Cross-cultural information and communication. Middle East and Southeast Asia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-FAK-D-CCIC |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Cross-cultural information and communication. Middle East and Southeast Asia |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) Wykłady fakultatywne dla II STOPNIA- sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pobudzenie krytycznej i popartej wiedzą refleksji nad rozumieniem wpływu zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w krajach obszaru będącego przedmiotem zajęć. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą jakie odzwierciedlenie w życiu codziennym mają narzucone normy religijne, społeczne, kulturowe i polityczne. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest pobudzenie krytycznej i popartej wiedzą refleksji nad rozumieniem wpływu zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w krajach obszaru będącego przedmiotem zajęć. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą jakie odzwierciedlenie w życiu codziennym mają narzucone normy religijne, społeczne, kulturowe i polityczne. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: • Dostęp do informacji w aspekcie praw człowieka • Informacja i sprawiedliwość społeczna • Kultura, polityka, religia krajów Bliskiego Wschodu i Azji Południowo-Wschodniej • Dostęp do informacji w tych krajach (wolność słowa, wolność wypowiedzi) • Potrzeby informacyjne i aktywność informacyjna społeczeństw tych krajów • Nacjonalizm i tożsamość postkolnialna • Stereotypy • Fake news, propaganda, ograniczenie dostępu do informacji • Komunikacja międzykulturowa • Kompetencje międzykulturowe • Wielokulturowość • Ludność rdzenna (ang. indigenous peoples) • Wpływ kultury na naukę i funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym |
Literatura: |
Literatura: • Wybrane fragmenty z: Antons, C. (Ed.). (2019). Routledge Handbook of Asian Law. London, New York: Routledge. Cheng, T., & Chu, J. (Eds.). (2018). Routledge Handbook of Democratization in East Asia. London, New York: Routledge. Laungani, P. D. (2007). Understanding cross-cultural psychology. Eastern and Western perspectives. London: Sage. Owen, N. G. (Ed.). (2016). Routledge Handbook of Southeast Asian History. London, New York: Routledge. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ z 10 grudnia 1948 r. Zhao, Y. et al. (Ed.). (2011). Handbook of Asian Education: A Cultural Perspective. New York: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Student/-ka zdobędzie podstawową wiedzę o krajach położonych w obszarze będącym przedmiotem zajęć i ich obecnej sytuacji politycznej i społecznej. 2. Student/-ka ma pogłębioną refleksję na temat wpływu zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w tych krajach. 3. Student/-ka ma wiedzę nt. dostępu do informacji i zarządzania ją w tych krajach. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student/-ka potrafi zidentyfikować i przeanalizować różne prądy kulturowe, religijne i społeczne w krajach położonych w obszarze będącym przedmiotem zajęć. 2. Student/-ka potrafi krytycznie przeanalizować wpływ zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w tych krajach. 3. Student/-ka potrafi przeanalizować współzależność praw, religii i kultury w tych krajach. 4. Student/-ka potrafi wyodrębnić prądy myślowe i religie w tych krajach. 5. Student/-ka wie, jak komunikować się z i czego oczekiwać od przedstawicieli kultur omawianych na zajęciach. KOMPETENCJE: 1. Student/-ka jest świadomy co oznacza pojęcie ‘kompetencje międzykulturowe’ i nie powinien mieć problemu ze zrozumieniem i współpracą z osobami reprezentującymi odmienne kultury. 2. Student/-ka potrafi w sposób krytyczny przeanalizować dyskurs medialny dotyczący kultury i społeczeństw Bliskiego Wschodu i Azji Południowo-Wschodniej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Obecność○ oraz przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów) i dyskusja na zajęciach (60%); praca indywidualna - przygotowanie posteru lub infografiki na wybrany temat (40%). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.