Fotografia w kulturze wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D1FOKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia w kulturze wizualnej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z przemianami w kulturze wizualnej jakie nastąpiły po pojawienia się fotografii i innych mediów bazujących na mechanicznym i elektronicznym zapisie obrazu. Słuchacze zapoznają się z rolą komunikatów obrazowych w życiu społecznym i poznają narzędzia estetyczne pozwalające na budowanie wypowiedzi wizualnych by służyły informowaniu, promocji i reklamie oraz tworzeniu swobodnych wypowiedzi w obszarze sztuki. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z przemianami w kulturze wizualnej jakie nastąpiły po pojawienia się fotografii i innych mediów bazujących na mechanicznym i elektronicznym zapisie obrazu. Słuchacze zapoznają się z rolą komunikatów obrazowych w życiu społecznym i poznają narzędzia estetyczne pozwalające na budowanie wypowiedzi wizualnych, by służyły informowaniu, promocji i reklamie oraz tworzeniu swobodnych wypowiedzi w obszarze sztuki. W czasie zajęć słuchacze zapoznają się z podstawami kompozycji kadrów fotograficznych, z wpływem stosowanych narzędzi na zawartość powstającego obrazu, ze świadomym tworzeniem komunikatów wizualnych budowanych z pojedynczych kadrów, z serii zdjęć i jako projekt wielozdjęciowy. |
Literatura: |
Steve Edwards – Fotografia, bardzo krótkie wprowadzenie. Nomas, Kraków, 2014 Jackie Higgins – Przewodnik po fotografii współczesnej. Dlaczego zdjęcie nie musi być ostre. Arkady, Warszawa, 2015 Anne H. Hay – Wielka księga fotografii. National Geographic, Warszawa, 2006 Ian Jeffrey – Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas, Kraków, 2009 Wolfgang Kemp – Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego. Universitas. Kraków, 2014 Zbigniew Tomaszczuk – Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii. Kropka, Września, 2003 Mary Warner Marien - !00 idei, które zmieniły fotografię, TMC, Raszyn, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza Zna rolę fotografii w kulturze wizualnej jako źródła informacji, poznania, promocji i reklamy. Zna podstawowe elementy estetyki kadru, w tym zasady kompozycji. Zna wpływ techniki i technologii fotografii na przekaz a także rolę oświetlenia – głównego narzędzia zapisującego obraz na materiale światłoczułym. Zna rolę fotografii w sztuce współczesnej. Umiejętności Umie zanalizować zdjęcie pojedyncze i serię zdjęć pod kątem treści, przekazu, wartości estetycznych i zgodności z założonym tematem. Umie świadomie posługiwać się fotografią jako wsparciem wizualnym dla prac realizowanych przez innych autorów i prac własnych. Umie w podstawowym zakresie zrealizować fotografie nadające się do wykorzystania jako ilustracje do wielu prac własnych, wymagających uzupełnienia ilustracjami. Inne kompetencje Fotografia stała się jednym z podstawowych mediów służących do opisywania świata i życia. Przekracza bariery językowe, kulturowe i narodowe. Poznanie podstaw jej budowania i oddziaływania ułatwia wymianę informacji i przedstawianie własnych wizji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie projektu fotograficznego 40% Napisanie eseju o fotografii 40% Obecność na zajęciach 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.