Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aspekty etyczne w PR

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D4ASET-PRM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aspekty etyczne w PR
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 4 semestr, 2 rok (PRMM)
ID-DZIENNE II STOPIEN 4 semestr, 2 rok (spec: PRiMM)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Studenci posiadają podstawową i pogłębioną wiedzę z zakresu public relations; uznają za konieczne poznanie i losowanie w praktyce zasad etyki public relations.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja i omówienie najważniejszych kwestii prawnych i etycznych w zawodzie public relations. Zawiera on analizę istniejących zasad profesjonalnego i etycznego postępowania, a także ocenę praktycznego ich wdrożenia. Omawia problemy związane z obostrzeniami prawnymi w komunikacji marketingowej, wskazuje możliwości działań zgodnych z prawem i duchem profesjonalizmu. W trakcie zajęć wykorzystane zostaną różne metody dydaktyczne takie jak: prezentacja i omówienie przypadków, prezentacje, dyskusje.

Przedmiot zawiera omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu prawa i etyki public relations. Zaprezentowane zostaną zasady profesjonalnej komunikacji, branżowe kodeksy etyczne, a także praktyczne problemy z pogranicza etyki, z którymi muszą się mierzyć profesjonaliści zajmujący się public relations. Wnikliwej analizie poddane zostaną przepisy prawne dotyczące działalności w branży public relations.

Pełny opis:

Przedmiot zawiera następujące elementy:

• Analiza sfer zadaniowych public relations ze szczególnym uwzględnieniem lobbingu, sponsoringu, relacji ze społecznościami lokalnymi, crisis management oraz z mediami.

• Implikacje moralne wynikające z istoty PR (informacje, wizerunek, kształt i kreowanie opinii a prawda, poufność, wolność, godność ludzka).

• Podstawowe założenia etyki w public relations. Pojęcie standardów etycznych.

• Branża PR a etyka. Rada Etyki Public Relations i jej wpływ na stanowienie i egzekwowanie norm etycznych polskim public relations. Siedem grzechów głównych polskiego PR.

• Kodeksy etyczne i ich tworzenie. Organizacyjne kodeksy postępowania. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public Relations. Kodeksy międzynarodowe.

• Standardy etyczne a praktyka dyskredytacji.

• Standardy prawne a standardy etyczne w działalności PR – wzajemne relacje.

• Etyka w dziennikarstwie. Relacje z mediami. Etyczne aspekty konstrukcji materiałów informacyjnych.

• Programy etyczne w firmach. Problem uczciwej konkurencji. Instytucje stojące na straży przestrzegania standardów etyki

zawodowej.

• Analizę zagadnień prawnych związanych z wykonywaniem zawodu specjalisty public relations

• Analizę przypadków naruszeń przepisów prawnych w komunikacji marketingowej

• katalog właściwych praktyk z punktu widzenia prawnego

Nakład pracy studenta:

Konwersatorium = 30 godz. (podzielone po 15 godz. na prowadzącego)

Samodzielne przygotowanie do zajęć

½ godz. tyg. = 15 godz.

Przygotowanie do projektów = 15 godz.

Razem = 60 godz.

Literatura:

1. Gawroński S.: Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2006.

2. Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009.

3. Olędzki J., Tworzydło D., Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunku rozwoju, PWN, Warszawa 2006.

4. Seitel F. P.: Public relations w praktyce. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003.

5. Złe praktyki, Raport z badań, Rzeszów 2008.

6. E. Hope, Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Difin, Warszawa 2013.

7. Olędzki J. (red.), Standardy profesjonalnego public relations, Warszawa 2020.

I inne w miarę akturlanych potrzeb.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. zna Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

2. zna Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR

3. zna Grzechy Główne Polskiego PR – dokument Rady Etyki PR

4. zna orzeczenia i opinie Rady Etyki PR

5. zna przepisy prawne, mające zastosowanie w komunikacji marketingowej

UMIEJĘTNOŚCI

1. umie odróżnić zapisy poszczególnych kodeksów

2. umie przeanalizować problem pod kątem jego zgodności z zapisami kodeksów etyki

3. wie jak ocenić sytuację w kontekście jej etyczności

4. wie jak ocenić sytuację w kontekście jej zgodności z prawem

5. umie wyodrębnić poszczególne przepisy prawa dotyczące komunikacji marketingowej

6. umie zastosować się w praktyce do założeń prawnych i etycznych zawodu specjalisty public relations

INNE KOMPETENCJE

1. rozumie na czym polega odpowiedzialność PR-owca w związku z wykonywanym zawodem, w kontekście zapisów wspomnianych kodeksów,

2. rozumie wagę etyki w zawodzie specjalisty public relations

3. posiada kompetencje oceny zgodności prowadzonych działań z obowiązującym prawem

4. posiada umiejętności oceny w kategoriach prawności i etyczności działań i zachowań

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin praktyczno-teoretyczny w formie przygotowania zleconych dogłębnych analiz przypadków naruszeń etycznych oraz zleconych zadań.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kaczmarek-Śliwińska, Łukasz Przybysz
Prowadzący grup: Monika Kaczmarek-Śliwińska, Łukasz Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kaczmarek-Śliwińska, Łukasz Przybysz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)