Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2021K47
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

bierna znajomość języka angielskiego

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej. Zajęcia skupione będą wokół pojawiających się często w twórczości filmowej dwóch figur: śpiewaczki oraz kompozytora.

Tematy:

- muzyka klasyczna w filmie i kulturze współczesnej

- opera jako przestrzeń eksperymentu: Aria (film nowelowy)

- opera a kolonializm: Fitzcarraldo Wernera Herzoga

- opera – między opresją a emancypacją kobiet: Terror at the Opera Dario Argento, Medea Piera Paola Pasoliniego

- opera a relacje rodzinne: Księżyc Bernardo Bertolucciego

- blaski i cienie gwiazdorstwa: Boska Florence Stephena Frearsa, Niesamowita Marguerite Xaviera Giannoliego

- Ludwig van Beethoven – życie uczuciowe kompozytora: Wieczna miłość Bernarda Rose’a

- Fryderyk Chopin – artysta romantyczny: Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego

- Franz Liszt – muzyka klasyczna a kultura popularna: Lisztomania Kena Russella

- Ryszard Wagner – sztuka a polityka: Ludwig. Requiem dla dziewiczego króla Hansa-Jürgena Syberberga

- Piotr Czajkowski – seksualność a twórczość: Kochankowie muzyki Kena Russella

- Gustav Mahler – kompozytor przełomu: Mahler Kena Russella

Literatura:

Wybrane lektury:

Marcia J. Citron, When Opera Meets Film, Cambridge–New York 2010;

Alicja Helman, Ekscentryczne biografie Kena Russella, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kraków 1999;

Lutz P. Koepnick, Colonial Forestry: Sylvan Politics in Werner Herzog’s Aguirre and Fitzcarraldo, „New German Critique” 1993, vol. 60;

Martha Feldman, The Absent Mother in Opera Seria, w: Siren Songs: Representations of Gender and Sexuality in Opera, ed. by Mary Ann Smart, Princeton–Oxford 2000;

Grzegorz Fortuna jr., Horror „allʼitaliana”. Krótka historia włoskiego kina grozy, w: Europejskie kino gatunków, red. Piotr Kletowski, Kraków 2016;

Hans-Jürgen Syberberg the Film Director as Critical Thinker: Essays and Interviews, ed. by R.J. Carudullo, Rotterdam 2017;

Jeongwon Joe, Opera as Soundtrack, Farnham–Burlington 2003;

Bożena Kudrycka, Aż do ostatniej nuty. Opowieść o Fryderyku Chopinie w filmie Andrzeja Żuławskiego Błękitna nuta, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33;

Lewis Lockwood, Film Biography as Travesty: Immortal Beloved and Beethoven, „The Musical Quarterly” 1997, vol. 81, no. 2;

Marcin Maron, Chopin jak Orfeusz. Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2016, nr 3;

Barth David Schwartz, Pasolini Requiem, 2nd edition, Chicago–London 2017;

Iwona Sowińska, Chopin idzie do kina, Kraków 2013.

Efekty uczenia się:

K_W08

K_U01, K_U02, K_U03, K_U05,

K_K01, K_K02, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)