Tradycje wielokulturowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-Z1TW-DZK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Tradycje wielokulturowości |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-ZAOCZNE II STOPNIA - 1 semestr (spec.: DZK) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wskazanie przyczyn różnorodności kulturowej dawnej Polski i ich wpływu na współczesne stosunki z sąsiadami. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: - współczesne rozumienie pojęć: kultura, wielokulturowość, wieloetniczność, naród, nacjonalizm, asymilacja, więzi, tradycja historyczna a etniczna, migracja , emigracja; - narody dawnej Rzeczypospolitej - grupy etniczne dawnej Rzeczypospolitej - grupy religijne Rzeczypospolitej - - język (piśmiennictwo) jako główny element narodotwórczy - stosunki z sąsiadami dawniej a dziś. |
Literatura: |
P. Burke, Języki i społeczności w Europie wczesnonowożytnej, Kraków 2009A. Mączak, H. Samsonowicz, A. Szwarc, J. Tomaszewski, Od plemion do Rzeczypospolitej. Naród państwo, terytorium e dziejach Polski, red. A. Mączak, Warszawa 1996 Tradycja wynaleziona , red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Kraków 2008 H. Litwin, Narody Pierwszej Rzeczypospolitej w : Tradycje polityczne dawnej Polski, red. A. Sucheni – Grabowska , A. Dybkowska, Warszawa 1993, Pod wspólnym niebem. Narody dawnej Rzeczypospolitej, red. M. Kopczyński i W. Tygielski, Warszawa 2010, M. B. Topolska, Społeczeństwo i kultura w Wielkim Księstwie Litewskim od XV do XVIII wieku, Poznań- Zielona Góra 2002 O. Łatyszonek, Od Rusinów Białych do Białorusinów. U źródeł białoruskiej idei narodowej, Białystok 2006 W kręgu Hadziacza A.D. 1658. Od historii do literatury, red. P. Borek, Kraków 2008, M. Zybura, Niemcy w Polsce, Wrocław 2001 A. Zbikowski, Żydzi, Wrocław 1997 T. Venclova, Rozmowa w zimie, opr. S. Barańczak, Warszawa 2001 M. Zakrzewska- Dubasowa, Ormianie w dawnej Polsce, Lublin 1982J. J. Tyszkiewicz, Tatarzy w Polsce i Europie, Pułtusk 2008 L. Mróz, Od Cyganów do Romów. Z Indii do Unii Europejskiej, Warszawa 2007 Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, red. A. Szpociński, Warszawa 2009 A. Szpociński, Inni wśród swoich. Kultury artystyczne innych narodów w kulturze Polaków, Warszawa 1999 Przeszłość jako przedmiot przekazu, A. Szpocińsk, P. T. Kwiatkowski, Warszawa 2006 Cz. Miłosz , Europa rodzinna, Kraków 1994i |
Efekty uczenia się: |
Wiedza : Student ma szczegółową wiedzę o wybranych współczesnych kierunkach badań nad wielokulturowością - ma uporządkowaną wiedzę o ich specyfice i metodologii, - umiejętności : - umie analizować, syntetyzować prace różnych autorów, opracowywać wyniki badań, wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej o korzeniach polskiej tradycji - posługuje się językiem obcym w zakresie bibliologii i informatologii Kompetencje społeczne : aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego swojego regionu, kraju i Europy, systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusje o przeczytanych lekturach, przygotowywane w grupach prezentacje na ustalony , związany z problematyką zajęć temat, omawianie obcojęzycznych lektur Aktywność na zajęciach, ocena prezentacji, dopuszczalna, nieusprawiedliwiona absencja - 2 zajęcia |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.