RTV w internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-LM-Z4RTV |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | RTV w internecie |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
LM-ZAOCZNE II STOPNIA 4 semestr, 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów do kompleksowego wykorzystania - w pracy zawodowej - potencjału informacyjnego radia i telewizji internetowej. Przedmiot obejmuje aspekty techniczne, prawne, warsztat pracy dziennikarza i kadry technicznej, produkcję materiałów informacyjnych w zakresie radia i telewizji internetowej |
Pełny opis: |
Przedmiot zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące radia i telewizji internetowej. W szczególności przedmiot omawia: - definicję pojęcia telewizji i radia internetowego, porównanie z radiem i telewizją tradycyjną; - gatunki telewizji internetowych i radia internetowego; - podstawy prawne założenia i działalności telewizji internetowej w Polsce; - podstawy prawne założenia i działalności radia internetowego w Polsce; - historię telewizji i radia internetowego w Polsce, wskazanie wybranych przykładów; - różnice w produkcji materiałów informacyjnych w tv internetowej i tv tradycyjnej, analogicznie radia tradycyjnego i internetowego; - cechy materiałów informacyjnych w telewizji i radiu internetowym, przykłady; - największe platformy internetowe tylko z internetowymi materiałami informacyjnymi; - formy wideobloga na wybranych przykładach, z uwzględnieniem narzędzi i środków wyrazu typowych dla materiałów w internecie; - cechy dłuższych form w telewizji internetowej, jak film dokumentalny, reportaż i program informacyjny; - dłuższe formy w telewizji/radia internetowego: wywiad; - problematykę wolności prasy w czasach fake news. W ramach przedmiotu studenci realizują projekt wideobloga na wybrany przez siebie temat. |
Literatura: |
- Wywiad na YouTube z Erzą Kleinem, twórcą Vox Media (https://www.youtube.com/watch?v=QPYbN9xrbTE). - Artykuł o fenomenie niemieckiego YouTubera, Tilo Junga. „Pierwszy naiwny”, Marcin Antosiewicz, Magazyn Press Nr 7-8 (255), ISSN 1425-9818. - Artykuł o telewizji CNN Money Switzerland. „Szwajcarskie Laboratorium”, Marcin Antosiewicz, Magazyn Press Nr 3-4 (253), ISSN 1425-9818. - Artykuł o aplikacji dla tradycyjnych telewizji na amerykańskim Facebooku. „Telewizja na Facebooku”, Marcin Antosiewicz, Magazyn Press Nr 9-10 (256), ISSN 1425-9818. - Block, Bruce A, Magdalena Kuczbajska, i Wydawnictwo Wojciech Marzec. Opowiadanie obrazem: tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2014. - Filiciak, Mirosław, i Wydawnictwo Naukowe Katedra. Media, wersja beta: film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2013. - Jaskiernia, Alicja, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Uniwersytet Warszawski, i Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych. Od telewizji masowej do Netfliksa: telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2016. - Marczak, Mariola, i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, red. Film, telewizja i sztuki wizualne w dobie nowych mediów. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2014. - Skrzydlewski, Wojciech, Agnieszka Węglińska, i Anna Zięta. Telewizja internetowa a granice mediów posttelewizyjnych. Polkowice: Wydawnictwo Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Techniki, 2013. - Sobczak, Barbara, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań), i Wydawnictwo Naukowe. Retoryka telewizji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018. - Kubaczewska, Wiesława, i Marcin Hermanowski. Radio--historia i współczesność. Poznań: Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza Posiada wiedzę w zakresie uwarunkowań prawnych i aspektów technicznych funkcjonowania radia i telewizji internetowej w Polsce. Zna różnice w produkcji materiałów informacyjnych dla przekazu internetowego i tradycyjnego. Zna narzędzia, środki wyrazu i cechy różnych form w radiu i telewizji internetowej. Umiejętności Potrafi przygotować materiał wideo na potrzeby telewizji internetowej w formie filmu dokumentalnego, reportażu, wywiadu i programu informacyjnego. Potrafi przygotować wywiad i program informacyjny na potrzeby radia internetowego. Posiada umiejętność prowadzenia wideobloga. Posiada podstawową umiejętność posługiwania się narzędziami niezbędnymi do redakcyjnej obsługi radia i telewizji internetowej. Inne kompetencje Absolwent posiada kompetencje dotyczące funkcjonowania radia i telewizji internetowej. Ułatwia to jego start do pracy zawodowej w mediach internetowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Bobrowski | |
Prowadzący grup: | Ryszard Bobrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Bobrowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.