Gramatyka opisowa języka polskiego I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-13A1GO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka polskiego I |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotu „Nauki pomocnicze filologii polskiej: wprowadzenie do nauki o języku”. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na ćwiczeniach (20 godz.) omawia się podstawowe problemy działów: fonetyki, fonologii i słowotwórstwa języka polskiego. Wykład (20 godz.) ma charakter kursowy; w sposób syntetyczny prezentuje całościowe ujęcie zagadnień związanych z opisem fonetyki, fonologii i słowotwórstwa współczesnej polszczyzny (z uwzględnieniem różnic w punktach dyskusyjnych). Celem wykładu jest wprowadzenie słuchaczy w problematykę obu tych działów gramatyki polskiej, aby mogli samodzielnie studiować wskazane im lektury. Kurs kończy się zaliczeniem centralnym. Na ocenę końcową składają się punkty uzyskane na ćwiczeniach (40%), wykładzie (20%) oraz zaliczeniu centralnym (40%). Aby zaliczyć przedmiot nalezy zdobyć łącznie co najmniej 60% punktacji z tych wszystkich wymienionych składowych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są omówieniu następujących zagadnień: 1. Przedmiot badań fonetyki. Budowa i funkcje narządów mowy. Podstawowe pojęcia fonetyki: głoska, sylaba, spółgłoska, samogłoska. Kryteria klasyfikacji głosek polskich. 2. Charakterystyka artykulacyjna spółgłosek, samogłosek i półsamogłosek. Problem samogłosek nosowych. 3. Rozbieżności między mową a pismem. Pisownia fonetyczna. Różnice regionalne w wymowie. 4. Fonetyczna organizacja wypowiedzi. Fazy wypowiedzi. Koartykulacja. Upodobnienia głoskowe w języku polskim; ich typy. Cechy prozodyczne współczesnej polszczyzny. Poprawność wymowy. 5. Podstawowe pojęcia fonologii: cecha dystynktywna, fonem, warianty fonemów (ich typy), opozycja fonologiczna i jej neutralizacja. Fonem a głoska. Cechy dystynktywne w języku polskim. Typy opozycji fonologicznych. 6. Zasady ustalania zasobu fonemów i ich wariantów; kryterium dystynktywności i dystrybucji. Charakterystyka ogólna polskiego systemu fonologicznego - kwestie dyskusyjne (fonologiczność samogłosek nosowych, problem i/y a status zmiękczonych głosek wargowych). 7. Inwentarz fonemów w ujęciu Z. Siebera, R. Laskowskiego i B. Klebanowskiej (omówienie i porównanie). Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych (w ujęciu B. Klebanowskiej). 8. Miejsce słowotwórstwa w systemie języka. Pochodność synchroniczna a pochodność diachroniczna. Kryteria podzielności synchronicznej: semantyczne, składniowe, formalne. Wyraz pochodny synchronicznie. 9. Pojęcie derywatu słowotwórczego. Parafraza słowotwórcza. Motywacja słowotwórcza (jej kierunek i sposób ustalania). Wielomotywacyjność. Derywaty o pełnej motywacji oraz derywaty o motywacji zakłóconej formalnie lub semantycznie. Wyrazy synchronicznie podzielne, ale nie motywowane. Temat słowotwórczy. Formant słowotwórczy. Temat słowotwórczy a temat fleksyjny. Znaczenie strukturalne a znaczenie realne (relacje między nimi). Formacje regularne i nieregularne semantycznie. Alternacje morfonologiczne w słowotwórstwie. 10. Typy formantów słowotwórczych - typy derywacji słowotwórczej. Afiksy (prefiksy, sufiksy, interfiksy, infiksy, postfiksy), afiksoidy. Formanty paradygmatyczne i alternacyjne - ich repertuar i rola w systemie słowotwórczym polszczyzny. Formanty mieszane. Hierarchia formantów. Złożenia (ich typy). 