Europejskie systemy mediowe - prawo i instytucje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-LM-D1ESME |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Europejskie systemy mediowe - prawo i instytucje |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
LM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem dydaktycznym przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat systemów medialnych, kluczowych regulacji oraz standardów kreowanych przez ważne organizacje europejskie, w tym Unię Europejską i Radę Europy w obszarze mediów. W procesie nauczania student otrzyma informacje dotyczące wybranych systemów medialnych w Europie. Zostanie też wprowadzony w ogólne zagadnienia dotyczące regulacji prawnych oraz standardów kreowanych w obszarze mediów w procesie governance przez Radę Europy, Unię Europejską oraz inne organizacje (biznes, sektor pozarządowy) w celu promocji i wspierania rozwoju wspólnego rynku. |
Pełny opis: |
W toku wykładów nauczania przedmiotu przedstawiane są w ujęciu porównawczym systemy medialne w wybranych krajach europejskich, w tym wysoko rozwiniętych liberalnych systemach Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Skandynawii, jak i Europy Śródziemnomorskiej oraz w krajach po transformacji systemowej (np. Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji).Charakterystyka systemów występujących w poszczególnych krajach obejmuje ramy prawne, strukturę organizacyjną i zasady działania kluczowych instytucji medialnych sektora prasy, tradycyjnej radiofonii i telewizji, agencji informacyjnych oraz ekosystemu nowych mediów. Analizowane są mechanizmy prawne i rynkowe oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, historyczne i polityczne wpływające na rozwój systemów. Omawiane są skutki konwergencji mediów dla systemów medialnych i pluralizmu mediów, w ujęciu zarówno zmian strukturalnych oraz sektorowych. Omawiane są przepisy prawne oraz instytucje regulujące działanie mediów i przedsiębiorstw medialnych, a także koordynujące współdziałanie instytucji krajowych, na poziomie ponadnarodowym i pan-europejskim. |
Literatura: |
Adamowski J. (red.), Wybrane Zagraniczne Systemy Medialne, Warszawa 2009 Dobek-Ostrowska B., Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 r., Wrocław 2002 Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010 Jaskiernia A., Rada Europy a problemy mediów masowych, Warszawa 2002 Jaskiernia A., Problemy wolności i pluralizmu mediów w polityce medialnej Unii Europejskiej, „Studia Medioznawcze” nr 2/2015 Jaskiernia A., Polityka medialna Unii Europejskiej jako czynnik kształtowania europejskiego ładu demokratycznego, w: Strategie rozwoju Unii Europejskiej, J. Adamowski, K.A. Wojtaszczyk (red), Warszawa 2010. Klimkiewicz B., A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union, Kraków 2014 Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, red. naukowa J. W. Adamowski, A. Jaskiernia, Warszawa 2013. Stasiak-Jazukiewicz E., Jas-Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Warszawa 2011 Skrzypczak J., Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Poznań 2011 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza - posiada podstawową wiedzę o europejskich systemach medialnych, funkcjonowaniu mediów we współczesnych państwach europejskich; rozpoznaje systemy mediów w ujęciu porównawczym; - posiada podstawową wiedzę o europejskich regulacjach prawnych obowiązujących państwa członkowskie Rady Europy i Unii Europejskiej; Umiejętności - odróżnia i rozpoznaje najważniejsze instytucje medialne w wybranych krajach, tzn. ważne tytuły prasowe, stacje radiowe i telewizyjne, koncerny medialne, regulatory rynków medialnych) - analizuje zjawiska koncentracji w mediach, globalizacji informacji oraz ramy prawne działania mediów i ograniczeń wolności dziennikarzy ; - rozpoznaje ważne organizacje pan-europejskie z obszaru mediów i komunikacji elektronicznej oraz zna ich kluczowe kompetencje; Inne kompetencje - wyjaśnia specyfikę i porównuje sposoby działania mediów w zależności od uwarunkowań historycznych, rynkowych i prawnych; - analizuje wpływ regulacji i działań UE i RE na krajowe rynki medialne oraz wspólny rynek |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny bądź ustny. Test egzaminacyjny obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa na wykładach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Jaskiernia | |
Prowadzący grup: | Alicja Jaskiernia, Dagmara Sidyk-Furman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Jaskiernia | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.