Zarządzanie jakością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMw2ZJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku DSM wieczorowe sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zarządzanie jakością – podstawowe pojęcia; Model doskonałości organizacji i zasady zarządzania jakością. Normalizacja w działaniach projakościowych; Przegląd koncepcji zarządzania jakością; Znaczenie klienta w systemach jakości; Systemy zapewniania jakości w różnych fazach cyklu wytwarzania i życia produktu; Podejście procesowe w zarządzaniu jakością; Metody oceny jakości i narzędzia jej kształtowania; Koszty jakości; Systemy zarządzania jakością według norm ISO 9000; Systemowe zarządzanie środowiskiem; Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy; Zarządzanie jakością w wybranych sektorach: sektor spożywczy i gastronomia, sektor motoryzacyjny, sektor lotniczy, sektor urządzeń medycznych i sektor telekomunikacyjny; Kompleksowe zarządzanie jakością; Efektywność systemów jakości i możliwości ich doskonalenia. |
Pełny opis: |
1. Zarządzanie jakością – podstawowe pojęcia (2 godz.): • Jakość i jej istota; • Jakość w rozumieniu klasyków jakości; • Współczesne rozumienie jakości; • Potrzeby zapewnienia jakości w działalności gospodarczej; • Rodzaje działań na rzecz jakości; • Kwalitologia – przedmiot nauki o jakości. Literatura: 1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 1. 2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 1 i 6. 2 Model doskonałości organizacji i zasady zarządzania jakością (2 godz.): • Systematyka zarządzania jakością w organizacji; • Model działania organizacji zorientowanej na jakość; • Istota i cele zarządzania jakością w organizacji; • Struktury organizacyjne i ich kształtowanie z punktu widzenia jakości; • Zasady zarządzania jakością w organizacji. Literatura: 1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 2.1 i 2.3. 3. Normalizacja w działaniach projakościowych (2 • Geneza i cele normalizacji; • Zasady działań normalizacyjnych; • Instytucje normalizacyjne; • Działania normalizacyjne na rzecz jakości; • Wymagania prawne dotyczące jakości. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 2. 2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 2. 4. Przegląd koncepcji zarządzania jakością (2 godz.): • Ogólna charakterystyka koncepcji zarządzania jakością i kierunki ich zmian w czasie; • Rozwój koncepcji zarządzania jakością; • TQM – kompleksowe zarządzanie jakością; • Koncepcja Kaizen w zarządzaniu jakością; • Koncepcje wspierające zarządzanie jakością; • Wybór koncepcji zarządzania jakością. Literatura: 1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 2.2. 2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. V. 3. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 4. 5. Znaczenie klienta w systemach jakości (2 godz.): • Ogólna charakterystyka obsługi klientów: • Czynniki kształtujące zadowolenie klienta z produktów i usług; • Badanie wymagań i satysfakcji klientów; • Udział klienta w kształtowaniu jakości; • Strategie marketingowe w zakresie tworzenia i zapewnienia jakości. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 3. 2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. IV. 6. Systemy zapewniania jakości w różnych fazach cyklu wytwarzania i życia produktu (2 godz.): • Ogólna charakterystyka systemów zapewniania jakości w organizacji; • Zapewnienia jakości w fazie projektowania produktu; • Zapewnienie jakości w zaopatrzeniu; • Zapewnienia jakości w fazie tworzenia produktu; • Zapewnienie jakości w fazie sprzedaży. Literatura: 1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 4. 2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 4. 7. Podejście procesowe w zarządzaniu jakością (2 godz.): • Procesy i ich znaczenie w działalności organizacji; • Identyfikacja procesów i ich modelowanie; • Procesowy system zarządzania; • Przydatność zarządzania procesami w strategii zarządzania jakością; • Strategie zarządzania jakością., • Reinżynieria procesów. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 5. 2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. VI. 8 Metody oceny jakości i narzędzia jej kształtowania (2 godz.): • Pomiar i ocena jakości; • Wskaźniki oceny jakości produktów; • System oceny zgodności produktów • Metody analizowania procesów jakościowych; • Metody projektowania i doskonalenia procesów jakościowych; • Narzędzia rozwiązywania problemów i zarządzania jakością, Literatura: 1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 1,2, 5 i 6. 2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 6 i 10. 9. Koszty jakości (2 godz.): • Definicja i podział kosztów jakości; • Koszty jakości a poziom jakości; • Rachunek kosztów jakości i jego efekty; • Koszty jakości jako narzędzie efektywności i zarządzania; • Koszty jakości w strategii zarządzania. Literatura: 1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008, rozdz. 7. 