Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2021K47 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Konwersatoria fakultatywne IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | bierna znajomość języka angielskiego |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej. Zajęcia skupione będą wokół pojawiających się często w twórczości filmowej dwóch figur: śpiewaczki oraz kompozytora. Tematy: - muzyka klasyczna w filmie i kulturze współczesnej - opera jako przestrzeń eksperymentu: Aria (film nowelowy) - opera a kolonializm: Fitzcarraldo Wernera Herzoga - opera – między opresją a emancypacją kobiet: Terror at the Opera Dario Argento, Medea Piera Paola Pasoliniego - opera a relacje rodzinne: Księżyc Bernardo Bertolucciego - blaski i cienie gwiazdorstwa: Boska Florence Stephena Frearsa, Niesamowita Marguerite Xaviera Giannoliego - Ludwig van Beethoven – życie uczuciowe kompozytora: Wieczna miłość Bernarda Rose’a - Fryderyk Chopin – artysta romantyczny: Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego - Franz Liszt – muzyka klasyczna a kultura popularna: Lisztomania Kena Russella - Ryszard Wagner – sztuka a polityka: Ludwig. Requiem dla dziewiczego króla Hansa-Jürgena Syberberga - Piotr Czajkowski – seksualność a twórczość: Kochankowie muzyki Kena Russella - Gustav Mahler – kompozytor przełomu: Mahler Kena Russella |
Literatura: |
Wybrane lektury: Marcia J. Citron, When Opera Meets Film, Cambridge–New York 2010; Alicja Helman, Ekscentryczne biografie Kena Russella, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kraków 1999; Lutz P. Koepnick, Colonial Forestry: Sylvan Politics in Werner Herzog’s Aguirre and Fitzcarraldo, „New German Critique” 1993, vol. 60; Martha Feldman, The Absent Mother in Opera Seria, w: Siren Songs: Representations of Gender and Sexuality in Opera, ed. by Mary Ann Smart, Princeton–Oxford 2000; Grzegorz Fortuna jr., Horror „allʼitaliana”. Krótka historia włoskiego kina grozy, w: Europejskie kino gatunków, red. Piotr Kletowski, Kraków 2016; Hans-Jürgen Syberberg the Film Director as Critical Thinker: Essays and Interviews, ed. by R.J. Carudullo, Rotterdam 2017; Jeongwon Joe, Opera as Soundtrack, Farnham–Burlington 2003; Bożena Kudrycka, Aż do ostatniej nuty. Opowieść o Fryderyku Chopinie w filmie Andrzeja Żuławskiego Błękitna nuta, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33; Lewis Lockwood, Film Biography as Travesty: Immortal Beloved and Beethoven, „The Musical Quarterly” 1997, vol. 81, no. 2; Marcin Maron, Chopin jak Orfeusz. Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2016, nr 3; Barth David Schwartz, Pasolini Requiem, 2nd edition, Chicago–London 2017; Iwona Sowińska, Chopin idzie do kina, Kraków 2013. |
Efekty uczenia się: |
K_W08 K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_K01, K_K02, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.