Aspekty etyczne w PR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D4ASET-PRM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Aspekty etyczne w PR |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 4 semestr, 2 rok (PRMM) ID-DZIENNE II STOPIEN 4 semestr, 2 rok (spec: PRiMM) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci posiadają podstawową i pogłębioną wiedzę z zakresu public relations; uznają za konieczne poznanie i losowanie w praktyce zasad etyki public relations. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja i omówienie najważniejszych kwestii prawnych i etycznych w zawodzie public relations. Zawiera on analizę istniejących zasad profesjonalnego i etycznego postępowania, a także ocenę praktycznego ich wdrożenia. Omawia problemy związane z obostrzeniami prawnymi w komunikacji marketingowej, wskazuje możliwości działań zgodnych z prawem i duchem profesjonalizmu. W trakcie zajęć wykorzystane zostaną różne metody dydaktyczne takie jak: prezentacja i omówienie przypadków, prezentacje, dyskusje. Przedmiot zawiera omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu prawa i etyki public relations. Zaprezentowane zostaną zasady profesjonalnej komunikacji, branżowe kodeksy etyczne, a także praktyczne problemy z pogranicza etyki, z którymi muszą się mierzyć profesjonaliści zajmujący się public relations. Wnikliwej analizie poddane zostaną przepisy prawne dotyczące działalności w branży public relations. |
Pełny opis: |
Przedmiot zawiera następujące elementy: • Analiza sfer zadaniowych public relations ze szczególnym uwzględnieniem lobbingu, sponsoringu, relacji ze społecznościami lokalnymi, crisis management oraz z mediami. • Implikacje moralne wynikające z istoty PR (informacje, wizerunek, kształt i kreowanie opinii a prawda, poufność, wolność, godność ludzka). • Podstawowe założenia etyki w public relations. Pojęcie standardów etycznych. • Branża PR a etyka. Rada Etyki Public Relations i jej wpływ na stanowienie i egzekwowanie norm etycznych polskim public relations. Siedem grzechów głównych polskiego PR. • Kodeksy etyczne i ich tworzenie. Organizacyjne kodeksy postępowania. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public Relations. Kodeksy międzynarodowe. • Standardy etyczne a praktyka dyskredytacji. • Standardy prawne a standardy etyczne w działalności PR – wzajemne relacje. • Etyka w dziennikarstwie. Relacje z mediami. Etyczne aspekty konstrukcji materiałów informacyjnych. • Programy etyczne w firmach. Problem uczciwej konkurencji. Instytucje stojące na straży przestrzegania standardów etyki zawodowej. • Analizę zagadnień prawnych związanych z wykonywaniem zawodu specjalisty public relations • Analizę przypadków naruszeń przepisów prawnych w komunikacji marketingowej • katalog właściwych praktyk z punktu widzenia prawnego Nakład pracy studenta: Konwersatorium = 30 godz. (podzielone po 15 godz. na prowadzącego) Samodzielne przygotowanie do zajęć ½ godz. tyg. = 15 godz. Przygotowanie do projektów = 15 godz. Razem = 60 godz. |
Literatura: |
1. Gawroński S.: Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów 2006. 2. Olędzki J., Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2009. 3. Olędzki J., Tworzydło D., Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunku rozwoju, PWN, Warszawa 2006. 4. Seitel F. P.: Public relations w praktyce. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003. 5. Złe praktyki, Raport z badań, Rzeszów 2008. 6. E. Hope, Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Difin, Warszawa 2013. 7. Olędzki J. (red.), Standardy profesjonalnego public relations, Warszawa 2020. I inne w miarę akturlanych potrzeb. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. zna Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations 2. zna Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR 3. zna Grzechy Główne Polskiego PR – dokument Rady Etyki PR 4. zna orzeczenia i opinie Rady Etyki PR 5. zna przepisy prawne, mające zastosowanie w komunikacji marketingowej UMIEJĘTNOŚCI 1. umie odróżnić zapisy poszczególnych kodeksów 2. umie przeanalizować problem pod kątem jego zgodności z zapisami kodeksów etyki 3. wie jak ocenić sytuację w kontekście jej etyczności 4. wie jak ocenić sytuację w kontekście jej zgodności z prawem 5. umie wyodrębnić poszczególne przepisy prawa dotyczące komunikacji marketingowej 6. umie zastosować się w praktyce do założeń prawnych i etycznych zawodu specjalisty public relations INNE KOMPETENCJE 1. rozumie na czym polega odpowiedzialność PR-owca w związku z wykonywanym zawodem, w kontekście zapisów wspomnianych kodeksów, 2. rozumie wagę etyki w zawodzie specjalisty public relations 3. posiada kompetencje oceny zgodności prowadzonych działań z obowiązującym prawem 4. posiada umiejętności oceny w kategoriach prawności i etyczności działań i zachowań |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin praktyczno-teoretyczny w formie przygotowania zleconych dogłębnych analiz przypadków naruszeń etycznych oraz zleconych zadań. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kaczmarek-Śliwińska, Łukasz Przybysz | |
Prowadzący grup: | Monika Kaczmarek-Śliwińska, Łukasz Przybysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kaczmarek-Śliwińska, Łukasz Przybysz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.