Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Montaż - zasady montażu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D2MZAM-DOK
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Montaż - zasady montażu
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dokumentalistyka)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot służy przedstawieniu podstawowych zasad montażu w teorii i praktyce.

Pełny opis:

Zajęcia składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Część teoretyczna obejmuje zagadnienia:

1. Czym jest montaż?

2. Rola montażysty w filmie dokumentalnym.

3. Rola montażu w formach dokumentalnych.

4. Krótka historia montażu.

5. Podstawowe zasady montażu w teorii.

6. Figury i środki stylistyczne montażu.

7. Formy dokumentalne a montaż.

8. Budowa narracji za pomocą montażu.

9. Teoretyczna, montażowa analiza form dokumentalnych.

10. Etyka pracy montażysty.

Część praktyczna obejmuje:

1. Naukę programu do montowania Adobe Premiere Pro.

2. Stosowanie zasad montażu w praktyce.

3. Samodzielne przygotowanie formy dokumentalnej.

Literatura:

• Armata J., Maria Zmarz-Koczanowicz: Często myślę kadrem, Magazyn filmowy, styczeń2015, nr 1/2015,

• Bławut J., Bohater w filmie dokumentalnym, PWSFT,Łódź 2010.

• Bukowiecki A., W montażowni – wczoraj... i dziś, w: http://www.psm.org.pl/o-montazu/183-w-montazowni-wczoraj-i-dzis

• Czyżewski S., Sitarski P., Materiały edukacyjne ABC FILMU Słownik pojęć filmowych, w: http://edukacjafilmowa.pl/materialy-edukacyjne/abc-filmu#Montaz, Dolińska M., Kieślowskiego krótki film o czasie, Gazeta Wyborcza, Poznań nr 66, 18-03-2006.

• Dondziłło Cz., Młode kino polskie lat siedemdziesiątych, MAW Warszawa, Warszawa 1985.

• Eisenstein S., Dickens, Griffith i my w Sergiusz Eisenstein. Pisma, str. 82.

• Fiejdasz M., „Czarna seria” w polskim filmie dokumentalnym, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23.

• Forbert W., Forum krótkiego metrażu, „KINO”, 1966, nr 6.

• Helman A., U podstaw analizy dzieła filmowego, ,Kino” 1974 nr 9, s. 34-37, w: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/u-podstaw-analizy-dziela-filmowego/127,

• Hendrykowski M., "Elementarz" jako dokument artystyczny, w: "Wojciech Wiszniewski", red. M. Hendrykowski, Poznań 2006.

• Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Wydawnictwo Ars Nowa, Poznań 1994. •Iskierko A. ,”Ekran”, 25/1986.Janicka B., Film, 1979111

• Jazdon M., Metafory prawdy. Siedem kobiet w różnym wieku, w: http://www.fil-motekaszkolna.pl/lekcja-film-film,67,2503,31,

• Jurgilewicz-Malek K., Dziecko w Starym Kinie, część VIII - Szkoła radziecka, czyli „rosyjs-ki montaż” w kinie, w:http://www.qlturka.plczytelnia,teatr_film,dziecko_w_starym_kinie_czesc_viii__szkola_radziecka_czyli_%E2%80%9Erosyjski_montaz%E2%80%9D_w_kinie,5527.html,

• Kaplińska A., Status ontologiczny filmu dokumentalnego na przykładzie twórczości Krzysztofa Kieślowskiego,w: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/status-ontologiczny-filmu-dokumentalnego-na-przykladzie-tworczosci-krzysztofa-kieslowskiego/473

• Karabasz K., Cierpliwe oko, WAiF, Warszawa 1979.

• Kędzielawska G., Przewodnik dokumentalisty. Podstawy warsztatu. Skrypt, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTiT, Łódź 2012.

• Kijowskiego J. wypowiedź w programie telewizyjnym Archiwum polskich wydarzeń kul-turalnych: 1977; cyt. za: Dobrochna Dabert, Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.

• Kletowski P, Marecki P., Teoria filmu według Królikiewicza. Rozmowa z Grzegorzem Królikiewiczem, w: http://www.dwutygodnik.com/artykul/2562-teoria-filmu-wedlug-grzegorza-krolikiewicza.html.

• Kozłowski M., Sztywny porządek organizuje rzeczywistość, w: http://www.dokument-cyfrowo.pl/kategorie/instytucja/kazdy-wie-kto-za-kim-stoi.html#popup.

• Lemann-Zajiček J., Kino i polityka: polski film dokumentalny, 1945-1949, Dział Wydawniczy PWSFTv i T, Łódź 2003.

• Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Chorzów 2008.

• Machwitz Z. ,Narodziny narodu ,w: http://www.akademiafilmowa.pl/film,13,317,0,Naro-dziny-narodu.html.

• Marszałek R., [w:] Kino Krzysztofa Kieślowskiego pod red. Tadeusza Lubelskiego.

• Martin M., Le languague cinematographique.

• Monta Żysta, Krótka historia montażu filmowego - narzędzia montażysty cz.1 , w: http://montowanienaekranie.blogspot.com/2011/05/krotka-historia-montazu-filmowego.html.

