

11. Tworzenie założeń projektowych

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie: wskazanie praktycznej roli biznes planu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, podkreślenie aplikacyjnej wartości narzędzi stosowanych przy tworzeniu i realizacji biznes planu oraz wskazanie słuchaczom zasad budowania biznes planu oraz oceny jego jakości i przydatności.

1. Planowanie w przedsiębiorstwie

- funkcje planowania – użyteczność praktyczna

- rodzaje planów wg różnych kryteriów

- obszary objęte planowaniem

- powiązania między planami cząstkowymi

2. Istota Biznes planu w przedsiębiorstwie

- Biznes plan jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem

- Cechy szczególne Biznes planu: kompleksowość, wariantowość, elastyczność

- Zadania i cele biznes planu – podobieństwa i różnice z planem „powtarzalnym”

3. Zastosowanie Biznes planu

- Przypadki wykorzystania Biznes Planu w działalności przedsiębiorstwa

- Ośrodki inicjujące planowanie biznesowe

- Biznes plan jako źródło zmian i jako skutek zmian w przedsiębiorstwie

- Stopień obligatoryjności Biznes planu

4. Zasady konstruowania Biznes Planu

- Procedury budowy – organizacja prac planistycznych – struktury zadaniowe

- Autorzy Biznes Planu – służby zaangażowane w jego tworzenie

- Źródła i zasady przepływu informacji planistycznej

5. Układ Biznes Planu

- schemat wzorcowy: struktura, zawartość modułów Biznes planu

- produkt, rynek, konkurencja

- organizacja, kadra, zasoby materialne

- finanse, efektywność

- forma i warunki spójności Biznes planu

6. Ryzyko i niepewność w planowaniu biznesowym

- Określenie

- Podejście scenariuszowe

- Parametryczna analiza wrażliwości

7. Narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia Biznes planu

- analiza rynku i konkurencji

- analiza otoczenia pozarynkowego (techniczne, prawne i inne)

- analiza istniejących i projektowanych zasobów: kadra, majątek, kapitał

- prognozowanie i programowanie zmian

- analiza ekonomiczna i analiza finansowa

- główne metody oceny przedsięwzięć biznesowych: efektywność, stopa zwrotu

- ocena ex ante głębokości zmian w przedsiębiorstwie

8. Biznes plan a wielkość przedsiębiorstwa

- Biznes plan małego przedsiębiorstwa – analiza przypadku

- Biznes plan dużego przedsiębiorstwa – analiza przypadku

- Horyzont czasowy i zasięg planu biznesowego

9. Realizacja Biznes planu

- związek założeń Biznes planu z planem rocznym i planem wieloletnim

- centra odpowiedzialności – wykonawcy Biznes planu

- kontrola wykonania: kryteria formalne i ekonomiczne

- korekta Biznes planu i korekta realizacji

10. Ocena jakości Biznes planu

- kryteria oceny: formalne i merytoryczne

- metody oceny Biznes planu

11. Założenia projektowe

- model przedsiębiorstwa

- stopień szczegółowości

- narzędzia pomocne w budowie Biznes planu

- formy prezentacji Biznes planu

Literatura:

Praca zbiorowa p/red. J. Kowalczyka „Biznes Plan” – Wyd. Nauk. Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2010

Z. Pawlak „Biznesplan. Zastosowania i Przykłady” – Poltext, Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

- zna system planowania w przedsiębiorstwie

- wie jakie funkcje spełnia Biznes plan w zarządzaniu

- potrafi określić cechy charakterystyczne Biznes planu

- zna zasady budowy i strukturę biznes planu

- potrafi dokonać oceny jakości biznes planu

- ma wiedzę o wykorzystaniu narzędzi z zakresu marketingu i finansów

Metody i kryteria oceniania:

Test zaliczeniowy z omawianych zagadnień oraz ocena aktywności na zajęciach.

Czynny udział w zajęciach warsztatowych: budowa biznes planu, założenia jego realizacji. Oceniana jest umiejętność analizowania wyników ekonomiczno-finansowych symulowanego przedsiębiorstwa oraz skuteczność podejmowanych decyzji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)