2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. IX. 10. Systemy zarządzania jakością według norm ISO 9000 (2 godz.): • Rodzina norm ISO, • Wymagania i model systemu zarządzania jakością w oparciu o normy ISO 9000; • Procesy związane z zarządzaniem zasobami • Procesy związane z realizacją produktu; • Pomiar, analiza i doskonalenie systemu zarządzania jakością: • Certyfikacja i audyt systemów zarządzania. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 8. 2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 3. 11 Systemowe zarządzanie środowiskiem (2 godz.): • Przesłanki zainteresowania organizacji zarządzaniem środowiskowym;; • Założenia normy ISO 14000; • Procesy i działania związane z zarządzaniem środowiskowym; • Certyfikacja i audyt w zarządzaniu środowiskowym; • Znakowanie ekologiczne produktów. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 11. 2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 5.1, 5.2 i 5.3. 12. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy (2 godz.): • Podstawy prawne zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy; • Standardy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy; • Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy; • Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka: • Wdrażanie i funkcjonowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 12. 2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 5.5. 13. Zarządzanie jakością w wybranych sektorach: sektor spożywczy i gastronomia, sektor motoryzacyjny, sektor lotniczy, sektor urządzeń medycznych i sektor telekomunikacyjny (2 godz.): • Zarządzanie jakością w sektorze spożywczym i gastronomicznym; • Zarządzanie jakością w sektorze motoryzacyjnym; • Zarządzanie jakością w sektorze lotniczym; • Zarządzanie jakością w sektorze urządzeń medycznych; • Zarządzanie jakością w sektorze telekomunikacyjnym Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 9. 2. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 7. 14. Kompleksowe zarządzanie jakością (2 godz.): • Istota kompleksowego zarządzania jakością (TQM) ; • Zasady TQM; • Narzędzia i systemy wspomagające TQM; • Organizacja i wdrażanie TQM; • Czynnik ludzki w wdrażaniu TQM. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 14. 2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. V. 3. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004, rozdz. 4. 15. Efektywność systemów jakości i możliwości ich doskonalenia (2 godz.): • Wpływ jakości na efektywność gospodarowania; • Efektywność w standardach zarządzania jakością; • Efektywny system zapewnienia jakości jako • Wiedza i technologia jako narzędzia wprowadzania zmian jakościowych; • Strategie doskonalenia jakości i ich uwarunkowania. Literatura: 1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008, rozdz. 15. 2. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000, rozdz. VIII i X. 100 godz. – całkowita liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się |
Literatura: |
literatura podstawowa: 1. Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Łunarski J.: Zarządzanie jakością. Standardy i zasady. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008. Complementary literature: 1. Haffer R.: Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw. Wyd. UMK, Toruń 2002. 2. Luning P. A., Marcelis W. J., Jongen W. M. F.: Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2005. 3. Menedżer jakości. Praca zbiorowa pod redakcją J. Bagińskiego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000.. 4. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin 2000. 5. Urbanek M.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka Wyd. Difin, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student powinien: • usystematyzować – na bazie wcześniejszej wiedzy – istotę zarządzania jakością; • poznać istotę, cele, metody i zasady kształtowania jakości w działalności organizacji; • opanować wiedzę, która będzie przydatna w zarządzania jakością w przekroju produktów i rodzajów działalności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem – odbywającym się: ● w formie pisemnej. ● w formie odpowiedzi opisowej na cztery pytania, po 15 min na każde, ● za każde pytanie jest możliwe dostanie 5 punktów, w skali od 0 do 5, przy czym za: 11-12 punktów – ocena 3 (dostateczna), 13-14 punktów – ocena 3,5 (dostateczna plus), 15-16 punktów – ocena 4 (dobra), 17-18 punktów – ocena 4,5 (dobra plus), 19-20 punktów – ocena 5 (bardzo dobra). ● istnieje możliwość egzaminu ustnego, jeśli będzie takie zapotrzebowanie ze strony studentów; obejmującym: ● zagadnienia podane w sylabusie (omawiane na zajęciach i zawarte w literaturze przedmiotu), ● studenci na zaliczeniu muszą wykazać się znajomością tych zagadnień oraz umiejętnością ich zastosowania w praktyce, na konkretnym przykładzie. Osoby, które nie zdały egzaminu końcowego, mogą przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.