• Narodowy Instytut Audiowizualny w serii Polska Szkoła Dokumentu, Jacek Bławut, fil-mowiec pochłonięty przez ludzi, w: http://ninateka.pl/artykul/jacek-blawut-filmowiec-pochloniety-przez-ludzi.

• Peltz J.,”Kultura”, 24/1986.

• Płażewski J., Język filmu, Książka i Wiedza, 2008.

• Przylipiak M., Poetyka kina dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ; Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk 2004, s. 49-50.

• Przylipiak M., Polski film dokumentalny po 1989 roku, w: http://www.filmotekaszkolna.pl/edukacja-filmowa-szczegoly,2147.

• Przylipiak M., Moja dziesiątka, w: http://www.100100.pl/miroslaw_przylipiak,

• Pudowkin W., Film technique, Newnes 1929.

• Rawicz J., Język poetycki w filmach „polskiej szkoły dokumentu” (1960 – 1989), w: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/4722,

• Reisz K, Millar G., Technika montażu filmowego, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, Warszawa 2015.

• Reuter M., Problem opisu świata realnego w filmach dokumentalnych Krzysztofa Kieślowskiego, „Biuletyn Studentów Filozofii US” nr 4/2004 [on-line] [dostęp 07.06.2011 r.]. w: http://www.us.szc.pl/main.php/filozof_4/?xml=load_page&st=5609&ar=1&id=1941&gs=&pid=6785.

• Rotha P., Documentary Film, Faber, 1936.

• Sadowski M., Dźwięk i efekty dźwiękowe w filmie - rozwój technik i technologii, w: http://audiowizualni.pl/index.php/rynek-filmu/europejskie-programy-szkoleniowe/88-produkcja-filmowa/postprodukcja/dzwiek/7382-dzwiek-i-efekty-dzwiekowe-w-filmie-rozwoj-technik-i-technologii.

• Sadowski M., Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych, w: http://www.kipa.pl/index.php/postprodukcja/obraz/7716-mon-taz-obrazu-figury-stylistyczne-montazu-montaz-filmow-niemych-dzwiekowych-cyfrowychczesc.

• Semczuk P., Karol Szczeciński, kronikarz PRL,w: http://historia.newsweek.pl/karol-szczecinski--kronikarz-prl,70050,1,1.html,

• Smoleń-Wasilewska E., Film, 29/1972

• Sobolewski T., Marcel Łoziński, opisy filmów, w: http://ninateka.pl/artykul/marcel-lozinski-opisy-filmow-dvd-2,

• Sobolewski T., Szczurołap, w: http://filmotekaszkolna.pl/edukacja-filmowa-szczegoly,1789, dostęp: maj 2016. •Stopa D., Dekada polskiego dokumentu -„czarna seria”. Rozmowa z Jadwigą Hučkovą, w: http://polishdocs.pl/pl/wywiady/1435/dekada_polskiego_dokumentu_-_czarna_seria_roz-mowa_z__jadwiga_huckova,

• Strękowski J., Grzegorz Królikiewicz, w: http://culture.pl/pl/tworca/grzegorz-krolikiewicz.

• Strękowski J., Jerzy Bossak, w: http://culture.pl/pl/tworca/jerzy-bossak, dostęp: maj 2016. •Święcicka O., Fabuła to nuda. Wraca moda na kino dokumentalne, w: http://natemat.pl/14013,fabula-to-nuda-wraca-moda-na-kino-dokumentalne.

• Uszyński J., Dokumentalna metafora świata, w: http://www2.tygodnik.com.pl/film/2812/film04.php.

• Uszyński J., Wieczne kłopoty, w: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-pol-skiego-filmu/artykuly/wieczne-klopoty/508.

• Wiszniewski W., Odpowiedź na ankietę redakcji miesięcznika „Kino” pt. Młody polski film – próba sondażu, „Kino” 1978, nr 8 oraz Wojciech Wiszniewski, Odpowiedź na anki-etę redakcji miesięcznika „Studio” pt. Nadzieje i możliwości, „Studio” 1975, nr 1.

• Zonn L., O montażu w filmie dokumentalnym, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechni-ania Kultury, Warszawa 1986

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu cyklu student będzie znał podstawowe zasady montażu filmowego w teorii i praktyce. Będzie także umiał wykorzystać poznane źródła, by wiedzę tę rozwinąć.

Wiedza

Zna podstawowe zasady montażu.

Rozpoznaje formy dokumentalne, umie nazwać formy, figury i środki stylistyczne montażu w dziele filmowym.

Umiejętności

Stosuje w praktyce zasady montażu.

Potrafi odnaleźć się w środowisku programu do montowania, umie za pomocą programu wykonać podstawowe formy dokumentalne.

Inne kompetencje

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu na ocenę pod uwagę będą będą brane następujące elementy:

- aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność )

- przygotowanie pisemnej analizy wybranego dzieła dokumentalnego

- zmontowanie zadawanych ćwiczeń

- przygotowanie i zmontowanie materiału audiowizualnego na podany na zajęciach temat.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Amelia Smoczyńska
Prowadzący grup: Amelia Smoczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Amelia Smoczyńska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)