Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemiany poetyki kina wojennego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2018K51
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przemiany poetyki kina wojennego
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia wymagające samodzielnego oglądania wskazanych dzieł filmowych. W przypadku problemów z dostępem do materiałów, zarówno filmy, jak i lektury, zostaną udostępnione przez prowadzącego zajęcia. Wymagana jest także znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę niektórych opracowań.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy i poświęcone są kinu wojennemu. Na przykładzie analizy i interpretacji filmów o drugiej wojnie światowej, studenci poznają cechy kina wojennego oraz filmu autorskiego i gatunkowego.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć będzie analiza i interpretacja kilku wybranych filmów dotyczących drugiej wojny światowej. W doborze filmów kierowano się następującymi kryteriami: jak największym przekroju czasowym (pierwszy omawiany film pochodzi z 1945 roku, ostatni z 1998) oraz ich przynależnością do ważnych historycznie nurtów kinematografii (np. włoski neorealizm i Polska Szkoła Filmowa) oraz wybitnych autorów tworzących poza głównym nurtem (Robert Bresson, Stanisław Różewicz, Andriej Tarkowski, Terrence Malick) i w jego ramach (Steven Spielberg).

Celem zajęć jest pokazanie różnych, tak historycznie, jak i artystycznie, możliwości opowiadania o drugiej wojnie światowej.

Literatura:

Program zajęć:

Lektury ogólne:

  • I. Butler, The War Film, South Brunswick 1974.
  • J. Wójcik, Sztuka filmowa, opr. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2017.
  • J. Wójcik, Labirynt światła, opr. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2006.
  • R. Altman, Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Warszawa 2012.
  • M. Przylipiak, Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później, Sopot 2016.
  • Ł. Plesnar, 100 filmów wojennych, Kraków 2002.
  • M. Lesiak, Film wojenny w perspektywie genologicznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicalitteraria XV”, 2015, s. 130-139.

Szczegółowa bibliografia do poszczególnych tematów będzie podawana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Studenci znają ważne historycznie przykłady kina o drugiej wojnie światowej oraz posiadają wiedzę na temat twórców tych filmów. Potrafią historycznie i krytyczne scharakteryzować miejsce tych twórców i nurtów, do których przynależą analizowane filmy. Studenci zyskują zdolność samodzielnej analizy formalnej i interpretacji filmów, co powinno pozwolić im na samodzielną analizę i interpretację dzieła filmowego. Ponadto zdobywają konkretną wiedzę merytoryczną związaną z omawianą problematyką w zakresie historii kina oraz kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium oceny jest obecność, bieżące przygotowanie do zajęć, na które składają się: aktywność, poziom prezentacji wybranego tematu z zastosowaniem poznanych na zajęciach narzędzi analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz z wykorzystaniem zdobytej wiedzy filmoznawczej, oraz praca zaliczeniowa, w której zadaniem będzie interpretacja wybranego filmu wojennego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)