Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotoreportaż

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D2FORE-DOK
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fotoreportaż
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dokumentalistyka)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przekrojowa prezentacja historii fotografii dokumentalnej i reportażowej; czołowe postaci fotografii dokumentalnej i reportażowej; dokumenty które „zmieniły swiat”; fotografia społecznie zaangażowana i humanistyczna; sztuka interpretacji fotografii (zdjęcia pojedyncze, cykle, archiwa, wystawy, prezentacje); zdjęcie jako ilustracja czy niezależny byt.

Pełny opis:

W trakcie wykładu, dzięki prezentacjom multimedialnym, studenci będą mogli zapoznać się z kluczowymi postaciami historii fotografii dokumentalnej i reportażowej. Zaprezentowane i omówione zostaną podstawowe definicje fotografii. W oparciu o przykłady prac fotografów, będą prowadzone poszukiwania różnic i przenikania się dokumentu oraz reportażu.

Przeprowadzona zostanie retrospektywna analiza twórczości wielkich fotografów. W oparciu o wybrane fotografie, studenci będą mogli przeanalizować w jakim środowisku i z jakich powodów czy w jakim celu tworzyli czołowi przedstawiciele fotografii dokumentalnej i reportażowej; jak pracowali, jaki mieli warsztat i jak wpłynęli na życie społeczne i kulturalne.

Na podstawie fotografii przyniesionych przez studentów, przeprowadzana będzie analiza i dokonywany podział zdjęć pod katem rożnych kryteriów. Nauka analitycznego i krytycznego spojrzenia na poszczególne prace oraz – w oparciu o uprzednio zaprezentowane definicje – sztuki dokonywania wyboru. Przy okazji prezentacji wybranych zdjęć, poruszona zostanie kwestia doboru tematu i etyki zawodowej.

Znaczenie i wpływ fotografii społeczna i humanistyczna na zmiany dokonujące się w świadomości i kształtowanie postaw.

Podjęte będą próby interpretacji poszczególnych zdjęć jako prac niezależnych i w kontekście materiałów pisanych. Dokonywana będzie analiza wzajemnego przenikania się dokumentu i reportażu na podstawie zdjęć z festiwali, wystaw i archiwów. Wspólne ćwiczenia będą oscylować wokół pytania czy wszystko może być dokumentem, gdzie kończy się rzeczywistość a zaczyna kreacja.

Literatura:

Jan Jeffrey „Jak czytać fotografię”.

John G.Morris „Moja historia fotografii prasowej”.

Susan Sontag „Widok cudzego cierpienia”..

Wskazane pozycje przez wykładowcę w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

Absolwent uzyska wiedzę teoretyczna i praktyczna z zakresu fotografii dokumentalnej i reportażowej. Nauczy sie rozpoznawać różne rodzaje fotografii i związany z nimi warsztat. Student zdobędzie umiejętność analitycznego spojrzenia na obraz i zdolność interpretacji tematu. Zdobycie kompetencji przeprowadzania analiza pojedynczych zdjęć czy cykli będzie naturalnym efektem przeprowadzanych ćwiczeń. Absolwenci naucza się tez dokonywania wyboru i dokumentowania wybranych zagadnień.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie poprzez analizę zadanych ćwiczeń.

Bierzące wykonywanie prac fotograficznych.

Kontrola obecności.

Port folio.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Sternak, Joanna Szylko-Kwas
Prowadzący grup: Wojciech Sternak, Joanna Szylko-Kwas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Sternak, Joanna Szylko-Kwas
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)