Metadane dokumentów 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D1MD1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metadane dokumentów 1 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 1 semestr |
Strona przedmiotu: | https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=4539 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przegląd głównych tendencji w zakresie unifikacji reguł opisu formalnego dokumentów i podstawowych standardów w zakresie opracowania zbiorów. Głównym celem zajęć jest omówienie zmian w zasadach opisu, które dokonują się pod wpływem cyfrowej rewolucji, w tym wzrastającej roli dokumentów elektronicznych. Zajęcia odbywają się za pośrednictwem narzędzi informatycznych do zdalnego nauczania - Google Meet oraz Platformy COME UW. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przegląd głównych tendencji w zakresie unifikacji reguł opisu formalnego dokumentów i podstawowych standardów w zakresie opracowania zbiorów. Jednym z celów zajęć jest omówienie zmian w zasadach opisu, które dokonują się pod wpływem cyfrowej rewolucji, w tym wzrastającej roli dokumentów elektronicznych. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć koncentruje się na następujących zagadnieniach: Charakterystyka głównych tendencji w zakresie unifikacji zasad opisu dokumentów. Tradycyjny opis bibliograficzny oraz zasady jego przygotowania. ISBD i MARC 21. Pojęcie metadanych. Wykorzystanie metadanych w opisie dokumentów. Konsolidacja zasad opisu bibliograficznego. MARC 21 versus Dublin Core. Tworzenie metadanych (ćwiczenia praktyczne). Inne problemy poruszane podczas zajęć: Rola i znaczenie metadanych Standardy metadanych i ich klasyfikacja Słowniki kontrolowane Interoperacyjność metadanych Zajęcia odbywają się za pośrednictwem narzędzi informatycznych do zdalnego nauczania - Google Meet oraz Platformy COME UW. |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Dublin Core Metadata Element Set: Version 1.1: Reference Description. Tł. M. Nahotko, dostęp: http://ebib.oss.wroc.pl/standard/dc.html. Burchard M., Katalog Centralny NUKAT – system wymiany danych w procesie opracowania zbiorów polskich bibliotek, EBIB 2003, nr9, dostęp: http://www.oss.wroc.pl/biuletyn. Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla książki, opr. zespół pod red. M. Rowińskiej i I. Wiśniewskiej. Warszawa 2017. Grabowska D., Katalogowanie alfabetyczne zbiorów bibliotecznych. Warszawa 2003. Kyzioł A., Format MARC 21 dla książki - krok po kroku, "Bibliotheca Nostra : śląski kwartalnik naukowy" 2010, nr 2, s. 32 - 72, dostęp https://tinyurl.com/y2ymsnl7. Nahotko M., Metadane: sposób na uporządkowanie internetu. Kraków 2004. Nałęcz B., Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla wydawnictwa ciągłego, Warszawa 2001. Pacek J., Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym. Warszawa 2010, dostęp: http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=767. Przepisy katalogowania książek, cz. 1, oprac. M. Lenartowicz, Warszawa 1986. Polskie normy: PN-N-01230: 2001 - Hasło opisu bibliograficznego . Hasło korporatywne. PN-N-01229: 1998 – Hasło opisu bibliograficznego. Hasło osobowe. PN-N-01231: 2001 – Hasło opisu bibliograficznego. Hasło tytułowe. PN-N-01152-1: 1982 – Opis bibliograficzny. Książki. PN-N-01152-2: 1997 – Opis bibliograficzny. Wydawnictwa ciągłe. PN-N-01201: 1983 – Transliteracja wyrazów i wyrażeń w opisie bibliograficznym |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - metody analizy i interpretacji różnych rodzajów zasobów informacyjnych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii (K_W04) - procedury oraz narzędzia umożliwiające zapewnienie dostępu do zasobów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie tworzenia i/lub korzystania z metadanych dokumentu (K_W06) Absolwent potrafi: - opracować poprawnie metadane dla różnych typów dokumentów (K_U03) Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny oraz doskonalenia swoich umiejętności w zakresie korzystania ze źródeł informacji (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (sesja zimowa). Aby podejść do egzaminu niezbędne jest zaliczenie ćwiczeń. Warunki zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach (w przypadku zajęć prowadzonych asynchronicznie, bieżące wykonywanie zleconych prac lub wypełnianie testu sprawdzającego wiedzę Studenta z danego tematu) - aktywność w ramach zajęć synchronicznych (oceniana plusami) – ocena aktywności wchodzi w skład oceny z przedmiotu - terminowe zaliczenie kolokwiów (testów udostępnianych na platformie COME UW) i przesyłanie przez Studenta ewentualnych prac pisemnych zadanych przez prowadzącego zajęcia Dwie części egzaminu (pisemnego): Część teoretyczna dotycząca kwestii haseł opisu bibliograficznego, opisu oraz rekordu bibliograficznego książki. Cześć praktyczna – przygotowanie tradycyjnego opisu bibliograficznego książki jednotomowej (z podziałem na poszczególne strefy opisu) oraz rekordu w formacie Marc 21. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.