Biznes plan
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSFRdz3BIZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Biznes plan |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstwa Finanse przedsiębiorstwa Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw |
Skrócony opis: |
1. Planowanie w przedsiębiorstwie 2. Istota Biznes planu w przedsiębiorstwie 3. Zastosowanie Biznes planu 4. Zasady konstruowania Biznes planu 5. Układ Biznes planu 6. Ryzyko i niepewność w planowaniu biznesowym 7. Narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia Biznes planu 8. Biznes plan a wielkość przedsiębiorstwa 9. Realizacja Biznes planu 10. Ocena jakości Biznes planu 11. Tworzenie założeń projektowych |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: wskazanie praktycznej roli biznes planu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, podkreślenie aplikacyjnej wartości narzędzi stosowanych przy tworzeniu i realizacji biznes planu oraz wskazanie słuchaczom zasad budowania biznes planu oraz oceny jego jakości i przydatności. 1. Planowanie w przedsiębiorstwie - funkcje planowania – użyteczność praktyczna - rodzaje planów wg różnych kryteriów - obszary objęte planowaniem - powiązania między planami cząstkowymi 2. Istota Biznes planu w przedsiębiorstwie - Biznes plan jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem - Cechy szczególne Biznes planu: kompleksowość, wariantowość, elastyczność - Zadania i cele biznes planu – podobieństwa i różnice z planem „powtarzalnym” 3. Zastosowanie Biznes planu - Przypadki wykorzystania Biznes Planu w działalności przedsiębiorstwa - Ośrodki inicjujące planowanie biznesowe - Biznes plan jako źródło zmian i jako skutek zmian w przedsiębiorstwie - Stopień obligatoryjności Biznes planu 4. Zasady konstruowania Biznes Planu - Procedury budowy – organizacja prac planistycznych – struktury zadaniowe - Autorzy Biznes Planu – służby zaangażowane w jego tworzenie - Źródła i zasady przepływu informacji planistycznej 5. Układ Biznes Planu - schemat wzorcowy: struktura, zawartość modułów Biznes planu - produkt, rynek, konkurencja - organizacja, kadra, zasoby materialne - finanse, efektywność - forma i warunki spójności Biznes planu 6. Ryzyko i niepewność w planowaniu biznesowym - Określenie - Podejście scenariuszowe - Parametryczna analiza wrażliwości 7. Narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia Biznes planu - analiza rynku i konkurencji - analiza otoczenia pozarynkowego (techniczne, prawne i inne) - analiza istniejących i projektowanych zasobów: kadra, majątek, kapitał - prognozowanie i programowanie zmian - analiza ekonomiczna i analiza finansowa - główne metody oceny przedsięwzięć biznesowych: efektywność, stopa zwrotu - ocena ex ante głębokości zmian w przedsiębiorstwie 8. Biznes plan a wielkość przedsiębiorstwa - Biznes plan małego przedsiębiorstwa – analiza przypadku - Biznes plan dużego przedsiębiorstwa – analiza przypadku - Horyzont czasowy i zasięg planu biznesowego 9. Realizacja Biznes planu - związek założeń Biznes planu z planem rocznym i planem wieloletnim - centra odpowiedzialności – wykonawcy Biznes planu - kontrola wykonania: kryteria formalne i ekonomiczne - korekta Biznes planu i korekta realizacji 10. Ocena jakości Biznes planu - kryteria oceny: formalne i merytoryczne - metody oceny Biznes planu 11. Założenia projektowe - model przedsiębiorstwa - stopień szczegółowości - narzędzia pomocne w budowie Biznes planu - formy prezentacji Biznes planu |
Literatura: |
Praca zbiorowa p/red. J. Kowalczyka „Biznes Plan” – Wyd. Nauk. Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2010 Z. Pawlak „Biznesplan. Zastosowania i Przykłady” – Poltext, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - zna system planowania w przedsiębiorstwie - wie jakie funkcje spełnia Biznes plan w zarządzaniu - potrafi określić cechy charakterystyczne Biznes planu - zna zasady budowy i strukturę biznes planu - potrafi dokonać oceny jakości biznes planu - ma wiedzę o wykorzystaniu narzędzi z zakresu marketingu i finansów |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy z omawianych zagadnień oraz ocena aktywności na zajęciach. Czynny udział w zajęciach warsztatowych: budowa biznes planu, założenia jego realizacji. Oceniana jest umiejętność analizowania wyników ekonomiczno-finansowych symulowanego przedsiębiorstwa oraz skuteczność podejmowanych decyzji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.