Grafy i obrazy. Metodologia gniazdowa i analiza multimodalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-C0DS-GIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafy i obrazy. Metodologia gniazdowa i analiza multimodalna |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria doktoranckie |
Założenia (opisowo): | Bycie studentem studiów doktoranckich Zainteresowania językoznawcze |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu poznanie dwóch metod analizy: metody gniazdowej i multimodalnej, różnych ich wariantów i sposobów wykorzystania. Pierwsza jest stosowana w językoznawczych pracach synchronicznych i diachronicznych, a druga – w wieloaspektowych opisach dyskursu lub charakterystyce gatunków multimodalnych. |
Pełny opis: |
1. Metodologia gniazdowa na tle zasad słowotwórstwa synchronicznego. 2. Podstawowe pojęcia i założenia analizy gniazdowej. 3. Grafy jako forma wizualizacji gniazd słowotwórczych. 4. Wykorzystanie metody gniazdowej w badaniach (konfrontatywnych i JOS). 5. Źródła i założenia analizy multimodalnej. 6. Różne rozumienia multimodalności. 7. Wykorzystania analizy multimodalnej (np. analiza zawartości podręczników, obecnych tam stereotypowych ujęć, analiza memów internetowych). |
Literatura: |
Multimodalna analiza dyskursu: • Iedema R., 2013, Multimodalna analiza dyskursu: Resemiotyzacja na potrzeby dyskursów użytkowych, w: Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu, red. A. Duszak, G. Kowalski, Kraków, s. 197-227. • Jakobson R., 1989, O stosunku między znakami wizualnymi i audytywnymi, w: tegoż, W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism (Wybór, redakcja naukowa i wstęp M.R. Mayenowa), Warszawa. • Kawka M., 2016, Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza?, „Zeszyty Prasoznawcze”, Kraków, T. 59, nr 2 (226), s. 294-303 [http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2016/2-226/art/8170/] • Maćkiewicz J., 2017, Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów, „Studia Medioznawcze” nr 2 [http://studiamedioznawcze.pl/Numery/2017_2_69/mackiewicz.pdf] • Martin J.R., 2013, Multimodalna analiza dyskursu: reprezentacja wojny i pojednania, w: Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu, red. A. Duszak, G. Kowalski, Kraków, s. 259-292. • Piekot T., 2016, Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa (fragmenty). • Stankiewicz K., Żurek A., 2010, Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego Hurra!!! Po polsku, „Acta Universitatis Lodziensis”. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców nr 17 [ http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_9714/c/55-stankiewicz.pdf. • Szczepaniak J., 2017, Tekst (i) obraz w lingwistycznej analizie dyskursu, „Socjolingwistyka” XXXI, [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-60dd5156-ec38-4ab9-9cf5-90b6c637b5c7]. Słowotwórstwo gniazdowe: • Burkacka I., 2003, Aspekt stylistyczny opisu gniazdowego, w: Słowotwórstwo gniazdowe. Historia, metoda, zastosowania, red. M. Skarżyński, Kraków, s. 114-136. • Burkacka I., 2016, Słowotwórczy obraz duszy, w: Antropologiczno- -językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej. T. I Dusza w oczach świata, red. E. Masłowska, D. Pazio-Wlazłowska, Warszawa, s. 327-345. • Jadacka H., 2001, Wstęp, w: Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, t. 1. Vogelgesang T. Gniazda odprzymiotnikowe, Kraków, s. 7-32. • Jadacka H., 2003, Zagadnienie motywacji słowotwórczej w opisie gniazdowym, w: Słowotwórstwo gniazdowe. Historia, metoda, zastosowania, red. M. Skarżyński, Kraków: s. 29-40. • Olejniczak M., 2003, 30 lat słowotwórstwa gniazdowego (rys historyczny), w: Słowotwórstwo gniazdowe. Historia, metoda, zastosowania, red. M. Skarżyński, Kraków, s. 12-28. • Skarżyński M., 1999, Gniazda słowotwórcze, w: tegoż, Powstanie i rozwój polskiego słowotwórstwa opisowego, Kraków, s. 153-174. • Skarżyński M., 2004, Wstęp, w: Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, t. 3. Skarżyński et al., Gniazda odczasownikowe, część I, Kraków, s. VII-XVI. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu seminarium doktorant/doktorantka: - zna założenia obu metodologii, tło powstania obu propozycji opisu, a także ich zalety i wady; - potrafi zastosować metodologię gniazdową i analizę multimodalną w opisie własnego materiału; - posługuje się terminologią związaną z obu metodologiami; - potrafi budować gniada słowotwórcze, zinterpretować dane w nich zawarte oraz odczytać informacje przedstawione w postaci graficznej; - umiejętnie łączy analizę znaków językowych i obrazu w opisie tekstów multimodalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kontrola obecności (wymagana obecność na 80% zajęć). 2. Kontrola bieżącego przygotowania do zajęć, potwierdzonego aktywnością na zajęciach. 3. Przygotowanie pracy badawczej polegającej na analizie wybranego materiału, z wykorzystaniem jednej z dwóch metod. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.