Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia terenowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-2SZS-PT
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia terenowa
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Warsztaty odbywające się poza Uniwersytetem, w jednej z dzielnic Warszawy i oparte są na współpracy z mieszkańcami i przedstawicielami lokalnych instytucji społecznych i kulturalnych. Pracownia terenowa zakłada stworzenie studenckiej grupy roboczej, która wspólnie przejdzie wszystkie etapy projektu w społeczności lokalnej od diagnozy do przygotowania wydarzenia otwartego. Studenci zdobędą umiejętności prowadzenia podstawowych badań, a także wspólnie stworzą i zrealizują miniprojekty partycypacyjne w przestrzeni publicznej.

Pełny opis:

W ramach Pracowni terenowej studenci tworzą grupę roboczą pracującą poza murami Uniwersytetu, na terenie Warszawy. Pierwszą część warsztatu stanowi rozpoznanie terenu działania, w ramach którego grupa robocza bierze udział w szeregu wizyt studyjnych w lokalnych organizacjach i instytucjach oraz w spotkaniach z mieszkańcami. Studenci poznają różne metody badawcze w szczególności oparte na analizie danych zastanych oraz wykorzystujące narzędzia twórcze - m.in spacery wizualne, interakcje uliczne, obserwacje. Drugą część Pracowni terenowej stanowi wspólna praca nad pomysłami mini projektów lokalnych, dla których punktem wyjścia jest przeprowadzone wcześniej badanie. Studenci korzystają z doświadczenia osób pracujących w środowiskach lokalnych – artystów/artystek i animatorów/animatorek kultury poznanych podczas objazdu. Tworzenie wyjściowych koncepcji działań odbywa się w toku pracy grupowej, dyskusji nad pomysłami, omawiania ich mocnych i słabych stron. Ważnym etapem tego etapu Pracowni terenowej jest konfrontacja wybranych pomysłów na projekty z przedstawicieli społeczności i organizacji lokalnych i wybór ostatecznego projektu do realizacji. Trzecią część warsztatu stanowi wspólna realizacja mini projektów, zakładająca uczestnictwo mieszkańców i mieszkanek oraz obejmująca wszystkie etapy pracy nad wydarzeniem partycypacyjnym.

Prowadząca:

dr Zofia Dworakowska – absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW i Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zajmuje się badaniem różnych form uczestnictwa w kulturze, sztuką społecznie zaangażowaną oraz problematyką aktywnych badań jakościowych. Kieruje studiami sztuki społeczne oraz studiami podyplomowymi „Pedagogika teatru” wraz z Justyną Sobczyk (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego).

Przedmiot jest realizowany w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5.

Efekty uczenia się:

Po zajęciach student/ka:

zna i rozumie podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania

zna i rozumie różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej;

zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne;

potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu;

potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów;

potrafi zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną;

potrafi inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową;

potrafi ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie;

jest gotów/gotowa do przyjęcia postawy szacunku i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;

jest gotów/gotowa do zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;

jest gotów/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.

jest gotów/gotowa do planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego;

Metody i kryteria oceniania:

> obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: w zajęciach odbywających się co tydzień - 2 (4 godz. akademickie)

Trzy spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność.

> realizowanie zadań podczas badań terenowych i pracy nad wspólnymi pomysłami

> przygotowanie i realizacja projektu działań typu site-specyfic angażujących mieszkańców.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dworakowska
Prowadzący grup: Zofia Dworakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praca terenowa, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dworakowska
Prowadzący grup: Zofia Dworakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)