Społeczeństwo wiedzy i informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-Z1SPOLINF |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo wiedzy i informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-ZAOCZNE II STOPNIA - 1 semestr (przedmioty wspólne dla wszystkich ścieżek) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Niezwykle bogata problematyka teorii społeczeństwa informacyjnego wymaga oddzielenia popularnej retoryki od rzeczywistych problemów jakie powoduje dominacja paradygmatu informacyjnego we współczesnym świecie. Nacisk będzie położony na poznanie koncepcji społeczeństwa sieciowego. |
Skrócony opis: |
Wykład omawiający podstawowe koncepcje społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy. Treści programowe obejmują zarówno problematykę społeczną, jak kulturową i technologiczną związaną ze współczesnym rozwojem komunikacji, mediów i Internetu. Program przedmiotu obejmuje charakterystykę piśmiennictwa poświęconego problematyce społeczeństwa informacyjnego i globalizacji. Wykład obejmuje również zagadnienia związane z nowymi mediami, wizualizacją informacji, sieciami semantycznymi i społecznościowymi oraz kulturą wolnego dostępu do informacji. |
Pełny opis: |
Pojecie informacji i jego związek z koncepcja społeczeństwa informacyjnego. Społeczeństwo informacyjne jako formacja postindustrialna. Daniel Bell, Fritz Machlup, Jean Baudrillard, Jean-Francois Lyotard, Zygmunt Bauman, Manuel Castells i ich teorie. Państwowa polityka informacyjna. Kapitał społeczny a rozwój kultury. Zarządzanie jako forma manipulacji i kontroli nad informacją. Komercjalizacja sfery publicznej i komodyfikacja informacji. Przemysłowy model produkcji i dystrybucji informacji. Informacja a postmodernizm. Poznawcze skutki fragmentacji rzeczywistości. Społeczeństwo sieciowe a globalizacja. Wpływ kultury miejskiej na Internet. Mity społeczeństwa informacyjnego.mobilność. Kultura informacji i jej wpływ na technologię. Współczesne kierunki rozwoju prawa autorskiego. Nomadyzm kulturowy, nostalgia za przeszłością i zmierzch panstwa narodowego. Internet w walce o wolność informacji. Patologie społeczeństwa informacyjnego. Wirtualizacja rzeczywistości. Faustowski wymiar Internetu - wirusy, konie trojańskie i inne przykłady zlej woli. Dehumanizacja telepracy. |
Literatura: |
Castells M., Galaktyka Internetu : refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań : REBIS, 2003. Europejski model społeczeństwa informacyjnego : polityczna strategia Unii Europejskiej w kontekście globalnych problemów wieku informacji. Red. K. Doktorowicz. Katowice: Wydaw.Uniw.Śląskiego, 2005. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe : teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: PWN Kraków, 1999. Gołębiewski Ł. Świat po Gutenbergu. Warszawa: Wydaw.Magazyn Literacki, 2000. Grygrowski D. Dokumenty nieksiążkowe w bibliotece. Warszawa : SBP, 2001. Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak. Białystok: Trans Humana, 1998. Levinson P., Miękkie ostrze : naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej. Warszawa: MUZA, 1999. Mattelart A., Społeczeństwo informacji : wprowadzenie. Kraków : UNIVERSITAS, 2004. McLuhan M.,Zrozumieć media : przedłużenia człowieka. Warszawa : Wydaw.WNT , 2004. Nicholas D., Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu: idee, metody, środki. Warszawa : SBP, 2001. Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego. Red. B. Sosińskiej-Kalata, M. Przastek-Samokowa i A. Skrzypczak. Warszawa : SBP, 2005. Społeczeństwo informacyjne - cyberkultura - sztuka multimediów. Red. R. W. Kluszczyński. Kraków : Rabid , 2001. Społeczeństwo informacyjne i jego technologie. Red B. Sosińskiej-Kalata, K. Materskia i W. Gliński. Warszawa : SBP, 2004. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. A. Gwóźdź. Kraków 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Uporządkowana, pogłębiona wiedza o formacjach społecznych i paradygmacie informacyjnym. Uporządkowana, pogłębiona wiedza o retoryce społeczeństwa informacyjnego. Uporządkowana, pogłębiona wiedza o globalizmie jako zjawisku ekonomicznym, społecznym i kulturowym. Zrozumienie podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej obowiązujące bibliotekarzy i pracowników informacji. Wiedza o bibliotekach i innych instytucjach kultury oraz orientacja we współczesnym życiu kulturalnym. Umiejętności Potrafić przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację teorii społeczeństwa informacyjnego. Rozumie i potrafi przeciwdziałać wykluczeniu informacyjnemu. Potrafi analizować, ocenianiać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii oraz podejmować indywidualnych działań zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla bibliologii i informatologii stosując oryginalne podejścia , uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym. Umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i poszerzania umiejętności badawczych w zakresie bibliologii i informatologii oraz podejmowanie indywidualnych działań zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową. Posiadanie umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych związanych z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie , potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza albo pracownika informacji. Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego) regionu, kraju, Europy. Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym , interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi , nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce, związanymi z książką i jej instytucjami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.