Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Intercultural Communication

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-MSz2ICen
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Intercultural Communication
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy: Konwersatoria English dla MSM i MSZFR zaoczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Od studentow wymaga sie lektury dwoch krotkich artykulow przed kazdymi zajeciami, krotkiego streszczenia ich oraz zrozumienia potwiuerdzonego w dyskusji

online


Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajecia zaczynaja się od analizy jezykoznawczej komunikacji w zyciu codziennym, z naciskiem na semantyke. Krytyczna analiza scenariuszy porozumiewania się oraz przeglad najpopularniejszych strategii manipulacji medialnych i stylow komunikacyjnych oparta jest o teorie post-prawdy oraz zasady naturalnego metajezyka semantycznego stworzonego przez Anne Wierzbicka i jej brytyjskich oraz australijskich

wspolpracownikow.

Pełny opis:

1. Jezyk, kultura, komunikacja

• 5.000 jezykow naturalnych zarejestrowanych w praktycznym

uzytkowaniu we wspolczesnym swiecie

• co to znaczy ze jezyk jest dobrem hiper-zbiorowym?

• czy granice mojegoi jezyka sa granicami mojej kultury? Semantyka a

semiotyka, litery a piksele

2. Co mamy na mysli, o co nam chodzi – praktyczne zastosowania Naturalnego Metajezyka Semantycznego

• wymiary kultury a przestrzenie ich konsekwencji spolecznych

• wzlot i upadek Geerta Hofstede

3.kulturowe gry komunikacyjne (Google i wyszukiwanie znaczen, Chiny i cenzura możliwych sensow, encykliki papieskie i ewolucja prywatnosci)

• ocieplenie klimatu komunikacji kulturowych albo pytanie o to, czy

ewolucja naprawde przyspiesza(evo-devo-robotevo)?

• Roznice miedzykulturowe we wspolczesnym swiecie: czy zycie

czarnych obywateli naprawde jest wiecej warte?

4. Wzory komunikacji multimedialnych oraz infrastruktury przyszlych porozumien

• srodek przekazu sam jest przekazem (masazem): ale czy na pewno?

• Każdy obraz opowiada jakas historie: ale czy na pewno?

• Widok cudzego cierpienia: czy mnie nie pokrzepia (bo to jednak nie ja cierpie tym razem)?

5. Czy polityczna poprawnosc może zabic rozwoj wiedzy?

• wiek dezinformacji albo ciemna strona falszywych wiadomosci (fakes)

• Falszywki od radiostacji Gliwice do wirusa Covid 19

• zarzadzanie informacja w komunikacji przedsiebiorstwa

• demaskowanie falszywek oraz demontaz stereotypow

• 10 argumentow na rzecz natychmiastowego zamkniecia waszych

kont w mediach spolecznosciowych

• rekonstrukcja tozsamosci wyznaniowej, narodowej, rasowej, genderowej: czy kultura to raczej gielda czy raczej wyprzedaz w garazu?

6. Kompetencja miedzykulturowa

• ideologie a jednostki (obie istnieja naprawde, choc nie zawsze się do

tego przyznaja)

• Uczenie się kognitywne, postawowe oraz zachowaniowe (glowa,

serce i reka)

• Zen a sztuka oporzadzania motocykla odczytane na nowo

• polityczny PR oraz reklama handlowa a umieejtnosci specjalisty od

komunikacji miedzykulturowej

• politycy na sprzedaz, glosowanie na wlasny styl zycia

• wojny ekologiczne: sens i nonsens polemik ekologicznych

7. Czy angielszczyzna powinna być jezykiem wladcow czy orezem biedakow: globalne wojny komunikacyjne oraz ich dotychczasowe skutki

• Wikipedia i Wikileaks jako srodki, platformy oraz uczelnie komunikacji

Literatura:

Ksiazka:

Maude, Barry, 2011, Managing Cross-Cultural Communication. Principles and Practice, London, Palgrave

Artykuly i rozdzialy (available online at USOS):

Giles, Howard, Ogay, Tania, 2007, „Communication Accomodation Theory”, in: Whaley, B., Samter, W., eds., Explaining Communication: Contemporary Theories and Exemplars, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum

Goddard, Cliff, Wierzbicka, Anna, 2004, „Cultural Scripts: what are they and what are they good for?”, in: Intercultural Pragmatics, no.1-2,pp. 153-166

Wierzbicka, Anna, 2010, „The History of Emotions and the Future of Emotions Research”,in: Emotion Review, no.1-5, downloaded from emr.sagepub.com

Wierzbicka, Anna, 2005, „In Defgense of Culture”,in: Theory and

Psychology, vol 15(4), pp. 575-597

Efekty uczenia się:

Po zakonczeniu zajec studenci powinni potrafic wykazac się

posiadaniem nastepujacych, wiadomosci, umiejetnosci i sprawnosci:

- nabyta kompetencja w zakresie tworczej komunikacji budujacej mosty ponad roznicami kulturowymi, oraz w zakresie rozpoznawania i rozwiazywania problemow w rozxumieniu komunikatow oraz w negocjacji i nadawaniu znaczen narracji

- nabyta sprawnosc w zakresie trafnego wyboru stylow komunikacji miedzykulturowej zwlaszcza w ramach dyskursu zawodowego oraz instytucjonalnego, ze szczegolnym uwzglednieniem wykrywania oraz neutralizacji falszywek i innych odmian agresywnego trollingu

nabyta umiejetnosc rozumienia semantycznego i retorycznego tla strategii komunikacyjnych (ze szczegolnym uwglednieniem naturalnego metajezyka semantycznego) i podejscia wyznaczanego modelem wymiarow kultur narodowych i zawodowych oraz strategiami komunikacji multimedialnej

Metody i kryteria oceniania:

1. Trzy glowne eseje: nadeslany przed rozpoczeciem zajec, w polowie zajec, oraz po zakonczeniu w ramach glownej pracy zaliczeniowej

2. Aktywnosc w trakcie zajec demonstrowana poprzez realna obecnosc na wirtualnej sesji kontaktowej oraz przygotowanie w oparciu o materialy do kolejnych zajec

Zespolowa preentacja reklamy handlowej albo propagandy politycznej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)