Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy poradnictwa psychologicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-Z-PPP
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy poradnictwa psychologicznego
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

ZAJĘCIA FAKULTATYWNE

Odbywają się na platformie Kampus2 w formie asynchronicznej.

Pełny opis:

Niniejszy przedmiot poświęcony jest podstawowym umiejętnościom psychologicznym, takim jak budowanie kontaktu, odzwierciedlanie, zawieranie kontraktu na pracę grupową itp. Podczas zajęć analizowane będą treści dotyczące różnych umiejętności i narzędzi psychologicznych (np. NVC, techniki relaksacyjne). Studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami procesu wspierania rozwoju oraz udzielania pomocy w różnych problemowych sytuacjach, jak np. wysoki poziom stresu, zaburzenia snu czy zaburzenia nastroju.

Plan zajęć przedstawia się następująco:

• Moduł nr 1: Praca z oporem w poradnictwie psychologicznym według Enrighta

• Moduł 2: Podstawy Porozumienia Bez Przemocy (NVC)

• Moduł nr 3: Techniki relaksacyjne i podstawy mindfulness

• Moduł nr 4: Umiejętność zarządzania sobą w czasie

• Moduł nr 5: Profilaktyka zaburzeń snu

• Moduł nr 6: Podstawy teorii przywiązania

• Moduł nr 7: Zaburzenia depresyjne u nastolatków

• Moduł nr 8: Podstawy pracy z grupą

Literatura:

Cichoń, I., Chadzińska, M. (2013). Czy układ odpornościowy reguluje nasz sen?. Wszechświat, 114(1-3), 44-49.

Enright, J. (1993). Pomaganie bez oporu,[w:] ABC psychologicznej pomocy, red. J. Santorskiego, Warszawa.

Kawalec, A., & Pawlas, K. (2013). Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu. Problemy Higieny i Epidemiologii, 94(1), 1-5.

Kołodziejczyk, J. (2005). Dyscyplina w klasie: metody i techniki interwencji. NODN" Sophia".

Jęczmińska, D., Dymek, P. (2021) Depresja nastolatka. Kompendium wiedzy dla rodziców.

Mudyń, K. (2016) Potęga i mądrość empatii. Porozumienie bez przemocy Marshalla B. Rosenberga i jego koncepcja natury ludzkiej. Sztuka leczenia, (2)31-41.

Pyżalski, J., & Kołodziejczyk, J. (2015). Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo.

Randak-Jezierska, M. (2013). Człowiek jako aktywny twórca swojego życia-zarządzanie sobą w czasie. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (9), 29-36.

Rygiel, K. (2017). Wybrane techniki relaksacyjne oraz możliwości ich zastosowania w kontekście zaburzeń i chorób psychofizycznych związanych ze stresem. Neuropsychiatry & Neuropsychology/Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 12(3).

Sławińska, A. (2016). Zastosowanie progresywnej relaksacji mięśni Jacobsona w praktyce klinicznej. Psychiatria i Psychoterapia, 12(4), 3-15.

Stoińska, J. (2019). Zarządzanie sobą w czasie i jego znaczenie dla osiągania celów zawodowych i osobistych. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 19(19), 103-119.

Urban, M. (2007). Diagnostyka i leczenie zaburzeń snu u dzieci i młodzieży. Psychiatria i psychologia kliniczna, 1(7), 36-41.

Włodarczyk, E., (2016) Znaczenie wczesnodziecięcego przywiązania w diadzie ‘matka/opiekun–dziecko’, Studia Edukacyjne, 39, 377-394.

Żechowski, C., Cichocka, A., Rowiński, T., Mrozik, K., Kowalska-Dąbrowska, M., & Czuma, I. (2018). Style przywiązania a zdrowie psychiczne osób dorosłych w populacji ogólnej–badanie pilotażowe. Psychiatria, 15(4), 193-198.

Efekty uczenia się:

Efektem uczestnictwa w kursie jest:

• zdobycie wiedzy dotyczącej podstaw budowania kontaktu w relacji pomagania, a także źródeł oporu i pracy z nim,

• poznanie języka szakala i języka żyrafy, a także znaczenia potrzeb i uczuć w ramach porozumienia bez przemocy,

• przećwiczenie umiejętności zarządzania sobą w czasie

• poznanie założeń mindfulness i wybranych technik relaksacyjnych,

• poznanie założeń teorii przywiązania wg Johna Bowlbiego oraz procedury obcej sytuacji (POS) Mary Ainsworth.

• zdobycie umiejętności zawierania kontraktu na pracę grupową podczas warsztatów profilaktycznych.

• zapoznanie się z objawami zaburzeń depresyjnych oraz proponowanych metod leczenia.

Metody i kryteria oceniania:

• Ocena będzie średnią ocen z poszczególnych zadań wykonywanych w czasie kursu

• Kluczowe dla zaliczenia jest terminowe oddawanie prac, prace oddane po terminie mogą otrzymać maksymalnie ocenę dobrą

• Zadania będą pojawiały się na platformie Kampus2 co dwa tygodnie

• Możliwe jest nie oddanie 2 prac, w to miejsce student otrzymuje ocenę ndst, która wlicza się do średniej, ale nie wyklucza zaliczenia przedmiotu

• W przypadku, gdy studentowi brakuje więcej niż 2 prac, wówczas w ramach pierwszego terminu otrzymuje on ocenę ndst., po dosłaniu brakujących prac może starać się o zaliczenie w ramach drugiego terminu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Iwanicka
Prowadzący grup: Katarzyna Iwanicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)