Historia polskiej prasy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D2HIPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia polskiej prasy |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (PRMM) DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska) DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje całość czasopiśmiennictwa polskiego od momentu jego powstania w połowie XVI wieku aż po lata dziewięćdziesiąte XX w |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje całość czasopiśmiennictwa polskiego od momentu jego powstania w połowie XVI wieku aż po lata dziewięćdziesiąte XX w. Zajęcia mają umożliwić studentom poznanie procesu kształtowania się i rozwoju prasy polskiej oraz tworzenie się zawodu dziennikarskiego i jego roli w polskim życiu narodowym, społecznym i kulturalnym. Wykłady i studia własne studenta nastawione są głównie na usystematyzowanie, zinterpretowanie i skomentowanie obszernej literatury przedmiotu. |
Literatura: |
Historia prasy polskiej t. I –IV, PWN, Warszawa 1976, 1980. Andrzej Paczkowski, Prasa codzienna Warszawy w latach 1918-1939, Warszawa 1983. Stanisława Lewandowska, Polska konspiracyjna prasa informacyjno polityczna, Warszawa 1982. Prasa, radio i telewizja. Zarys dziejów, Warszawa 2001. Zenon Kmiecik, Prasa warszawska okresu pozytywizmu, Warszawa 1971 Rafał Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX wieku, Warszawa 2009 A.Kozieł, Za chwilę dalszy ciąg programu… Telewizja polska czterech dekad, Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Efekt wiedzy Student powinien wiedzieć o głównych etapach rozwoju prasy polskiej i innych mediów oraz roli w kształtowaniu kultury narodowej. Student powinien zdawać sobie sprawę z korelacji między wewnętrzną sytuacją polityczną a kondycją, rolą i znaczeniem środków przekazu. Student powinien znać proces kształtowania się w Polsce zawodu dziennikarza i dorobek jego najwybitniejszych przedstawicieli. Efekt umiejętności Student powinien rozróżniać typy polskiej prasy jej polityczne i ideologiczne barwy wskazywać cechy systemu medialnego w różnych okresach historycznych Inne kompetencje Zajęcia powinny budować świadomość zawodową niezbędną dla adeptów dziennikarstwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Poziom wiedzy i aktywność potwierdzone zaliczeniem ćwiczeń i sprawdzian wiedzy z całego kursu na egzaminie |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.