Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Informacja pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-Z-IP
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Informacja pedagogiczna
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN Fakultety Zaoczne I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Informacja o piśmiennictwie i źródłach do zagadnień edukacji. Materiały do badań nad dziejami szkolnictwa. Analiza dokumentów o wartości naukowej. Analiza aktualnego stanu opracowań z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii. Bibliografia dotycząca edukacji. Nowe kierunki współczesnej edukacji.

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest ogólny przegląd źródeł dotyczących edukacji. Tytułem wprowadzenia omawiane są ogólne terminy i definicje dotyczące źródeł specjalistycznych. Po przedstawieniu ogólnych zagadnień zostaną omówione kierunki prac badawczych prowadzonych w zakresie dziejów oświaty.Analiza poszczególnych zadań badawczych w zakresie historii szkolnictwa jest związana z procesem poszukiwań źródłowych w zasobach archiwalnych i bibliotecznych.Ponadto szczegółowo przedstawione będą materiały źródłowe w postaci publikowanych kompendiów i zestawów dokumentów o wartości archiwalnej.

Pełny opis:

Podstawą przedmiotu jest omówienie i przegląd źródeł dotyczących edukacji. Prezentacja konkretnych kierunków badań nad dokumentacją związaną z wieloma problemami szeroko rozumianej edukacji szkolnej i pozaszkolnej powinna słuchaczom przybliżyć szereg rozwiązań w zakresie prac badawczych tej dyscypliny. Generalnie zwraca się uwagę na badania historyczne dziejów oświaty w poszczególnych okresach historycznych z zaznaczeniem badań dokumentacyjnych realizowanych od początku XIX wieku do chwili obecnej. Istotny jest przegląd prac związanych z zasobami archiwalnym i bibliotecznymi,które aktualnie posiadają niezastąpiony potencjał wiedzy na temat kultury intelektualnej na obszarze Ziem Polskich w wielu okresach dziejowych. Konieczne są opracowania źródłowe zbiorów archiwalnych,których zasoby zostały w większości utracone na skutek wojen lub innych niszczących wydarzeń a wiedza o ich istnieniu zawarta jest w opracowaniach i kompendiach badaczy kultury i szkolnictwa polskiego.

Literatura:

Metodologia w badaniach naukowych historii wychowania.Pr.pod red. T.Jałmużny, I.i G. Michalskich.Łódź 1993., Żołądź D.:Ideały oświecenia doby staropolskiej.Warszawa 1990., Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XIX wieku.Próba zarysu encyklopedycznego.Warszawa 1992.,Komisja Edukacji Narodowej.Pisma Komisji o Komisji.Zebrał i oprac. Z.Tync.Wrocław 1954., Orczyk A.: Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej.Warszawa 2008., Możdżeń I.Historia wychowania 1795-1918.Kielce 2000.

Możdżeń I.: Historia wychowania 1918-1945.Kielce 2000.,Kochanowski J.:Charakterystyka środowiska jezuickiego w świetle źródeł archiwalnych.Wybrane problemy.W: Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXIII,z.365 Toruń 2004 s.55-63., Źródła do historii wychowania (wybór).Cz.1-2 Wybrał i objaśnił S.Kot. Warszawa 1929-1930., Materiały źródłowe do dziejów wychowania i szkolnictwa w Polsce.Lektura dla seminariów i kursów nauczycielskich. Lwów-Warszawa 1937.

Podana literatura będzie aktualizowana w każdym roku.

Efekty uczenia się:

Umiejętna ocena materiałów źródłowych dotyczących szkolnictwa.Próba określenia tematu badawczego na podstawie znajomości tekstów historycznych oraz haseł encyklopedycznych, słownikowych.Tworzenie ogólnego projektu kwerendy źródłowej z zakresu dziejów szkolnictwa. Analiza wybranych przykładów źródeł na tematy oświatowe.Znajomość bibliografii specjalnej (retrospektywnej)

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii

Has systematic detailed knowledge in the field of book and information science.

Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru, z których został wyodrębniony kierunek studiów

Has knowledge of the relations between book and information science with other branches of learning and disciplines belonging to the field, which pursued studies belong to.

Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru, z których został wyodrębniony kierunek studiów

Has Knowles of the relations between book and information science with other branches of learning and disciplines belonging to the field, which pursued studies belong to.

Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej

Has basic knowledge of main development lines and most important achimenes in book and information science and the disciplines proper for library science and scientific information.

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników

Is capable of information retrieval, analysis, evaluation, selection and usage, acquiring it from various sources and by various methods, appropriate to own needs and needs of other users.

Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

Is capable of recognizing various types of documents pertinent to the libraries and cultural institutions, performing their analysis and interpretation with the application of typical methods, towards defining their meanings, social impact and placement in the cultural and historical process.

Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy

Is conscious of the responsibility for preserving the cultural heritage (with special emphasis of its written section) of the region, country.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena efektów odbywa się na podstawie kwerendy źródłowej na zadany temat.Konieczne jest przygotowanie materiałów pomocniczych w formie kartoteki.Ponadto ważne są referaty związane z przeczytanymi tekstami.

Praktyki zawodowe:

Nie występują.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)