Źródła informacji wydawniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-FAK-ZIW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Źródła informacji wydawniczej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN Fakultety Zaoczne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczą polskich i zagranicznych źródeł informacji (drukowanych i internetowych) niezbędnych dla specjalistów rynku wydawniczo- księgarskiego w Polsce. W trakcie zajęć słuchacze zapoznają się z najważniejszymi źródłami informacji niezbędnymi dla profesjonalistów pracujących na rynku wydawniczo- księgarskim w Polsce. Zostaną przedyskutowane najważniejsze zagadnienia związane ze współczesnymi źródłami informacji wydawniczej. |
Pełny opis: |
Na zajęciach zostaną omówione następujące zagadnienia: Analiza zawartości, struktury i grupy docelowej poszczególnych typów źródeł informacji drukowanej: -Czasopisma drukowane – polskie (np. istniejące obecnie „Biblioteka analiz”, „Książki magazyn literacki” oraz funkcjonujące w przeszłości „Notes Wydawniczy”) - Czasopisma drukowane – obce (np. „Publishers Weekly”, „The Bookseller”, - „Rynek książki w Polsce”, „Ruch wydawniczy w liczbach”, „Rocznik statystyczny GUS” Elektroniczne źródła informacji: - Internet – wortale poświęcone polskie (np. ksiazki.pl, wirtualny wydawca etc.) - Internet – wortale poświęcone obce Media społecznościowe jako źródło informacji w biznesie wydawniczym Badania czytelnictwa, badania naukowe jako źródła informacji w biznesie wydawniczym Dyskusje: - Listy bestsellerów jako źródła informacji w biznesie wydawniczym - Dyskusja czy czasopisma profesjonalne mają przyszłość W ramach zajęć planowane są spotkania z profesjonalistami działającymi na rynku książki: -Spotkanie z osobą prowadzącą badania marketingowe -Spotkanie z redaktorem czasopisma profesjonalnego |
Literatura: |
- Wybierane corocznie (aktualne) materiały z czasopiśmiennictwa dedykowanego rynkowi książki w Polsce czyli z czasopism: 1. „Książki Magazyn Literacki” 2. „Wydawca” 3. „Biblioteka Analiz” 4. „Wiadomości Księgarskie” 5. „Notes Wydawniczy” - Bieżący rocznik „Ruch wydawniczy w liczbach”; - Bieżąca edycja Reportu Łukasza Gołębiewskiego Rynek Książki w Polsce; |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: drukowane i elektroniczne źródła informacji o rynku książki oraz mechanizmy ich funkcjonowania; sposoby wykorzystania ich w pracy wydawniczej; poszanowanie własności intelektualnej w zakresie rynku książki (K_W02, K_W05, K_W06, K_W07) Absolwent potrafi: gromadzić i opracowywać różnego typu informacje potrzebne do efektywnego funkcjonowania instytucji rynku książki; rozpoznać do kogo są adresowe i umiejętnie wykorzystać ich treść; opracować własne materiały i umieścić je w wybranych mediach; nawiązywać i podtrzymywać kontakty interpersonalne w różnych sektorach rynku książki (K_U03, K_U04, K_U06, K_U07) Absolwent jest gotów do: samodzielnego zdobywania wiedzy w zakresie problemów rynku książki w oparciu o różne typy mediów branżowych i analizę ich przydatności; identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z pracą na rynku książki (K_K01, K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach (ochotnicze referaty); 10% - test końcowy (90%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.