Fotoreportaż
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D2FORE-DOK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fotoreportaż |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dokumentalistyka) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przekrojowa prezentacja historii fotografii dokumentalnej i reportażowej; czołowe postaci fotografii dokumentalnej i reportażowej; dokumenty które „zmieniły swiat”; fotografia społecznie zaangażowana i humanistyczna; sztuka interpretacji fotografii (zdjęcia pojedyncze, cykle, archiwa, wystawy, prezentacje); zdjęcie jako ilustracja czy niezależny byt. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu, dzięki prezentacjom multimedialnym, studenci będą mogli zapoznać się z kluczowymi postaciami historii fotografii dokumentalnej i reportażowej. Zaprezentowane i omówione zostaną podstawowe definicje fotografii. W oparciu o przykłady prac fotografów, będą prowadzone poszukiwania różnic i przenikania się dokumentu oraz reportażu. Przeprowadzona zostanie retrospektywna analiza twórczości wielkich fotografów. W oparciu o wybrane fotografie, studenci będą mogli przeanalizować w jakim środowisku i z jakich powodów czy w jakim celu tworzyli czołowi przedstawiciele fotografii dokumentalnej i reportażowej; jak pracowali, jaki mieli warsztat i jak wpłynęli na życie społeczne i kulturalne. Na podstawie fotografii przyniesionych przez studentów, przeprowadzana będzie analiza i dokonywany podział zdjęć pod katem rożnych kryteriów. Nauka analitycznego i krytycznego spojrzenia na poszczególne prace oraz – w oparciu o uprzednio zaprezentowane definicje – sztuki dokonywania wyboru. Przy okazji prezentacji wybranych zdjęć, poruszona zostanie kwestia doboru tematu i etyki zawodowej. Znaczenie i wpływ fotografii społeczna i humanistyczna na zmiany dokonujące się w świadomości i kształtowanie postaw. Podjęte będą próby interpretacji poszczególnych zdjęć jako prac niezależnych i w kontekście materiałów pisanych. Dokonywana będzie analiza wzajemnego przenikania się dokumentu i reportażu na podstawie zdjęć z festiwali, wystaw i archiwów. Wspólne ćwiczenia będą oscylować wokół pytania czy wszystko może być dokumentem, gdzie kończy się rzeczywistość a zaczyna kreacja. |
Literatura: |
Jan Jeffrey „Jak czytać fotografię”. John G.Morris „Moja historia fotografii prasowej”. Susan Sontag „Widok cudzego cierpienia”.. Wskazane pozycje przez wykładowcę w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent uzyska wiedzę teoretyczna i praktyczna z zakresu fotografii dokumentalnej i reportażowej. Nauczy sie rozpoznawać różne rodzaje fotografii i związany z nimi warsztat. Student zdobędzie umiejętność analitycznego spojrzenia na obraz i zdolność interpretacji tematu. Zdobycie kompetencji przeprowadzania analiza pojedynczych zdjęć czy cykli będzie naturalnym efektem przeprowadzanych ćwiczeń. Absolwenci naucza się tez dokonywania wyboru i dokumentowania wybranych zagadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie poprzez analizę zadanych ćwiczeń. Bierzące wykonywanie prac fotograficznych. Kontrola obecności. Port folio. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sternak, Joanna Szylko-Kwas | |
Prowadzący grup: | Wojciech Sternak, Joanna Szylko-Kwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Sternak, Joanna Szylko-Kwas | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.