Społeczne wymiary praktyk kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SEM2020F1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczne wymiary praktyk kulturowych |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów II stopnia (mgr) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Nadrzędnym założeniem towarzyszącym omawianiu praktyk kulturowych będących przedmiotem badań poszczególnych uczestników seminarium jest to, że realizują się one zawsze w konkretnym otoczeniu społecznym. Przymiotnik „społeczny” nazywa nie tylko grupy, środowiska czy wyobrażone wspólnoty, ale też czynniki ustanawiające ich granice. Praktyki kulturowe będziemy się starać widzieć jako społecznie usytuowane działania, ze świadomością tego, że stosowane teorie i pochodzące z nich narzędzia analityczne również mają społeczną genezę. |
Pełny opis: |
W semestrze letnim roku akad. 2020/2021, poza omawianiem koncepcji i gotowych fragmentów prac magisterskich przygotowywanych przez uczestników zajęć, skupimy uwagę na pojęciu odczarowania sfery publicznej. Omówione zostaną podstawowe nurty refleksji nad miejscem wyobraźni religijnej w strukturach nowoczesnego państwa, a także nad drogami współczesnego sekularyzmu. |
Literatura: |
Karol Marks, W kwestii żydowskiej, w: Karol Marks, Fryderyk Engels, Dzieła wszystkie, t. I, Książka i Wiedza, Warszawa 1962. Max Weber, Nauka jako zawód i powołanie, w: tenże, Polityka jako zawód i powołanie, przeł. Andrzej Kopacki, Znak, Kraków 1998. Peter Berger, Święty baldachim: element socjologicznej teorii religii, przeł. Włodzimierz Kurdziel, Nomos, Kraków 2005. Charles Tylor, Oblicza religii dzisiaj, przeł. Adam Lipszyc, Znak, Kraków 2002. Michel Onfray, Traktat ateologiczny. Fizyka metafizyki, przeł. Mateusz Kwaterko, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008. Religia: seminarium na Capri prowadzone przez Jacquesa Derridę i Gianniego Vattimo, w którym udział wzięli Maurizio Ferraris, Hans-Georg Gadamer, Aldo Gargani, Eugenio Trías i Vincenzo Vitiello, przeł. Małgorzata Kowalska, Ewa Łukaszyk, Piotr Mrówczyński, Robert Reszke, Janusz Wojcieszak, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999. Slavoj Žižek, Kukła i karzeł. Perwersyjny rdzeń chrześcijaństwa, przeł. Maciej Kropiwnicki, Branta, Bydgoszcz 2008. Giorgio Agamben, Czas, który zostaje. Komentarz do Listu do Rzymian, przeł. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa 2009. Frans de Waal, Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, przeł. Krzysztof Kornas, Copernicus Center Press, Kraków 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja o materiałach źródłowych i projektach prac badawczych przedstawianych przez uczestników Aktywny udział w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.