Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umowy na rynku mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-FAK-D-UNRM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Umowy na rynku mediów
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykład podejmuje problematykę umów prawnoautorskich na rynku mediów. Stanowi kompendium wiedzy na temat rodzajów, treści umów w obrocie utworami i prawami pokrewnymi, zasadach ich zawierania, różnicach między umowami przenoszącymi prawa i licencyjnymi. Systematyzuje zasady umownej eksploatacji utworów i praw pokrewnych w formie wykładu z elementami warsztatowymi.

Pełny opis:

Zagadnienia:

Umowa w obrocie cywilnoprawnym, pojęcie, charakterystyka

Umowy na rynku mediów, rodzaje, zasięg przedmiotowy

Rozporządzalność praw autorskich

Rodzaje umów w prawie autorskim

Charakterystyka umów licencyjnych

Umowy przenoszące prawa autorskie majątkowe

Terminy licencji

Rozwiązanie umów

Wynagrodzenie jako podstawowe prawo uprawnionego

Regulacja umowna kwestii dotyczących autorskich praw osobistych

Umowy na rynku telewizyjnym, radiowym, fonograficznym, wydawniczym

Umowy generalne z organizacjami zbiorowego zarządzania na rynku mediów

Roszczenia umowne

Literatura:

Literatura:

1. J. Sobczak; Prawo autorskie, Warszawa 2000

2. J. Sieńczyło-Chlabicz, Prawo mediów, 2013

3. A. Matlak, Prawo autorskie w społeczeństwie informatycznym, Zakamycze 2004.

4. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie, Warszawa 2008.

Akty prawne:

1. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r., Dziennik Ustaw nr 24, poz. 83

2. Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich nr 93/83 z 27 września 1993 r. w sprawie koordynacji określonych przepisów prawa autorskiego oraz praw pokrewnych w odniesieniu do przekazu satelitarnego i rozpowszechniania kablowego.

3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/29/WE z 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów prawa autorskiego i praw pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym.

4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/48/WE z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej.

Efekty uczenia się:

Student/ka:

1. zna podstawowe pojęcia, terminy i zagadnienia z zakresu stosunków umownych,

2. potrafi rozumieć treść i konstrukcję umów,

3. potrafi ocenić skutki prawne zawartych umów,

4. ma wiedzę i świadomość na temat wagi i znaczenia umów na rynku mediów

Wiedza:

1. ma wiedzę o rodzajach, treści umów w obrocie utworami i prawami pokrewnymi na rynku mediów,

2. ma podstawową wiedzę o obowiązującym polskim prawie cywilnym w zakresie zawierania umów, zakresach ich obowiązywania i rozwiązania,

3. nabywa wiedzę i rozumie zasady prawnej ochrony praw autorskich oraz zna zasady odpowiedzialności za ich naruszenie,

4. korzysta z aktów prawnych dotyczących obrotu praw autorskich i pokrewnych

Umiejętności:

1. rozumie prawny kontekst zawierania umów w odniesieniu do przedmiotu praw autorskich i pokrewnych,

2. potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami w zakresie umów na rynku mediów,

3. stosuje zasady poszanowania praw na rynku mediów, w tym w szczególności dotyczących umownej eksploatacji utworów i praw pokrewnych,

4. samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i jest świadoma/y konieczności poszerzania ich zakresu

Kompetencje społeczne:

1. ma rozwinięte poczucie odpowiedzialności osobistej i społecznej w zakresie skutków prawnych zawieranych umów

2. jest świadomym/ą uczestnikiem w obrocie prawami autorskimi i pokrewnymi na rynku mediów,

3. jest świadomy/a wagi umów w życiu społecznym, w szczególności na rynku mediów,

4. wskazuje sposoby rozwiązań problemów związanych z zawieraniem umów i użytkowaniem mediów

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa: sporządzenie przez studenta umowy na podstawie kazusu określającego stan faktyczny wymagający umownej regulacji

Praktyki zawodowe:

Wymagania wstępne:

1. Znajomość podstaw prawa oraz podstaw prawa autorskiego.

2. Umiejętność czytania i dokonywania wykładni tekstu prawnego na podstawowym poziomie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Błeszyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Błeszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)