Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Źródła informacji (specjalistyczne) - dr M. Ochmański

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-D2ZI(OCH)
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Źródła informacji (specjalistyczne) - dr M. Ochmański
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE I STOPNIA - 2 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Poznanie ogólnych założeń dyscypliny, jako podstawowego narzędzia umożliwiającego efektywne dotarcie do poszukiwanej informacji. Informatory bezpośrednie i pośrednie, ze szczególnym uwzględnieniem pośrednich źródeł (bibliografie) i ich implementacji internetowych.

Efektywne wykorzystywanie tradycyjnych źródeł informacji i Internetu. Internet, jako narzędzie jak i źródło informacji. Internetowe bazy danych (World Cat), portale biblioteczne (BN, BUW), biblioteki cyfrowe (Federacja Bibliotek Cyfrowych), pełnotekstowe repozytoria (Internet Archive)

Pełny opis:

Omówienie ogólnych założeń dyscypliny, jej celów i zadań. Bibliografia jako główny składnik źródeł informacji - jej metodyka, teoria i zadania praktyczne. Systematyka bibliograficzna. Systemy informacyjne, nauka o informacji, bibliografia, prawo starzenia się informacji. Zagadnienie określenia stosunku bibliografii, jako uniwersalnej metody i dyscypliny pomocniczej do innych dyscyplin bibliologicznych.

Źródła informacji: pośredniej (bibliografie, poradniki, stany badań i inne), bezpośredniej (faktograficznej), instytucjonalnej (biblioteki, muzea, archiwa i inne). Repozytoria i biblioteki cyfrowe, źródła informacji on-line.

Bibliografia narodowa retrospektywna. Początki bibliografii w Polsce. Znaczenie dokonań F. Bentkowskiego, A. Jochera, M. H. Juszyńskiego. Estreicherów - cztery serie Bibliografii Polskiej. Reedycja Bibliografii Polskiej. Bibliografia narodowa XX wieku (kontynuacja Estreichera). Estreicher w Internecie. Wieloczłonowość polskiej, bieżącej bibliografii narodowej. Rola Biblioteki Narodowej i Instytutu Bibliograficznego przed wojną i po wojnie. Przewodnik Bibliograficzny, BZCz, Bibliografia czasopism i Wydawnictw Zbiorowych, Polonika Zagraniczne, bibliografie elektroniczne. Rola Instytutu Bibliograficznego, w realizacji normalizacji ISBN, ISSN, ISMN. System MARC 21. Bibliografia bibliografii i jej rola w ogólnym systemie informowania Początki bibliografii drugiego stopnia w Polsce i na świecie. Dokonania W. Hahna, H. Sawoniaka, M. B. Bieńkowej i B. Eichlerowej. Bieżąca bibliografia bibliografii w Polsce i na świecie. Dokonania J. Petzholdta, G. Schneidera, Th. Bestermana, L-N. Malcles. Bibliografia osobowa. Nietypowe formy bibliografii: inkunabuły, drukowane katalogi, bibliografia wydawnictw podziemnych. Początki bibliografii uniwersalnej: K. Gesner, T. Georgi. Rola i próba bibliografii Uniwersalnej przez P. Otleta i H. Lafontaina. Bibliografia Inkunabułów. Inkunabuły w Internecie. Rola katalogów centralnych w rozwoju informacji internetowej. NUKAT i KARO, jako bibliograficzny system informacji internetowej. Bibliografie regionalne i lokalne. Początki i rozwój bibliografii regionalnej i lokalnej w Polsce. Ważniejsze bibliografie regionalne w Polsce: Bibliografia Śląska, Bibliografia Pomorza gdańskiego, Bibliografia regionalna Warszawy, Bibliografia Ziemi lubelskiej. Heurystyka bibliograficzna a internetowa. Problem zintegrowanego wyszukiwania informacji metodami tradycyjnymi i elektronicznymi. Internetowe metody wyszukiwania informacji.

Literatura:

Bale B., An annotated guide to current national bibliographies. 2nd ed. München 1998.

Bibliografia. Metodyka i organizacja. Pod red. Zbigniewa Żmigrodzkiego. Warszawa: SBP 2000

Bibliografia. Podręcznik metodyki bibliograficznej. Warszawa: SBP 1960

Blum R., Nationalbibliographie und Nationalbibliothek: Die Verzeichnung und Sammlung der nationalen Buchproduktion, besonders der deutschen, von den Anfängen bis zum Zweiten Weltkrieg. Frankfurt am Main: Buchhändler-Vereinigung. 1990.

Dembowska M., Metoda bibliografii polskiej Karola Estreichera. Wyd. 3 uzup. Warszawa 2001.

EWoK i inne encyklopedie specjalistyczne.

Katz W., Introduction to reference work. 4th Ed. NY 1982.

Koppitz H. J., Grundzűge der Bibliographie. Műnchen 1977.

Korpała J., Dzieje bibliografii w Polsce. Warszawa 1969. (the same in German).

Linder LeRoy H., The rise of current complete national bibliography. N. Y 1959.

Mendykowa A., Podstawy bibliografii. Wyd. 2 Warszawa.

Nestler F., Bibliographie. 2. Neubearbeitete Auflage. Leipzig 1989.

Sawoniak H., Rozwój i metodyka powszechnych i narodowych bibliografii bliografii. Warszawa 1971.

Simon K. R., Istoriâ inostrannoj bibliografii. Moskva 1963.

Żydanowicz Z., Bibliografie narodowe bieżące. Warszawa 1973.

_________________________________________

Oryginalne egzemplarze polskiej bibliografii narodowej: bieżącej od początków jej istnienia 1878 po dzień dzisiejszy.

Oryginalne egzemplarze retrospektywnej bibliografii polskiej Estreicherów, reedycji jak i kontynuacji 1901 – 1939.

Oryginalne egzemplarze polskiej bibliografii bibliografii (Hahn, Sawoniak i inni)

Wszystkie wyżej wymienione bibliografie dostępne on-line

Efekty uczenia się:

K1A_U5

Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K1A_W4

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii

K1A_W6

Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej

UMIEJETNOSCI

K1A_U1

Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników

K1A_U5

Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1A_K1

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

K1A_K6

Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istniejącym zasobem informatorów analogowych i cyfrowych (on-line) z punktu widzenia użyteczności w procesie wyszukiwania informacji różnych dziedzin i zagadnień. Naczelną dewizą zajęć jest: dotarcie w jak najszybszym czasie do maksymalnie pełnej informacji a także wypracowanie swojej własnej indywidualnej drogi wyszukiwawczej. Znalezioną informację opisać i przetworzyć do postaci przyjaznej dla użytkownika. Nacisk jest kładziony na analogowe źródła informacji i ich implementację internetową.

Metody i kryteria oceniania:

Blok zajęć składa się z wykładu i ćwiczeń - konwersatoriów.

Wykłady są pomyślane jako przygotowanie teoretyczne do wypracowania umiejętności praktycznych i sprawnościowych które będą realizowane na ćwiczeniach. Studenci obowiązani są do przygotowania przynajmniej jednego referatu - prezentacji, i kilku samodzielnych wyszukiwań tematycznych.

Egzamin całościowy jest w przeprowadzony formie pisemnej, ale warunkiem dopuszczenia do niego jest kompleksowe zaliczenie ćwiczeń. Egzamin końcowy jest wypadkową indywidualnego zaangażowania się studenta w zajęcia i wypełnienie wszystkich wymogów formalnych!.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)