Warsztaty inicjacji literackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-FAK-Z-WIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty inicjacji literackiej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN Fakultety Zaoczne I stopnia |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=3906 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Proponowany przedmiot ukaże zależności istniejące pomiędzy literaturą, formami jej realizacji a odbiorem dzieła literackiego. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów studiów bibliologicznych z podstawowymi elementami warsztatu realizatora tekstu literackiego w określonym, specyficznym środowisku małej biblioteki, która ma za zadanie wyzwolić inicjatywę czytelniczą dziecka i jego opiekunów, pedagogów, czytelników i samego bibliotekarza. Celem będzie także przygotowanie bibliotekarza do właściwego wykorzystania wiedzy praktycznej z zakresu literatury i żywego słowa. Przedmiot będzie wskazywał możliwości, jakie stwarza biblioteka, nie tylko dla realizacji różnych zadań i form pracy z czytelnikiem, z opiekunem i z samym bibliotekarzem, w zakresie szeroko pojmowanej inicjacji czytelniczej dziecka, ale ukaże różnorodne możliwości wykorzystania literatury w pracy czytelniczej i bibliotecznej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest także wyzwolenie w studentach umiejętności analitycznych i interpretacyjnych różnorodnych gatunków i rodzajów literatury pięknej i sposobów jego realizacji w pracy z dzieckiem, w tym tekstu artystycznego (wiersza, prozy, dramatu) realizowanego głosowo. Zajęcia uwzględniać będą także przygotowanie teoretyczne i praktyczne z zakresu warsztatu adaptatora i inscenizatora, jakie potrzebne są do pracy w małym wykonawcą, słuchaczem, widzem. Celem przedmiotu jest także skonfrontowanie już zdobytych przez bibliotekarzy doświadczeń z pracy z czytelnikami najmłodszymi i ich rodzicami, opiekunami, nauczycielami, pedagogami, umiejętności z zakresu warsztatu pracy nad żywym słowem, realizowanym przez bibliotekarza w różnych jego formach (recytacja, inscenizacja, wygłoszenie). Celem zajęć będzie także takie przygotowanie studenta, szczególnie tego pracującego w małej bibliotece, która pełni rolę jedynego miejsca kultury literackiej, czytelniczej i teatralnej w danym środowisku. Celem przedmiotu jest także uwrażliwienie bibliotekarza na wykorzystywanie naturalnych predyspozycji i zainteresowań małych czytelników i wykonawców. |
Literatura: |
1. E. Balcerzan, Zwoływanie wyobraźni 2. E. Józefowski, Wyobraźnia i obraz jako czynniki konstytuujące warsztat twórczy przy kreacji wizualnej 3. Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie 4. M. Dąbrowski, A. Chęć-Małyszek Rola wyobraźni w procesie twórczym a zagrożenia 5. K. Koziołek: Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka. Katowice 2006 6. R. Pawłowska Czytam i rozumiem, Kielce,2009 7. M. Pietrzak Teatrzyk na cały rok, SBP, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Proponowany przedmiot wnosi istotny wkład w modernizację kształcenia akademickiego bibliotekarzy pracujących w małych bibliotekach gminnych oraz odnosi wiedze praktyczna potrzebną de pełnej realizacji współczesnych zadań, jakie dla bibliotek wyznacza nowelizowana Ustawa o działalności kulturalnej w tym ustawa o bibliotekach, które będą w przyszłości pełniły rolę centrów kultury. Proponowany przedmiot w dużej mierze odnosi się do oczekiwań środowisk bibliotecznych, ukierunkowanych poprzez wymogi zawodowe na praktyczne aspekty programu nauczania. Najbardziej efektownym wobec tych oczekiwań wydaje się połączenie teorii, praktyki poznania. W planie tego przedmiotu zwracać się będzie szczególny nacisk na możliwości zdobytej wiedzy i umiejętności praktycznych w odniesieniu do już realizowanych w bibliotece zadań czytelniczych z dziećmi i młodzieżą. Osiągnięta wiedza: wiedza teoretyczna i praktyczna z zakresu literaturoznawstwa i retoryki. Opanowane umiejętności: umiejętności czytania, analizowania i interpretowania tekstu artystycznego przeznaczonego do procesu jakim jest inicjacja czytelnicza dziecka oraz różnych sposobów jego głosowej i artystycznej interpretacji i wykonawstwa. Określenie problemów analitycznych, interpretacyjnych oraz wykonawczych tekstu artystycznego przeznaczonego dla najmłodszego czytelnika, ze szczególnym uwzględnieniem takich elementów jak: kultura mowy, artykulacja, warsztat wykonawczy, warsztat adaptatorski i reżyserski. Umiejętność pracy z wykonawcą indywidualnym i zbiorowym, którym jest nie tylko dziecko, ale i jego opiekun, rodzic, pedagog, nauczyciel czy sam bibliotekarz. Podstawy pracy z tekstem literackim przeznaczonym dla czytelnika, słuchacza, odbiorcy, wykonawcy i widza jakim jest czytelnik dziecięcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wkład własny do realizowanych zadań. Zadania praktyczne. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.