Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media a celebryci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-FAK-D-MECE
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Media a celebryci
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci poznają zasady funkcjonowania celebrytów w mediach. Koncentrują się głównie na aspektach systemowych, prawnych jak i kulturowych.

Pełny opis:

Wykłady są poświęcone następującym zagadnieniom:

• Definicja celebryty, plotki

• Definiowanie pojęcia system medialny, prasa plotkarska, prasa bulwarowa, tabloid, magazyn.

• Prasa drukowana – dzienniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Prasa drukowana – tygodniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Prasa drukowana – dwutygodniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Serwisy internetowe - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Telewizja - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Programy telewizyjne koncetrujące się na życiu celebrytów

• Fotografia i jej rola w kształtowaniu wizerunku celebrytów w mediach

• Aspekty prawne związane z kształtowaniem wizerunku celebrytów w mediach

• Wykorzystanie marektingu do kształtowania wizerunku celebrytów w mediach

• Aspekt kulturowy omawianego zjawiska (bohater, heros, gwiazda)

• Znaczenie roli grafika komputerowego dla omawianego zjawiska

W wykładach uczestniczą także goście, którzy opowiadają o swojej pracy związanej z tematem: papparazzi, specjalista od kształtowania wizerunku medialnego, dziennikarze z instytucji medialnych zajmujący się opisywaniem życia celebrytów.

Nakład pracy studenta:

Forma zajęć (wykład, konwersatorium, ćwiczenia, laboklatorium) = 30 godzin

Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć

2 godz. tyg. = 30 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 40 Godzin

Razem = 100 godzin

Literatura:

Adamowski J., Golka B., Stasiak-Jazukiewicz E., Wybrane Zagraniczne Systemy Informacji Masowej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1996

2. Adamowski J., Narodziny czwartej władzy. Geneza i rozwój brytyjskiego systemu medialnego, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2005

3. Adamowski J., Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu, Warszawa 1999

4. Adamowski J., Wybrane zagraniczne systemy medialne, WaiP, Warszawa 2008

5. Admowski J., Czwarty Stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006

6. Bladocha B,, Wolność słowa w systemie medialnym Wielkiej Brytanii, UMK, Toruń 2003

7. Chudziński E. red., Słownik wiedzy o mediach, ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2007

8. Dąbrowska-Cendrowska O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989-2008, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2009

9. Dobek-Ostrowska B., Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007

10. Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002

11. Golka B., System medialny Francji, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001

12. Golka B., System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004

13. Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, WUJ, Kraków 2007

14. Jakubowicz K., Media publiczne. Początek końca czy nowy początek , WAiP, Warszawa 2007

15. Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006

16. Konarska K., System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007

17. Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, WAiP, Warszawa 2006

18. Ociepka B, Ratajczak M., Media i komunikowanie polityczne: Niemcy, Austria, Szwajcaria, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2000

19. Sajna R., Media hiszpańskie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006

20. Sasińska-Klas T., Hess A., Media a integracja europejska, WUJ, Kraków 2004

21. Stasiak-Jazukiewicz E,. Polityka medialna Unii Europejskiej, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005

22. Stasiak-Jazukiewicz E., Informacja masowa w polityce zagranicznej Niemiec, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 1999

23. Williams K., Media w Europie, WAiP, Warszawa 2008

24.W.Godzic, Znani z tego, że są znani, Wraszawa 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Wie, jakie cechy powinien posiadać środek przekazu zajmujący się tą tematyką

• Zna najważniejsze instytucje medialne, których głównym obszarem zainteresowania są celebryci (zarówno krajowe jak i zagraniczne)

• Rozumie zasady, według których instytucje te funkcjonują

• Wie, do kogo tego typu media są kierowane

• Zna specyficzne środki wyrazu, za pomocą których przekazywane są treści dotyczące celebrytów

• Wie, kto to jest celebryta i potrafi wymienić kilka nazwisk

• Zna kulturowe pochodzenie zjawiska celebryta

Umiejętności:

• Rozróżnia podstawowe instytucje medialne zajmujące się celebrytami w Polsce jak i na świecie

• Rozumie motywacje oraz rozpoznaje metody stosowane przez celebrytów w celu kształtowania swojego wizerunku w mediach

• Umie wyróżnić podstawowe sposoby kształtowania wizerunku celebryty w mediach

• Umie wymienić cechy celebryty i odróżnić celebrytę od gwiazdy

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania egzaminacyjne:

Praca pisemna na temat wykorzystania mediów przez celebrytów w celu kształtowania własnego wizerunku. Celem pracy jest zapoznanie się z wiedzą, jaką student zdobył podczas zajęć. Przede wszystkim oceniane będzie wieloaspektowe przedstawienie omawianego zjawiska.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)