Głosowa interpretacja tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-WAR-D4GŁIT |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Głosowa interpretacja tekstu |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące techniki mówienia i czytania ze szczególnym uwzględnieniem techniki czytania do mikrofonu. Celem zajęć jest doskonalenie warsztatu dziennikarskiego poprzez pracę nad wyrazistością słowa oraz właściwą interpretacją: adekwatnym do treści zabarwieniem emocjonalnym głosu, zróżnicowaniem intonacyjnym, prawidłowym akcentowaniem, umiejętnością stosowania narzędzi prozodyjnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia, których celem jest doskonalenie techniki czytania, ze szczególnym uwzględnieniem techniki czytania do mikrofonu. Szczegółowe cele zajęć to: - wykorzystanie elementów techniki mowy - zapoznanie uczestników z prozodią polszczyzny - zapoznanie z elementami prozodii - doskonalenie umiejętności głośnego czytania (radiowego i telewizyjnego) - rozwijanie umiejętności mówienia do mikrofonu radiowego i przed kamerą tv. |
Literatura: |
1. Dłuska M., „Prozodia języka polskiego” 2. Dłuska M., „Próba teorii wiersza polskiego. Prace wybrane”, t. 2 3. Dukiewicz L., „Intonacja wypowiedzi polskich” 4. Kotlarczyk M., „Sztuka żywego słowa” 5. Kram J., „Zarys kultury żywego słowa” 6. Listkiewicz Z., „Sekrety żywego słowa” 7. Mikuta M., „Kultura żywego słowa” 8. Ropa A., „Intonacja języka polskiego. Z problematyki opisu i nauczania” 9. Steffen-Batogowa M., „Struktura przebiegu melodii polskiego języka ogólnego’ 10. Wagner A., Bachan J., Klessa K., Demenko G., „Przegląd wybranych aspektów analizy prozodii mowy spontanicznej na potrzeby technologii mowy”, w: Prace Filologiczne t. LXVI 11. Wieczorkiewicz B., Szletyński H., Kochanowicz J., „Zarys nauki żywego słowa” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • zna rodzaje akcentów w języku polskim • zna melodię zdania polskiego • zna środki ekspresji języka polskiego • zna elementy prozodii polszczyzny • zna budowę frazy intonacyjnej • zna rodzaje intonacji Umiejętności: • umie świadomie wykorzystywać elementy prozodyjne • stosuje poprawny akcent zdaniowy i logiczny • poprawnie segmentuje tekst • różnicuje tempo mówienia • poprawnie używa pauz • potrafi posłużyć się zróżnicowaną linią intonacyjną • słyszy różnice w akcentowaniu, frazowaniu, stosowaniu pauz • analizuje elementy prozodii w czytaniu przez siebie i innych • kontroluje poziom i zmiany głosu Inne kompetencje: • dostrzega różnice w stylach mówienia • docenia elementy sztuki żywego słowa • dba o formę wypowiedzi ustnej Efekty w części B Nabycie świadomości poprawnego mówienia, zdobycie umiejętności wyrazistego posługiwania się poprawną polszczyzną 1. Znajomość prawideł mowy artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem mowy medialnej. 2. Wyrobienie umiejętności samokontroli, umiejętność wyrazistego mówienia. 3. Nabycie umiejętności czytania tekstu informacyjnego i felietonu z zastosowaniem odpowiedniego frazowania, pauzowania, intonacji, tempa, akcentu zdaniowego 4. Nabycie świadomości i umiejętności użycia zmiennego tempa, intonacji, natężenia i wysokości głosu w wygłaszaniu przemówień i interpretacji tekstów literackich. 1. Ekspresja słowa 2. Prozodia języka polskiego 3. Interpretacja tekstów dziennikarskich 4. Interpretacja tekstów literackich 5. Analiza interpretacji tekstów dziennikarskich i literackich |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: - zaangażowanie na zajęciach - praca zaliczeniowa na zakończenie semestru - brak możliwości poprawiania ocen pozytywnych |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.