Przemiany poetyki kina wojennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2018K51 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Przemiany poetyki kina wojennego |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia wymagające samodzielnego oglądania wskazanych dzieł filmowych. W przypadku problemów z dostępem do materiałów, zarówno filmy, jak i lektury, zostaną udostępnione przez prowadzącego zajęcia. Wymagana jest także znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę niektórych opracowań. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy i poświęcone są kinu wojennemu. Na przykładzie analizy i interpretacji filmów o drugiej wojnie światowej, studenci poznają cechy kina wojennego oraz filmu autorskiego i gatunkowego. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie analiza i interpretacja kilku wybranych filmów dotyczących drugiej wojny światowej. W doborze filmów kierowano się następującymi kryteriami: jak największym przekroju czasowym (pierwszy omawiany film pochodzi z 1945 roku, ostatni z 1998) oraz ich przynależnością do ważnych historycznie nurtów kinematografii (np. włoski neorealizm i Polska Szkoła Filmowa) oraz wybitnych autorów tworzących poza głównym nurtem (Robert Bresson, Stanisław Różewicz, Andriej Tarkowski, Terrence Malick) i w jego ramach (Steven Spielberg). Celem zajęć jest pokazanie różnych, tak historycznie, jak i artystycznie, możliwości opowiadania o drugiej wojnie światowej. |
Literatura: |
Program zajęć: Lektury ogólne:
Szczegółowa bibliografia do poszczególnych tematów będzie podawana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają ważne historycznie przykłady kina o drugiej wojnie światowej oraz posiadają wiedzę na temat twórców tych filmów. Potrafią historycznie i krytyczne scharakteryzować miejsce tych twórców i nurtów, do których przynależą analizowane filmy. Studenci zyskują zdolność samodzielnej analizy formalnej i interpretacji filmów, co powinno pozwolić im na samodzielną analizę i interpretację dzieła filmowego. Ponadto zdobywają konkretną wiedzę merytoryczną związaną z omawianą problematyką w zakresie historii kina oraz kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny jest obecność, bieżące przygotowanie do zajęć, na które składają się: aktywność, poziom prezentacji wybranego tematu z zastosowaniem poznanych na zajęciach narzędzi analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz z wykorzystaniem zdobytej wiedzy filmoznawczej, oraz praca zaliczeniowa, w której zadaniem będzie interpretacja wybranego filmu wojennego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.