University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Film as an instrument of social communication

General data

Course ID: 2700-M-FAK-D-FIKS
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Film as an instrument of social communication
Name in Polish: Film jako instrument komunikacji społecznej
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

Film as an instrument of social communication is a monographic lecture combined with screenings of selected films. The goal of the class is to expand the knowledge of film as an art form and to show the social and cultural environment and times in which films were made. Film in the modern world occupies a unique position as the X muse, but is also the most popular program on television and VOD. Going to the cinema remains a cultural fact and the subject of interesting research on viewers' psychosocial behavior.


Short description: (in Polish)

Dzieła filmowe posiadają wymiar globalny, nie tylko z racji geograficznego zasięgu rozpowszechniania czy dystrybucji, ale zwłaszcza dlatego, że są uniwersalnym narzędziem komunikacji i międzynarodowego dialogu ponad barierami językowymi, kulturowymi czy religijnymi.

Full description: (in Polish)

Zajęcia jako konwersatorium mają maja charakter wykładu połączonego z dyskusja wokół omawianych problemów i prezentowanych filmów, w tym:

Powstanie i historia kinematografii

Od dokumentu do fabuły,

Kino artystyczne a komercyjne,

Synkretyzm gatunków filmowych,

Typologia i definicje filmów,

Główne nurty artystyczne kinematografii światowej,

Propaganda, film promocyjny a reklama,

Dlaczego chodzimy do kina, dlaczego oglądamy filmy?

Film a pamięć.

Film telewizyjny.

Projekcje filmów, m.in.: Kazimierz Karabasz – Muzykanci, Andrzej Munk Kierunek Nowa Huta, Eroica, Krzysztof Kieślowski - AMATOR, 7 kobiet w różnym wieku, Marcel Łoziński - 89 mmm od Europy, Wszystko się może przytrafić, Andrzej Wajda - Brzezina, Jaśmina Wójcik - Symfonia fabryki Ursus,. Aleksander Ford – Mir kumen on.

Bibliography: (in Polish)

Altman R., Gatunki filmowe Warszawa 2012,

Godzic W., Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2015. Godzic W., Media audiowizualne, Warszawa 2010,

Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Wrocław 2001.

Hendrykowski M., Sztuka krótkiego metrażu, Poznań 1998.

Kaczmarek J., Zobaczyć społeczeństwo. Film i wideo w badaniach socjologicznych, Poznać UAM 2014,

Klejsa K.{ red.} Badania widowni filmowej – antologia przykładów, Warszawa 2014, Rogowski/Wróblewska, Dystrybucja filmowa od kina do streamingu, Semper Warszawa 2020,

Syska/Wojnicka , Historia filmu.., Bielsko-Biała 2015, Zajicek E., Poza ekranem, Warszawa 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu konwersatorium student powinien posiadać wiedzę

i umiejętności, takie jak:

Wiedza

Znajomość historii kinematografii, podział na kino dokumentalne i fabularne, w tym również kino kreacyjne, główne nurty filmowo - artystyczne i ich determinanty społeczno-kulturowe

Umiejętności

Rozpoznawanie różnić pomiędzy poszczególnymi gatunkami filmowymi, telewizyjnymi a także gatunkami hybrydowymi, w zakresie charakteru artystycznego czy innych funkcji komunikacyjnych.

Inne kompetencje;

Umiejętność dyskutowania na tematy okołofilmowe

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach i aktywność ( udział w dyskusji) pozwala osiągnąć ocenę 3,5. Konieczne jest napisanie recenzji / eseju na wybrany temat spośród podanych na pierwszych zajęciach, ale tylko dla chętnych do zaliczenie powyżej 3,5. Jednej nieobecności nie należy usprawiedliwiać.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Optional lecture, 30 hours more information
Coordinators: Sławomir Rogowski
Group instructors: Sławomir Rogowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Optional lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)