University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of psychological counseling

General data

Course ID: 2700-L-FAK-Z-PPP
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Basics of psychological counseling
Name in Polish: Podstawy poradnictwa psychologicznego
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: On-line general university courses
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

ZAJĘCIA FAKULTATYWNE

Odbywają się na platformie Kampus2 w formie asynchronicznej.

Full description: (in Polish)

Niniejszy przedmiot poświęcony jest podstawowym umiejętnościom psychologicznym, takim jak budowanie kontaktu, odzwierciedlanie, zawieranie kontraktu na pracę grupową itp. Podczas zajęć analizowane będą treści dotyczące różnych umiejętności i narzędzi psychologicznych (np. NVC, techniki relaksacyjne). Studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami procesu wspierania rozwoju oraz udzielania pomocy w różnych problemowych sytuacjach, jak np. wysoki poziom stresu, zaburzenia snu czy zaburzenia nastroju.

Plan zajęć przedstawia się następująco:

• Moduł nr 1: Praca z oporem w poradnictwie psychologicznym według Enrighta

• Moduł 2: Podstawy Porozumienia Bez Przemocy (NVC)

• Moduł nr 3: Techniki relaksacyjne i podstawy mindfulness

• Moduł nr 4: Umiejętność zarządzania sobą w czasie

• Moduł nr 5: Profilaktyka zaburzeń snu

• Moduł nr 6: Podstawy teorii przywiązania

• Moduł nr 7: Zaburzenia depresyjne u nastolatków

• Moduł nr 8: Podstawy pracy z grupą

Bibliography: (in Polish)

Cichoń, I., Chadzińska, M. (2013). Czy układ odpornościowy reguluje nasz sen?. Wszechświat, 114(1-3), 44-49.

Enright, J. (1993). Pomaganie bez oporu,[w:] ABC psychologicznej pomocy, red. J. Santorskiego, Warszawa.

Kawalec, A., & Pawlas, K. (2013). Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu. Problemy Higieny i Epidemiologii, 94(1), 1-5.

Kołodziejczyk, J. (2005). Dyscyplina w klasie: metody i techniki interwencji. NODN" Sophia".

Jęczmińska, D., Dymek, P. (2021) Depresja nastolatka. Kompendium wiedzy dla rodziców.

Mudyń, K. (2016) Potęga i mądrość empatii. Porozumienie bez przemocy Marshalla B. Rosenberga i jego koncepcja natury ludzkiej. Sztuka leczenia, (2)31-41.

Pyżalski, J., & Kołodziejczyk, J. (2015). Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo.

Randak-Jezierska, M. (2013). Człowiek jako aktywny twórca swojego życia-zarządzanie sobą w czasie. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (9), 29-36.

Rygiel, K. (2017). Wybrane techniki relaksacyjne oraz możliwości ich zastosowania w kontekście zaburzeń i chorób psychofizycznych związanych ze stresem. Neuropsychiatry & Neuropsychology/Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 12(3).

Sławińska, A. (2016). Zastosowanie progresywnej relaksacji mięśni Jacobsona w praktyce klinicznej. Psychiatria i Psychoterapia, 12(4), 3-15.

Stoińska, J. (2019). Zarządzanie sobą w czasie i jego znaczenie dla osiągania celów zawodowych i osobistych. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 19(19), 103-119.

Urban, M. (2007). Diagnostyka i leczenie zaburzeń snu u dzieci i młodzieży. Psychiatria i psychologia kliniczna, 1(7), 36-41.

Włodarczyk, E., (2016) Znaczenie wczesnodziecięcego przywiązania w diadzie ‘matka/opiekun–dziecko’, Studia Edukacyjne, 39, 377-394.

Żechowski, C., Cichocka, A., Rowiński, T., Mrozik, K., Kowalska-Dąbrowska, M., & Czuma, I. (2018). Style przywiązania a zdrowie psychiczne osób dorosłych w populacji ogólnej–badanie pilotażowe. Psychiatria, 15(4), 193-198.

Learning outcomes: (in Polish)

Efektem uczestnictwa w kursie jest:

• zdobycie wiedzy dotyczącej podstaw budowania kontaktu w relacji pomagania, a także źródeł oporu i pracy z nim,

• poznanie języka szakala i języka żyrafy, a także znaczenia potrzeb i uczuć w ramach porozumienia bez przemocy,

• przećwiczenie umiejętności zarządzania sobą w czasie

• poznanie założeń mindfulness i wybranych technik relaksacyjnych,

• poznanie założeń teorii przywiązania wg Johna Bowlbiego oraz procedury obcej sytuacji (POS) Mary Ainsworth.

• zdobycie umiejętności zawierania kontraktu na pracę grupową podczas warsztatów profilaktycznych.

• zapoznanie się z objawami zaburzeń depresyjnych oraz proponowanych metod leczenia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

• Ocena będzie średnią ocen z poszczególnych zadań wykonywanych w czasie kursu

• Kluczowe dla zaliczenia jest terminowe oddawanie prac, prace oddane po terminie mogą otrzymać maksymalnie ocenę dobrą

• Zadania będą pojawiały się na platformie Kampus2 co dwa tygodnie

• Możliwe jest nie oddanie 2 prac, w to miejsce student otrzymuje ocenę ndst, która wlicza się do średniej, ale nie wyklucza zaliczenia przedmiotu

• W przypadku, gdy studentowi brakuje więcej niż 2 prac, wówczas w ramach pierwszego terminu otrzymuje on ocenę ndst., po dosłaniu brakujących prac może starać się o zaliczenie w ramach drugiego terminu

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Optional lecture, 24 hours more information
Coordinators: Katarzyna Iwanicka
Group instructors: Katarzyna Iwanicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Optional lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)