Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-IN-D4HISTKULT
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia kultury
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE I STOPNIA - 4 semestr
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student zna istotę przemian w szkolnictwie polskim i europejskim XVI-XVIII wieku, potrafi znaleźć podstawowe źródła informacji o dawnej edukacji i je interpretować.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają zapoznać studentów z przemianami w kulturze polskiej i europejskiej XV-XVIII wieku. Szczególny nacisk zostanie położony na wychowanie i edukację (domową, szkolną, organizowaną przez instytucje itp.).

Pełny opis:

W trakcie zajęć zostaną omówione następujące tematy;

- przemiany w europejskiej edukacji w okresie od XV do XVIII wieku;

- szkolnictwo w Europie i Polsce XVI-XVIII wieku;

- etapy kształcenia (dzieciństwo, wiek szkolny, podróże edukacyjne);

- kształcenie synów i córek;

- staropolskie programy i podręczniki szkolne;

- zakony zajmujące się kształceniem;

- społeczne skutki edukacji.

Literatura:

Z podanej lisy lektur studenci wybierają i czytają cztery.

Adamiak E., Milcząca obecność. O roli kobiety w Kościele, Warszawa 1999.

Aries F., Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995.

Badinter E., Historia miłości macierzyńskiej, Warszawa 1998.

Bartnicka K, T. Bieńkowski, Ratio studiorum. Ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego, w: Archiwum Dziejów Oświaty, t. XIII, red. K. Bartnicka, Warszawa 2000.

Bogucka M, Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI- XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998.

Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2006.

Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia , dowolne wydanie

Dziechcińska H, Podróż – jej miejsce w świadomości społecznej, Odrodzenie i Reformacja w Polsce, t. XXXIII, 1988.

Flandrin J. L., Historia rodziny, Warszawa 1998.

Golonka J., Mecenat kulturalny paulinów polskich, Częstochowa 2008.

Kabaciński Z., Zabawy i zabawki w XVIII wieku w Polsce, Poznań 2007.

Łoziński W., Prawem i lewem. Obyczaje na Czerwonej Rusi w pierwszej połowie XVII wieku, opr. J. Tazbir, Warszawa 2005.

Łzy i śmiech w kulturze staropolskiej, red. A. Karpiński, E. Łasocińska- Hanusiewicz, Warszawa 2003, Studia Staropolskie, seria nowa, t. VIII.

Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. . Chwalba, Warszawa 2005 ( tylko okres staropolski).

Partyka J., „ Żona wyćwiczona”. Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku, Warszawa 2004.

Reynolds L.D,. Wilson N.G, Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, przekł. P. Majewski, Warszawa 2008.

Targosz K., Piórem zakonnicy. Kronikarki w Polsce XVII wieku o swoich zakonach i swoich czasach, Kraków 2002.

Tazbir J., Kultura szlachecka w Polsce, Warszawa 1983.

Tomaszewski W., Między salonem a jarmarkiem, Warszawa 2002.

Tradycje szlacheckie w kulturze polskiej, red. Z. Stefanowska, Warszawa 1976.

Wyczański A., Próba oceny umiejętności liczenia małopolskiej komisji lustracyjnej 1564- 1565 w: Odrodzenie i Reformacja w Polsce , 2006.

Wyczański A., Szlachta polska XVI wieku, Warszawa 2001.

Z historii rachunkowości w Polsce i Gdańsku w XVI wieku, wybór. tekstów dokonał A. Grodek, I. Surma, Warszawa 1959, Wstęp

Lista lektur uzupełniąjacych wykłady :

T. Bieńkowski, Stanisława Sokołowskiego traktat o kształceniu młodzieży szlacheckiej, w: „Rozprawy z dziejów oświaty”, t. XXXIX.

J. Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa 1987, ( rozdz. Wychowanie i edukacja).

Jaeger Werner, Paideia, Formowanie człowieka greckiego, przekł. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001,

A. Kamler, Od szkoły do senatu. Wykształcenie senatorów w Koronie w latach 1501- 1586. Studia, Warszawa 2006.

S. Litak, Z problemów edukacji dziewcząt w Polsce w XVII- XVIII wieku, Kwartalnik Pedagogiczny, t.40, 1995, nr 3

S. Łempicki, Mecenat wielkiego kanclerza, Warszawa 1980.

L. Mokrzecki , Wokół staropolskiej nauki i oświaty. Gdańsk- Prusy Królewskie- Rzeczpospolita, Gdańsk 2001

Szkolnictwo parafialne w Rzeczypospolitej, red. A. Mironowicz, U. Pawluczuk, P. Chomik, Białystok 2002

Wkład pijarów do nauki i kultury w Polsce XVII- XVIII wieku, red. I. Stasiewicz- Jasiukowa, Kraków 1993

Z dziejów szkolnictwa jezuickiego w Polsce, wybór, Kraków 1994.

Żołądź D., Ideały edukacyjne doby staropolskiej. Stanowe modele i potrzeby edukacyjne szesnastego i siedemnastego wieku, Warszawa – Poznań 1990.

Efekty uczenia się:

Wiedza :

- Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk

- Zna podstawową metodologię nauk humanistycznych wykorzystywaną w badaniach bibliologicznych

- Ma wiedzę o powiązaniach bibliologii i informatologii z innymi dziedzinami nauk

Ma podstawową wiedzę o bibliotekach oraz innych instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym

Umiejętności :

Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł ,

- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze

- Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym

Kompetencje społeczne :

- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.,

- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Pisemne zaliczenie w formie testu na postawie informacji uzyskanych na zajęciach, omówienie wybranych lektur.

Dodatkowo premiowana będzie aktywność, polegająca na przygotowaniu krótkiej prezentacji na wcześniej ustalony temat związany z tematyką zajęć.

Dopuszcza się 1 nieobecności nieusprawiedliwioną.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)