Źródła informacji (specjalistyczne) - dr hab. P. Tafiłowski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D2ZI(TAF) |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Źródła informacji (specjalistyczne) - dr hab. P. Tafiłowski |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Poznanie ogólnych założeń dyscypliny, jako podstawowego narzędzia umożliwiającego efektywne dotarcie do poszukiwanej informacji. Informatory bezpośrednie i pośrednie, ze szczególnym uwzględnieniem pośrednich źródeł (bibliografie) i ich implementacji internetowych. Efektywne wykorzystywanie tradycyjnych źródeł informacji i Internetu. Internet, jako narzędzie jak i źródło informacji. Internetowe bazy danych (World Cat), portale biblioteczne (BN, BUW), biblioteki cyfrowe (Federacja Bibliotek Cyfrowych), pełnotekstowe repozytoria (Internet Archive) |
Pełny opis: |
Omówienie ogólnych założeń dyscypliny, jej celów i zadań. Bibliografia jako główny składnik źródeł informacji - jej metodyka, teoria i zadania praktyczne. Systematyka bibliograficzna. Systemy informacyjne, nauka o informacji, bibliografia, prawo starzenia się informacji. Zagadnienie określenia stosunku bibliografii, jako uniwersalnej metody i dyscypliny pomocniczej do innych dyscyplin bibliologicznych. Źródła informacji: pośredniej (bibliografie, poradniki, stany badań i inne), bezpośredniej (faktograficznej), instytucjonalnej (biblioteki, muzea, archiwa i inne). Repozytoria i biblioteki cyfrowe, źródła informacji on-line. Bibliografia narodowa retrospektywna. Początki bibliografii w Polsce. Znaczenie dokonań F. Bentkowskiego, A. Jochera, M. H. Juszyńskiego. Estreicherów - cztery serie Bibliografii Polskiej. Reedycja Bibliografii Polskiej. Bibliografia narodowa XX wieku (kontynuacja Estreichera). Estreicher w Internecie. Wieloczłonowość polskiej, bieżącej bibliografii narodowej. Rola Biblioteki Narodowej i Instytutu Bibliograficznego przed wojną i po wojnie. Przewodnik Bibliograficzny, BZCz, Bibliografia czasopism i Wydawnictw Zbiorowych, Polonika Zagraniczne, bibliografie elektroniczne. Rola Instytutu Bibliograficznego, w realizacji normalizacji ISBN, ISSN, ISMN. System MARC 21. Bibliografia bibliografii i jej rola w ogólnym systemie informowania Początki bibliografii drugiego stopnia w Polsce i na świecie. Dokonania W. Hahna, H. Sawoniaka, M. B. Bieńkowej i B. Eichlerowej. Bieżąca bibliografia bibliografii w Polsce i na świecie. Dokonania J. Petzholdta, G. Schneidera, Th. Bestermana, L-N. Malcles. Bibliografia osobowa. Nietypowe formy bibliografii: inkunabuły, drukowane katalogi, bibliografia wydawnictw podziemnych. Początki bibliografii uniwersalnej: K. Gesner, T. Georgi. Rola i próba bibliografii Uniwersalnej przez P. Otleta i H. Lafontaina. Bibliografia Inkunabułów. Inkunabuły w Internecie. Rola katalogów centralnych w rozwoju informacji internetowej. NUKAT i KARO, jako bibliograficzny system informacji internetowej. Bibliografie regionalne i lokalne. Początki i rozwój bibliografii regionalnej i lokalnej w Polsce. Ważniejsze bibliografie regionalne w Polsce: Bibliografia Śląska, Bibliografia Pomorza gdańskiego, Bibliografia regionalna Warszawy, Bibliografia Ziemi lubelskiej. Heurystyka bibliograficzna a internetowa. Problem zintegrowanego wyszukiwania informacji metodami tradycyjnymi i elektronicznymi. Internetowe metody wyszukiwania informacji. |
Literatura: |
Bale B., An annotated guide to current national bibliographies. 2nd ed. München 1998. Bibliografia. Metodyka i organizacja. Pod red. Zbigniewa Żmigrodzkiego. Warszawa: SBP 2000 Bibliografia. Podręcznik metodyki bibliograficznej. Warszawa: SBP 1960 Blum R., Nationalbibliographie und Nationalbibliothek: Die Verzeichnung und Sammlung der nationalen Buchproduktion, besonders der deutschen, von den Anfängen bis zum Zweiten Weltkrieg. Frankfurt am Main: Buchhändler-Vereinigung. 1990. Dembowska M., Metoda bibliografii polskiej Karola Estreichera. Wyd. 3 uzup. Warszawa 2001. EWoK i inne encyklopedie specjalistyczne. Katz W., Introduction to reference work. 4th Ed. NY 1982. Koppitz H. J., Grundzűge der Bibliographie. Műnchen 1977. Korpała J., Dzieje bibliografii w Polsce. Warszawa 1969. (the same in German). Linder LeRoy H., The rise of current complete national bibliography. N. Y 1959. Mendykowa A., Podstawy bibliografii. Wyd. 2 Warszawa. Nestler F., Bibliographie. 2. Neubearbeitete Auflage. Leipzig 1989. Sawoniak H., Rozwój i metodyka powszechnych i narodowych bibliografii bliografii. Warszawa 1971. Simon K. R., Istoriâ inostrannoj bibliografii. Moskva 1963. Żydanowicz Z., Bibliografie narodowe bieżące. Warszawa 1973. _________________________________________ Oryginalne egzemplarze polskiej bibliografii narodowej: bieżącej od początków jej istnienia 1878 po dzień dzisiejszy. Oryginalne egzemplarze retrospektywnej bibliografii polskiej Estreicherów, reedycji jak i kontynuacji 1901 – 1939. Oryginalne egzemplarze polskiej bibliografii bibliografii (Hahn, Sawoniak i inni) Wszystkie wyżej wymienione bibliografie dostępne on-line |
Efekty uczenia się: |
K1A_U5 Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym K1A_W4 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii K1A_W6 Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej UMIEJETNOSCI K1A_U1 Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników K1A_U5 Potrafi rozpoznać różne typy dokumentów bibliotek i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1A_K1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. K1A_K6 Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istniejącym zasobem informatorów analogowych i cyfrowych (on-line) z punktu widzenia użyteczności w procesie wyszukiwania informacji różnych dziedzin i zagadnień. Naczelną dewizą zajęć jest: dotarcie w jak najszybszym czasie do maksymalnie pełnej informacji a także wypracowanie swojej własnej indywidualnej drogi wyszukiwawczej. Znalezioną informację opisać i przetworzyć do postaci przyjaznej dla użytkownika. Nacisk jest kładziony na analogowe źródła informacji i ich implementację internetową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Blok zajęć składa się z wykładu i ćwiczeń - konwersatoriów. Wykłady są pomyślane jako przygotowanie teoretyczne do wypracowania umiejętności praktycznych i sprawnościowych które będą realizowane na ćwiczeniach. Studenci obowiązani są do przygotowania przynajmniej jednego referatu - prezentacji, i kilku samodzielnych wyszukiwań tematycznych. Egzamin całościowy jest w przeprowadzony formie pisemnej, ale warunkiem dopuszczenia do niego jest kompleksowe zaliczenie ćwiczeń. Egzamin końcowy jest wypadkową indywidualnego zaangażowania się studenta w zajęcia i wypełnienie wszystkich wymogów formalnych!. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.