Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie jakością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DSMdz2ZJ
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zarządzanie jakością – podstawowe pojęcia; Model doskonałości organizacji i zasady zarządzania jakością. Normalizacja w działaniach projakościowych; Przegląd koncepcji zarządzania jakością; Znaczenie klienta w systemach jakości; Systemy zapewniania jakości w różnych fazach cyklu wytwarzania i życia produktu; Podejście procesowe w zarządzaniu jakością; Metody oceny jakości i narzędzia jej kształtowania; Koszty jakości; Systemy zarządzania jakością według norm ISO 9000; Systemowe zarządzanie środowiskiem; Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy; Zarządzanie jakością w wybranych sektorach: sektor spożywczy i gastronomia, sektor motoryzacyjny, sektor lotniczy, sektor urządzeń medycznych i sektor telekomunikacyjny; Kompleksowe zarządzanie jakością; Efektywność systemów jakości i możliwości ich doskonalenia.

Pełny opis:

1. Zarządzanie jakością – podstawowe pojęcia (2 godz.):

• Jakość i jej istota;

• Jakość w rozumieniu klasyków jakości;

• Współczesne rozumienie jakości;

• Potrzeby zapewnienia jakości w działalności gospodarczej;

• Rodzaje działań na rzecz jakości;

• Kwalitologia – przedmiot nauki o jakości.

Literatura:

1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 1.

2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 1 i 6.

2 Model doskonałości organizacji i zasady zarządzania jakością (2 godz.):

• Systematyka zarządzania jakością w organizacji;

• Model działania organizacji zorientowanej na jakość;

• Istota i cele zarządzania jakością w organizacji;

• Struktury organizacyjne i ich kształtowanie z punktu widzenia jakości;

• Zasady zarządzania jakością w organizacji.

Literatura:

1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 2.1 i 2.3.

3. Normalizacja w działaniach projakościowych (2

• Geneza i cele normalizacji;

• Zasady działań normalizacyjnych;

• Instytucje normalizacyjne;

• Działania normalizacyjne na rzecz jakości;

• Wymagania prawne dotyczące jakości.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 2.

2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 2.

4. Przegląd koncepcji zarządzania jakością (2 godz.):

• Ogólna charakterystyka koncepcji zarządzania jakością i kierunki ich zmian w czasie;

• Rozwój koncepcji zarządzania jakością;

• TQM – kompleksowe zarządzanie jakością;

• Koncepcja Kaizen w zarządzaniu jakością;

• Koncepcje wspierające zarządzanie jakością;

• Wybór koncepcji zarządzania jakością.

Literatura:

1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 2.2.

2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. V.

3. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 4.

5. Znaczenie klienta w systemach jakości (2 godz.):

• Ogólna charakterystyka obsługi klientów:

• Czynniki kształtujące zadowolenie klienta z produktów i usług;

• Badanie wymagań i satysfakcji klientów;

• Udział klienta w kształtowaniu jakości;

• Strategie marketingowe w zakresie tworzenia i zapewnienia jakości.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 3.

2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. IV.

6. Systemy zapewniania jakości w różnych fazach cyklu wytwarzania i życia produktu (2 godz.):

• Ogólna charakterystyka systemów zapewniania jakości w organizacji;

• Zapewnienia jakości w fazie projektowania produktu;

• Zapewnienie jakości w zaopatrzeniu;

• Zapewnienia jakości w fazie tworzenia produktu;

• Zapewnienie jakości w fazie sprzedaży.

Literatura:

1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 4.

2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 4.

7. Podejście procesowe w zarządzaniu jakością (2 godz.):

• Procesy i ich znaczenie w działalności organizacji;

• Identyfikacja procesów i ich modelowanie;

• Procesowy system zarządzania;

• Przydatność zarządzania procesami w strategii zarządzania jakością;

• Strategie zarządzania jakością.,

• Reinżynieria procesów.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 5.

2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. VI.

8 Metody oceny jakości i narzędzia jej kształtowania (2 godz.):

• Pomiar i ocena jakości;

• Wskaźniki oceny jakości produktów;

• System oceny zgodności produktów

• Metody analizowania procesów jakościowych;

• Metody projektowania i doskonalenia procesów jakościowych;

• Narzędzia rozwiązywania problemów i zarządzania jakością,

Literatura:

1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 1,2, 5 i 6.

2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 6 i 10.