11. Relacje znaczeniowe między derywatem a podstawą słowotwórczą. Zasady wyznaczania funkcji formantów. Funkcjonalne klasy derywatów. Dokulilowski podział derywatów słowotwórczych na transpozycyjne, mutacyjne i modyfikacyjne. 12. Jednostki systemu słowotwórczego: typ słowotwórczy, kategoria słowotwórcza. Przykładowe analizy derywatów rzeczownikowych, przymiotnikowych i czasownikowych. Ćwiczeniom towarzyszy wykłady kursowy. Tematyka wykładu: I. WPROWADZENIE 1. Hierarchiczna budowa języka – obraz ogólny. 2. Segmentacja tekstu. Proporcja jako zasada delimitacji jednostek znaczących języka. 3. Morfem – morf. Alomorfy. Problem reprezentacji morfemu. Typy morfemów (ze względu na ich funkcję i dystrybucję). 4. Podsystemy języka: fonologiczny, morfologiczny i składniowy. II. FONOLOGIA A FONETYKA 1. Przedmiot badań fonetyki. 2. Fonetyka artykulacyjna i akustyczna. Polskie badania fonetyczne. 3. Mowa a pismo. Alfabety fonetyczne; zasady transkrypcji tekstów. 4. Specyfika głosek polskich; kryteria ich klasyfikacji. 5. Charakterystyka artykulacyjna spółgłosek, samogłosek i półsamogłosek. Problem samogłosek nosowych. 6. Fonetyczna organizacja wypowiedzi. 7. Cechy prozodyczne współczesnej polszczyzny. Poprawność wymowy; nowe zjawiska fonetyczne. III. FONOLOGIA 1. Podstawowe pojęcia fonologii. 2. Cechy dystynktywne polszczyzny. 3. Typy opozycji fonologicznych. 4. System fonologiczny polszczyzny – kwestie dyskusyjne (fonologiczność samogłosek nosowych, problem i/y a status zmiękczonych głosek wargowych). Inwentarz fonemów w ujęciu Z. Siebera, R. Laskowskiego i B. Klebanowskiej (omówienie i porównanie). Ogólna charakterystyka fonologicznych modeli strukturalnych. IV. SŁOWOTWÓRSTWO 1. Miejsce słowotwórstwa w systemie języka. 2. Słowotwórstwo synchroniczne i diachroniczne. 3. Kryteria podzielności synchronicznej: semantyczne, składniowe, formalne. 4. Podstawowe pojęcia słowotwórstwa synchronicznego: derywat, jego człony, sposoby ich wyznaczania (m.in. temat słowotwórczy a temat fleksyjny); rola parafrazy słowotwórczej. 5. Motywacja słowotwórcza (czynniki decydujące o jej kierunku); wielomotywacyjność – typy. 6. Derywaty o motywacji pełnej i zakłóconej (semantycznie, stylistycznie, formalnie). Wyrazy synchronicznie podzielne, ale nie motywowane. 7. Jaką postać może mieć podstawa słowotwórcza? Jakie części mowy występują w tej funkcji? 8. Jaką postać może mieć temat słowotwórczy? Rola i typy alternacji morfonologicznych w słowotwórstwie. 9. Formanty słowotwórcze, ich budowa i typy. Hierarchia formantów. Afiksy (prefiksy, sufiksy, interfiksy, infiksy, postfiksy), afiksoidy. Formanty paradygmatyczne i alternacyjne – ich repertuar i rola w systemie słowotwórczym polszczyzny. Formanty złożone. Rodzaje słowotwórstwa: derywacja właściwa, adaptacja, kompozycja. 10. Funkcje formantów. Dokulilowski podział derywatów słowotwórczych na transpozycyjne, mutacyjne i modyfikacyjne. 11. Systemowość słowotwórstwa: typ słowotwórczy, kategoria słowotwórcza, gniazdo słowotwórcze. 12. Specyfika kategorii słowotwórczych polskich rzeczowników, przymiotników i czasowników – zagadnienia ogólne i wybrane kwestie szczegółowe. Charakterystyka przykładowych klas derywatów. 13. Aspekt czasownika. 14. Nowe zjawiska słowotwórcze. Produktywność formantów i typów słowotwórczych. Aktywne cząstki w złożeniach. Słowotwórstwo i tekst. Struktury okazjonalne i potencjalne. Tendencje w słowotwórstwie współczesnej polszczyzny. |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: 1. Dłuska M., Fonetyka polska. Warszawa 1981 (lub wyd. następne). 