Antropologia i architektura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2019K26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia i architektura |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Projekt opiera się na ścisłej współpracy studentów i studentek IKP oraz studentów i studentek Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, którzy zajmując się wybranym problemem zagospodarowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, w praktyce wypracowują metody współpracy pomiędzy badaczami społecznymi a projektantami. Zadaniem studentek i studentów UW jest dokonanie szczegółowej analizy obszaru, którym się zajmują: kontekstu historycznego, społecznego, dotychczasowego zagospodarowania i użytkowania oraz wsparcie studentów PW w rozwiązaniu przedstawionych problemów w taki sposób, który najlepiej odpowiada specyfice miejsca – dyskutowanie i konsultowanie zaproponowanych przez nich projektów. Zajęcia opierają się na stworzeniu kilku zespołów badawczych, a następnie zespołów badawczo-projektowych prowadzących komplementarne badania dotyczące wybranego terenu. Tematem tegorocznych działań będzie warszawski plac Bankowy. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, dlatego ich planowany tryb jest nieregularny. Cały projekt będzie się odbywał w złożonym rytmie: w ramach zajęć w sali, spotkań w formie konsultacji, badań terenowych, spotkań z gośćmi-ekspertami. Standardowy czas przeznaczony na spotkania w sali to środa w godz. 16:45 – 20:00. Będziemy jednak spotykać się w ten sposób jedynie w wybrane dni, a terminy spotkań będą na bieżąco ustalane z grupą. Projekt składa się z następujących komponentów: 1. Badania terenowe Po wstępnym przygotowaniu teoretycznym studenci i studentki dobierają się w grupy badawcze, w których wybranymi przez siebie metodami będą prowadzić komplementarne badania dotyczące tego samego terenu – warszawskiego placu Bankowego. Metody badawcze, problemy i postępy w badaniach grupy będą omawiać na bieżąco podczas spotkań w sali i konsultacji z prowadzącymi. Wyniki badań zostaną ujęte w raportach cząstkowych oraz wykorzystane podczas interwencji końcowej tworzonej wespół w zespół z architektami. 2. Współpraca interdyscyplinarna Kolejnym komponentem zajęć jest współpraca pomiędzy grupami: uniwersytecką i architektoniczną uwzględniająca podejmowane podczas badań zagadnienia i wypracowane wnioski. Studenci i studentki spotykają się podczas dyskusji i konsultacji, dzieląc się zdobytą wiedzą i konfrontując właściwe im perspektywy teoretyczne i badawcze. 3. Spotkania z gośćmi Następnym założeniem projektu jest możliwość zestawiania ze sobą różnorodnych metod badania miasta i różnych podejść jego rozumienia. Spotkania z zaproszonymi gośćmi – praktykami w obszarze badań i działań miejskich – mają dać uczestnikom możliwość dyskusji i skonfrontowania własnych doświadczeń terenowych z wiedzą ekspertów. 4. Interwencja Projekt zakończy się wspólnym działaniem podjętym przez połączoną badawczo-projektową grupę. W poprzednich latach interwencja przyjęła forma wspólnej wystawy. Forma i przebieg tegorocznego wydarzenia uzależnione są od inicjatywy uczestników oraz specyfiki zagadnień podjętych przez nich w badaniach i we współpracy. Cele zajęć: – Rozwijanie współpracy pomiędzy warszawskimi uczelniami oraz między jednostkami UW, które są już zaangażowane lub mogą w przyszłości włączyć się w działania w przestrzeni miejskiej. – Rozwijanie umiejętności praktycznych studentów kierunków humanistycznych i społecznych zajmujących się badaniami empirycznymi w kierunku badań miasta oraz wdrażania wiedzy teoretycznej w procesy działań miejskich. – Namysł teoretyczno-praktyczny nad sposobami współpracy specjalistów różnych dziedzin (szczególnie badaczy społecznych i architektów) w procesach konsultacyjno-projektowych. Próba odpowiedzi na problemy związane z aktualnym wykorzystaniem takich działań i wypracowania dobrych praktyk, które mogą wspomóc rozwijanie nowych sposobów myślenia o mieście. |
Literatura: |
Proponowana literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania uczestników, kierunek i wyniki podjętych przez nich badań. Przedstawione teksty nie mają charakteru obowiązkowego, a mają stanowić wsparcie w podjętych działaniach badawczych i we współpracy. Wybrane pozycje będą omawiane na zajęciach, pozostałe stanowią literaturę dodatkową. Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2012. Badania jakościowe. Podejścia i teorie, T.1,2 red. Dariusz Jemielniak, Warszawa 2012. Marcus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009. Edward Hall, Ukryty wymiar, Warszawa, 1997. Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2010. David Harvey, Bunt miast, Warszawa 2012. Tim Ingold, Czasowość krajobrazu, w: Krajobrazy, red. B.Frydryczak, D.Angutek, Poznań 2014. Bohdan Jałowiecki, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Warszawa 2010. Leon Krier, Architektura wspólnoty, Gdańsk 2011. Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, red. E.Rewers, Poznań 2018 George Marcus, Użyteczność kategorii uczestnictwa w zmieniających się kontekstach badań terenowych, w: Clifford Geertz – lokalna lektura, red. D.Wolski, M.Brocki, Kraków 2003. Charles Montgomery, Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życia zmieniając nasze miasta, Kraków 2015. Juhani Palasma, Myśląca dłoń, Kraków 2015. Janette Sadik-Khan, Seth Solomonow, Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi, Kraków 2017. Agata Skórzyńska, Praxis i miasto. Ćwiczenia z kulturowych badań angażujących, Warszawa 2018. Agata Stanisz, Ruchome miejsca i etnografia translokalności, „Tematy z Szewskiej” 2012. Deyan Sudjic, Język miast, Kraków 2017. Barbara Tedlock, Obserwowanie uczestnictwa i narodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych T.2, red. N.Denzin, Y.Lincoln, Warszawa 2009. Yi-Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, Warszawa 1987. Florian Znaniecki, Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej, „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny” 1938. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu warsztatu studentka lub student powinni znać i rozumieć: K_W04 w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze K_W08 metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury umieć: K_U01 wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych K_U04 wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane K_U09 inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową a nawet być gotowi do: K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K_K07 angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością |
Metody i kryteria oceniania: |
Na finalną ocenę składa się: – Przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w całym procesie badawczo-projektowym. – Przeprowadzenie badań terenowych; sporządzenie i przedstawienie podsumowania badań. – Współpraca przy organizacji interwencji końcowej. – Obecność na zajęciach. Każdy uczestnik może opuścić 20% zajęć w sali bez konsekwencji. Każde kolejne 10% nieusprawiedliwionych nieobecności powoduje obniżenie oceny końcowej o jeden stopień. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.