9. Koszty jakości (2 godz.):

• Definicja i podział kosztów jakości;

• Koszty jakości a poziom jakości;

• Rachunek kosztów jakości i jego efekty;

• Koszty jakości jako narzędzie efektywności i zarządzania;

• Koszty jakości w strategii zarządzania.

Literatura:

1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 7.

2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. IX.

10. Systemy zarządzania jakością według norm ISO 9000 (2 godz.):

• Rodzina norm ISO,

• Wymagania i model systemu zarządzania jakością w oparciu o normy ISO 9000;

• Procesy związane z zarządzaniem zasobami

• Procesy związane z realizacją produktu;

• Pomiar, analiza i doskonalenie systemu zarządzania jakością:

• Certyfikacja i audyt systemów zarządzania.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 8.

2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 3.

11 Systemowe zarządzanie środowiskiem (2 godz.):

• Przesłanki zainteresowania organizacji zarządzaniem środowiskowym;;

• Założenia normy ISO 14000;

• Procesy i działania związane z zarządzaniem środowiskowym;

• Certyfikacja i audyt w zarządzaniu środowiskowym;

• Znakowanie ekologiczne produktów.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 11.

2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 5.1, 5.2 i 5.3.

12. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy (2 godz.):

• Podstawy prawne zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy;

• Standardy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy;

• Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy;

• Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka:

• Wdrażanie i funkcjonowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 12.

2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 5.5.

13. Zarządzanie jakością w wybranych sektorach: sektor spożywczy i gastronomia, sektor motoryzacyjny, sektor lotniczy, sektor urządzeń medycznych i sektor telekomunikacyjny (2 godz.):

• Zarządzanie jakością w sektorze spożywczym i gastronomicznym;

• Zarządzanie jakością w sektorze motoryzacyjnym;

• Zarządzanie jakością w sektorze lotniczym;

• Zarządzanie jakością w sektorze urządzeń medycznych;

• Zarządzanie jakością w sektorze telekomunikacyjnym

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 9.

2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 7.

14. Kompleksowe zarządzanie jakością (2 godz.):

• Istota kompleksowego zarządzania jakością (TQM) ;

• Zasady TQM;

• Narzędzia i systemy wspomagające TQM;

• Organizacja i wdrażanie TQM;

• Czynnik ludzki w wdrażaniu TQM.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 14.

2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. V.

3. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 4.

15. Efektywność systemów jakości i możliwości ich doskonalenia (2 godz.):

• Wpływ jakości na efektywność gospodarowania;

• Efektywność w standardach zarządzania jakością;

• Efektywny system zapewnienia jakości jako

• Wiedza i technologia jako narzędzia wprowadzania zmian jakościowych;

• Strategie doskonalenia jakości i ich uwarunkowania.

Literatura:

1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 15.

2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. VIII i X.

100 godz. – całkowita liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się

Literatura:

literatura podstawowa:

1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.

2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008.

Complementary literature:

1. Haffer R.: Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw. Wyd. UMK, Toruń 2002.

2. Luning P. A., Marcelis W. J., Jongen W. M. F.: Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2005.

3. Menedżer jakości. Praca zbiorowa pod redakcją J. Bagińskiego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000..

4. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000.

5. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student powinien:

• usystematyzować – na bazie wcześniejszej wiedzy – istotę zarządzania jakością;

• poznać istotę, cele, metody i zasady kształtowania jakości w działalności organizacji;

• opanować wiedzę, która będzie przydatna w zarządzania jakością w przekroju produktów i rodzajów działalności.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem –

odbywającym się:

● w formie pisemnej.

● w formie odpowiedzi opisowej na cztery pytania, po 15 min na każde,

● za każde pytanie jest możliwe dostanie 5 punktów, w skali od 0 do 5,

przy czym za:

11-12 punktów – ocena 3 (dostateczna),

13-14 punktów – ocena 3,5 (dostateczna plus),

15-16 punktów – ocena 4 (dobra),

17-18 punktów – ocena 4,5 (dobra plus),

19-20 punktów – ocena 5 (bardzo dobra).

● istnieje możliwość egzaminu ustnego, jeśli będzie takie zapotrzebowanie ze strony studentów;

obejmującym:

● zagadnienia podane w sylabusie (omawiane na zajęciach i zawarte w literaturze przedmiotu),

● studenci na zaliczeniu muszą wykazać się znajomością tych zagadnień oraz umiejętnością ich zastosowania w praktyce, na konkretnym przykładzie.

Osoby, które nie zdały egzaminu końcowego, mogą przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)