Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Głosowa interpretacja tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-WAR-D4GŁIT
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Głosowa interpretacja tekstu
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące techniki mówienia i czytania ze szczególnym uwzględnieniem techniki czytania do mikrofonu. Celem zajęć jest doskonalenie warsztatu dziennikarskiego poprzez pracę nad wyrazistością słowa oraz właściwą interpretacją: adekwatnym do treści zabarwieniem emocjonalnym głosu, zróżnicowaniem intonacyjnym, prawidłowym akcentowaniem, umiejętnością stosowania narzędzi prozodyjnych.

Pełny opis:

Zajęcia, których celem jest doskonalenie techniki czytania, ze szczególnym uwzględnieniem techniki czytania do mikrofonu.

Szczegółowe cele zajęć to:

- wykorzystanie elementów techniki mowy

- zapoznanie uczestników z prozodią polszczyzny

- zapoznanie z elementami prozodii

- doskonalenie umiejętności głośnego czytania (radiowego i telewizyjnego)

- rozwijanie umiejętności mówienia do mikrofonu radiowego i przed kamerą tv.

Literatura:

1. Dłuska M., „Prozodia języka polskiego”

2. Dłuska M., „Próba teorii wiersza polskiego. Prace wybrane”, t. 2

3. Dukiewicz L., „Intonacja wypowiedzi polskich”

4. Kotlarczyk M., „Sztuka żywego słowa”

5. Kram J., „Zarys kultury żywego słowa”

6. Listkiewicz Z., „Sekrety żywego słowa”

7. Mikuta M., „Kultura żywego słowa”

8. Ropa A., „Intonacja języka polskiego. Z problematyki opisu i nauczania”

9. Steffen-Batogowa M., „Struktura przebiegu melodii polskiego języka ogólnego’

10. Wagner A., Bachan J., Klessa K., Demenko G., „Przegląd wybranych aspektów analizy prozodii mowy spontanicznej na potrzeby technologii mowy”, w: Prace Filologiczne t. LXVI

11. Wieczorkiewicz B., Szletyński H., Kochanowicz J., „Zarys nauki żywego słowa”

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• zna rodzaje akcentów w języku polskim

• zna melodię zdania polskiego

• zna środki ekspresji języka polskiego

• zna elementy prozodii polszczyzny

• zna budowę frazy intonacyjnej

• zna rodzaje intonacji

Umiejętności:

• umie świadomie wykorzystywać elementy prozodyjne

• stosuje poprawny akcent zdaniowy i logiczny

• poprawnie segmentuje tekst

• różnicuje tempo mówienia

• poprawnie używa pauz

• potrafi posłużyć się zróżnicowaną linią intonacyjną

• słyszy różnice w akcentowaniu, frazowaniu, stosowaniu pauz

• analizuje elementy prozodii w czytaniu przez siebie i innych

• kontroluje poziom i zmiany głosu

Inne kompetencje:

• dostrzega różnice w stylach mówienia

• docenia elementy sztuki żywego słowa

• dba o formę wypowiedzi ustnej

Efekty w części B

Nabycie świadomości poprawnego mówienia, zdobycie umiejętności wyrazistego posługiwania się poprawną polszczyzną

1. Znajomość prawideł mowy artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem mowy medialnej.

2. Wyrobienie umiejętności samokontroli, umiejętność wyrazistego mówienia.

3. Nabycie umiejętności czytania tekstu informacyjnego i felietonu z zastosowaniem odpowiedniego frazowania, pauzowania, intonacji, tempa, akcentu zdaniowego

4. Nabycie świadomości i umiejętności użycia zmiennego tempa, intonacji, natężenia i wysokości głosu w wygłaszaniu przemówień i interpretacji tekstów literackich.

1. Ekspresja słowa

2. Prozodia języka polskiego

3. Interpretacja tekstów dziennikarskich

4. Interpretacja tekstów literackich

5. Analiza interpretacji tekstów dziennikarskich i literackich

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

- zaangażowanie na zajęciach

- praca zaliczeniowa na zakończenie semestru

- brak możliwości poprawiania ocen pozytywnych

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)