Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo prasowe i autorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-LM-D2PPAU
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawo prasowe i autorskie
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: ID-DZIENNE I STOPIEŃ 2 semestr, 1 rok (specjalność Logistyka i marketing w mediach)
ID-DZIENNE I STOPIEŃ 2 semestr, 1 rok (specjalność Technologie informacyjne mediów)
LM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot stanowi fragment bloku przedmiotów prawnych, tworzących sekwencję przedmiotową: podstawy prawa (przedmiot poprzedzający), prawo prasowe, prawo autorskie (przedmiot kończący). Celem zajęć z prawa prasowego i autorskiego jest:

1. omówienie materiału normatywnego, wyznaczającego ramy prawne działania mediów, a także zagadnień związanych z dostępem do informacji publicznej (prawa i obowiązki w procesie komunikowania, zakres tajemnic – zwłaszcza dziennikarskiej, ochrona prywatności, prawo do wizerunku, ochrona danych osobowych, autoryzacja itp.)

2. nauczenie, poprzez analizę kazusów, interpretacji zjawisk i oceny materiałów prasowych z punktu widzenia ich legalności. W efekcie student nabywa umiejętność stosowania prawa w praktyce dziennikarskiej i działalności public relations, między innymi w działaniach rzecznika prasowego).

3. nauczenie samodzielnego pisania wniosków o rejestrację dziennika lub czasopisma, sprostowań, polemik, sprawozdań sądowych, tekstów krytycznych.

Pełny opis:

W ramach zapoznawania studentów z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi komunikowania, omawiane i analizowane szczegółowo są materiały normatywne dotyczące samych dziennikarzy, jak również pracowników public relations (w tym – rzeczników prasowych), a także osób i instytucji udzielających informacji publicznej oraz osób zainteresowanych otrzymaniem informacji publicznej. Podstawowe, omawiane tematycznie w ramach wykładu akty prawne to: Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Konstytucja RP, Ustawa prawo prasowe, Ustawa o dostępie do informacji publicznej, Ustawa o ochronie danych osobowych, Ustawa o ochronie informacji niejawnych, oraz wybrane zagadnienia z Kodeksu cywilnego, Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego, Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i innych.

W ramach ćwiczeń studenci samodzielnie zbierają, analizują i oceniają materiały prasowe z punktu widzenia ich legalności, piszą teksty krytyczne i odpowiedź na krytykę, dokonują autoryzacji tekstów, piszą sprostowania. Muszą też napisać wniosek o rejestrację dziennika lub czasopisma oraz sprawozdanie sądowe z rozprawy, w której uczestniczą, a także prześledzić proces udzielania odpowiedzi na informację publiczną.

Nakład pracy studenta w ramach jednego semestru:

Wykład – 30 godzin

Ćwiczenia – 30 godzin

Do obowiązków studenta w ramach ćwiczeń należy zbieranie materiałów prasowych wg kategorii (w oparciu o nadany przez siebie klucz kategoryzacyjny) i interpretacja z punktu widzenia ich legalności (prezentacja stanowiska na forum grupy ćwiczeniowej – indywidualnie lub w kilkuosobowych grupach) .

Zakres tematyczny obejmuje :

1. Podstawowe pojęcia i definicje ustawowe dotyczące komunikowania

2. Prawo do informacji w świetle standardów polskich na tle standardów europejskich

3.Prawo do informacji publicznej, a obowiązek informowania

4. Prawo do krytyki

5. Prawa i obowiązki dziennikarzy (zwłaszcza - szczególna staranność i rzetelność)

6. Ochrona dóbr osobistych w działalności dziennikarskiej

7. Ochrona prywatności

8. Ochrona wizerunku i głosu

9. Ochrona danych osobowych

10. Tajemnica dziennikarska na tle innych tajemnic chronionych ustawą

11, Autoryzacja

12. Odpowiedzialność karna i cywilna dziennikarzy

13. Sprawozdawczość sądowa

14. Wymogi prawne dotyczące zapisów audiowizualnych

15. Internet a prawo

16. Regulacje prawne dotyczące reklamy i obowiązki dziennikarza w odniesieniu do działalności reklamowej

17. Rejestracja dzienników i czasopism

W ramach wykładu przewidywane są spotkania z rzecznikami prasowymi, dziennikarzami , pracownikami instytucji publicznych (optionalnie)

W ramach ćwiczeń: dyskusja, konwersacje, odgrywanie ról, pisanie tekstów, gromadzenie i analiza wycinków prasowych, praca w grupach tematycznych

Literatura:

Akty normatywne i literatura wskazywana na bieżąco na zajęciach

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po ukończeniu przedmiotu student powinien:

 znać materiał normatywny wyznaczający ramy prawne wolności słowa, jako prawa człowieka, komunikowania w zawodzie dziennikarza i pracownika public relations oraz obowiązku realizacji prawa do informacji publicznej (uprawnienia i ograniczenia )

 posiadać wiedzę pozwalającą na samodzielne dokonanie analizy materiału prasowego (tekstu oraz materiału audiowizualnego) z punktu widzenia legalności

Umiejętności:

Po ukończeniu przedmiotu (wykład i ćwiczenia) student :

- umie samodzielnie dokonać analizy legalności zachowań w konkretnych sytuacjach związanych z komunikowaniem

- potrafi samodzielnie sporządzić wniosek o rejestrację dziennika lub czasopisma

- umie autoryzować tekst i dostosować się do wymagań prawnych związanych z autoryzacją (zakres, terminy, obowiązki)

- potrafi napisać sprostowanie odpowiadające wymaganiom prawnym

- umie pisać teksty krytyczne, mieszczące się w granicach legalności i sporządzać prawidłowe odpowiedzi na krytykę prasową

- znając standardy uczciwości w dziedzinie reklamy, umie ocenić legalność reklamy z punktu widzenia tych standardów

- potrafi napisać prawidłowe z punktu widzenia merytorycznego i językowego sprawozdanie sądowe i relacjonować tematy związane z przestępczością (zna podstawowe instytucje prawa karnego i cywilnego, umie posługiwać się językiem prawniczym w sposób racjonalny) i patologiami społecznymi.

Inne kompetencje : Umiejętność łączenia wiedzy prawnej z wiedzą dotyczącą etyki dziennikarskiej

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza studenta jest poddana weryfikacji na ćwiczeniach i egzaminie końcowym. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w nich oraz wykonanie zleconych przez prowadzącego ćwiczenia zadań (pisanie zleconych tekstów: sprostowania, krytyki, odpowiedzi, wizyta w sądzie i napisanie sprawozdania sądowego, gromadzenie tematycznych materiałów prasowych, ich analiza z punktu widzenia legalności). Egzamin ma formę ustną (3 pytania) lub pisemną (3-5 tematów opisowych, otwartych)

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)