Historia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-IN-D4HISTKULT |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE I STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna istotę przemian w szkolnictwie polskim i europejskim XVI-XVIII wieku, potrafi znaleźć podstawowe źródła informacji o dawnej edukacji i je interpretować. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają zapoznać studentów z przemianami w kulturze polskiej i europejskiej XV-XVIII wieku. Szczególny nacisk zostanie położony na wychowanie i edukację (domową, szkolną, organizowaną przez instytucje itp.). |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące tematy; - przemiany w europejskiej edukacji w okresie od XV do XVIII wieku; - szkolnictwo w Europie i Polsce XVI-XVIII wieku; - etapy kształcenia (dzieciństwo, wiek szkolny, podróże edukacyjne); - kształcenie synów i córek; - staropolskie programy i podręczniki szkolne; - zakony zajmujące się kształceniem; - społeczne skutki edukacji. |
Literatura: |
Z podanej lisy lektur studenci wybierają i czytają cztery. Adamiak E., Milcząca obecność. O roli kobiety w Kościele, Warszawa 1999. Aries F., Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995. Badinter E., Historia miłości macierzyńskiej, Warszawa 1998. Bartnicka K, T. Bieńkowski, Ratio studiorum. Ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego, w: Archiwum Dziejów Oświaty, t. XIII, red. K. Bartnicka, Warszawa 2000. Bogucka M, Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI- XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2006. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia , dowolne wydanie Dziechcińska H, Podróż – jej miejsce w świadomości społecznej, Odrodzenie i Reformacja w Polsce, t. XXXIII, 1988. Flandrin J. L., Historia rodziny, Warszawa 1998. Golonka J., Mecenat kulturalny paulinów polskich, Częstochowa 2008. Kabaciński Z., Zabawy i zabawki w XVIII wieku w Polsce, Poznań 2007. Łoziński W., Prawem i lewem. Obyczaje na Czerwonej Rusi w pierwszej połowie XVII wieku, opr. J. Tazbir, Warszawa 2005. Łzy i śmiech w kulturze staropolskiej, red. A. Karpiński, E. Łasocińska- Hanusiewicz, Warszawa 2003, Studia Staropolskie, seria nowa, t. VIII. Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. . Chwalba, Warszawa 2005 ( tylko okres staropolski). Partyka J., „ Żona wyćwiczona”. Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku, Warszawa 2004. Reynolds L.D,. Wilson N.G, Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, przekł. P. Majewski, Warszawa 2008. Targosz K., Piórem zakonnicy. Kronikarki w Polsce XVII wieku o swoich zakonach i swoich czasach, Kraków 2002. Tazbir J., Kultura szlachecka w Polsce, Warszawa 1983. Tomaszewski W., Między salonem a jarmarkiem, Warszawa 2002. Tradycje szlacheckie w kulturze polskiej, red. Z. Stefanowska, Warszawa 1976. Wyczański A., Próba oceny umiejętności liczenia małopolskiej komisji lustracyjnej 1564- 1565 w: Odrodzenie i Reformacja w Polsce , 2006. Wyczański A., Szlachta polska XVI wieku, Warszawa 2001. Z historii rachunkowości w Polsce i Gdańsku w XVI wieku, wybór. tekstów dokonał A. Grodek, I. Surma, Warszawa 1959, Wstęp Lista lektur uzupełniąjacych wykłady : T. Bieńkowski, Stanisława Sokołowskiego traktat o kształceniu młodzieży szlacheckiej, w: „Rozprawy z dziejów oświaty”, t. XXXIX. J. Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa 1987, ( rozdz. Wychowanie i edukacja). Jaeger Werner, Paideia, Formowanie człowieka greckiego, przekł. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001, A. Kamler, Od szkoły do senatu. Wykształcenie senatorów w Koronie w latach 1501- 1586. Studia, Warszawa 2006. S. Litak, Z problemów edukacji dziewcząt w Polsce w XVII- XVIII wieku, Kwartalnik Pedagogiczny, t.40, 1995, nr 3 S. Łempicki, Mecenat wielkiego kanclerza, Warszawa 1980. L. Mokrzecki , Wokół staropolskiej nauki i oświaty. Gdańsk- Prusy Królewskie- Rzeczpospolita, Gdańsk 2001 Szkolnictwo parafialne w Rzeczypospolitej, red. A. Mironowicz, U. Pawluczuk, P. Chomik, Białystok 2002 Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII- XVIII wieku, red. I. Stasiewicz- Jasiukowa, Kraków 1993 Z dziejów szkolnictwa jezuickiego w Polsce, wybór, Kraków 1994. Żołądź D., Ideały edukacyjne doby staropolskiej. Stanowe modele i potrzeby edukacyjne szesnastego i siedemnastego wieku, Warszawa – Poznań 1990. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza : - Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk - Zna podstawową metodologię nauk humanistycznych wykorzystywaną w badaniach bibliologicznych - Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauk Ma podstawową wiedzę o bibliotekach oraz innych instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym Umiejętności : Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł , - Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze - Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym Kompetencje społeczne : - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie., - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaliczenie w formie testu na postawie informacji uzyskanych na zajęciach, omówienie wybranych lektur. Dodatkowo premiowana będzie aktywność, polegająca na przygotowaniu krótkiej prezentacji na wcześniej ustalony temat związany z tematyką zajęć. Dopuszcza się 1 nieobecności nieusprawiedliwioną. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.