Historia kultury XX wieku: doświadczenia graniczne – pamięć i reprezentacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SEM2018F10 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury XX wieku: doświadczenia graniczne – pamięć i reprezentacja |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Seminarium otwarte dla wszystkich zainteresowanych studentów II stopnia. Dla osób, które zaliczyły wcześniej proseminarium "Historia kultury polskiej XX wieku: doświadczenia graniczne - pamięć i reprezentacja", seminarium oznaczać będzie kontynuację prac badawczych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone różnym formom reprezentacji dwudziestowiecznych doświadczeń granicznych oraz pamięci zbiorowej i indywidualnej o takich wydarzeniach jak wojna czy Zagłada. Przedmiotem dyskusji będą między innymi następujące problemy: wyrażalność doświadczenia granicznego, etyczna strona jego reprezentacji, społeczne ramy pamięci i tematy objęte tabu. Omawianiu tych zagadnień towarzyszyć będzie refleksja metodologiczna. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone różnym formom reprezentacji dwudziestowiecznych doświadczeń granicznych oraz pamięci zbiorowej i indywidualnej o takich wydarzeniach jak wojna czy Zagłada. Przedmiotem dyskusji będą między innymi następujące problemy: wyrażalność doświadczenia granicznego, etyczna strona jego reprezentacji, społeczne ramy pamięci i tematy objęte tabu. Omawianiu tych zagadnień towarzyszyć będzie refleksja metodologiczna. |
Literatura: |
Zestaw lektur dostosowany zostanie do tematyki prac magisterskich przygotowywanych przez uczestników zajęć. Obejmować będzie między innymi następujące pozycje: - Małgorzata Melchior, "Zagłada i tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni na aryjskich papierach. Analiza doświadczenia biograficznego" (2004); - Jacek Leociak "Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji" (2009); - Piotr Filipkowski "Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych" (2010); - Grzegorz Niziołek, "Polski teatr Zagłady" (2013); - "Antologia studiów nad traumą", red. Tomasz Łysak (2015); - Marek Zaleski, "Natręctwo niepamięci naszej o Zagładzie", "Teksty Drugie" 2016, nr 6; - Dorota Głowacka, "Po tamtej stronie: świadectwo, afekt, wyobraźnia" (2016); - Ewa Domańska, "Przestrzenie Zagłady w perspektywie ekologiczno-nekrologicznej", "Teksty Drugie" 2017, nr 2; - Roma Sendyka, "Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki", "Teksty Drugie" 2017, nr. 2. Na zajęciach przedyskutowanych zostanie kilka wybranych prac magisterskich, które zostały już obronione. |
Efekty uczenia się: |
Student portafi napisać rozbudowany konspekt tekstu naukowego na wybrany przez siebie temat z zakresu historii kultury XX wieku. Wykazuje znajomość literatury przedmiotu, potrafi formułować hipotezy badawcze, a następnie je weryfikować za pomocą analizy i interpretacji tekstów źródłowych oraz odwołań do ustaleń innych badaczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagany jest udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności; każda kolejna wymaga zaliczenia ustnego lub pisemnego - po ustaleniu z prowadzącą; konieczna jest obecność na co najmniej 60 proc. spotkań). Ocena wystawiona zostanie na podstawie wprowadzenia do zajęć, aktywnego udziału w zajęciach oraz rozwinięcia projektu pracy magisterskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.