2. Dunaj B., Samogłoska ę we współczesnej polszczyźnie - zakres występowania, funkcja, norma, [w:] "Prace Filologiczne" XXXIII. Warszawa 1986. 3. Encyklopedia języka polskiego (EJP), red. S. Urbańczyk, Wrocław 1994 (hasła z zakresu fonetyki i słowotwórstwa, m.in. takie jak: akcent, fonem, fonetyka, fonologia, system fonologiczny języka polskiego, formant słowotwórczy, słowotwórcza analiza wyrazu, motywacja, derywacja, kategorie słowotwórcze, typ słowotwórczy i in., do których te odsyłają - pełny wykaz haseł: s. 441- 444) 4. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Pod red. K. Polańskiego. Wyd. 2. poprawione i uzupełnione. Wrocław 1999 (wybrane hasła z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii) 5. Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. R. Grzegorczykowej, R. Laskowskiego, H. Wróbla, wyd. 2 zmienione. Warszawa 1998 (rozdz. I. Zagadnienia ogólne morfologii; II. Morfonologia; IV. Słowotwórstwo) 6. Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego. Warszawa 1971 (lub wyd. następne). 7. Grzegorczykowa R., Puzynina J., Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Warszawa 1979. 8. Grzegorczykowa R., Szymanek B., Kategorie słowotwórcze w perspektywie kognitywnej, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego. Lublin 2001 9. Heinz A., Fleksja a derywacja, Język Polski 1961, s. 342-354 10. Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny (1945-2000). Warszawa 2001 (w wyborze) 11. Klebanowska B., Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami. Warszawa 2007 12. Koneczna H., Zawadowski W., Przekroje rentgenograficzne głosek polskich. Warszawa 1971. 13. Laskowski R., System fonologiczny języka polskiego, [w:] EJP. 14. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa 2000. 15. Skarżyński M. i in., Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego. T. 1-3. Kraków 2001, 2004 (w wyborze). 16. Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego. T. 1-3. Kraków 2001, 2004 (w wyborze). 17. Stieber Z., Historyczna i współczesna fonologia języka polskiego. Warszawa 1968 (cz. II. Zarys fonologii współczesnej polszczyzny kulturalnej). 18. Waszakowa K., Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki z formantami paradygmatycznymi. Warszawa 1996; wyd. 2 popr. (w wyborze). 19. Waszakowa K., Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki sufiksalne obce. Warszawa 1994 (w wyborze) 20. Waszakowa K., Przejawy internacjonalizacji w słowotwórstwie współczesnej polszczyzny. Warszawa 2005 (w wyborze) 21. Wierzchowska B., Wymowa polska. Warszawa 1970. 22. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego. Toruń 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - opisuje cechy artykulacyjne spółgłosek i samogłosek polskich, - zapisuje tekst pismem fonetycznym z uwzględnieniem różnic regionalnych w wymowie, - rozpoznaje i charakteryzuje upodobnienia fonetyczne, - określa cechy dystynktywne fonemów, - rozróżnia fonemy i ich warianty w ujęciu Stiebera, Laskowskiego i Klebanowskiej, - samodzielnie przeprowadza analizę słowotwórczą derywatów, - dostrzega problemy badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności na zajęciach; - śródsemestralne pisemne testy kontrolne; - końcowe centralne zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.