Perswazja i manipulacja językowa w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-C0N-JK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Perswazja i manipulacja językowa w mediach |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zdobycie nowej wiedzy i uzupełnienie już wcześniej poznanej na temat istoty perswazji językowej oraz jej nieetycznej wersji, czyli manipulacji, stosowanej w różnych typach dyskursu. Naukowa analiza tych zjawisk z zastosowaniem metodologii wykorzystywanej w językoznawstwie, a zwłaszcza w teorii tekstu, ma przygotować uczestników konwersatorium do przyszłej pracy zawodowej, w której jako narzędzia używa się słowa mówionego lub pisanego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na konwersatorium będą omawiane najważniejsze zagadnienia z teorii tekstu i retoryki. Celem jest zapoznanie studentów z różnymi technikami oddziaływania na odbiorcę wypowiedzi ustnej lub pisemnej za pomocą określonych środków językowych i pozawerbalnych oraz ze sposobami obrony przed atakiem słownym. Na zajęciach będą łączone problemy teoretyczne z praktyką językową, toteż oprócz referowania przeczytanych tekstów naukowych i dyskutowania na temat poruszanych w tych tekstach problemów uczestnicy konwersatorium będą sami przygotowywać krótkie wystąpienia o funkcji perswazyjnej oraz uczestniczyć w reżyserowanych na użytek zajęć debatach oraz negocjacjach. |
Pełny opis: |
Tematy przewidziane w programie zajęć: 1. Funkcje perswazyjna i argumentacyjna na tle innych funkcji języka i wypowiedzi. 3. Istota tekstu i jego gatunki spotykane w mediach, genologia tekstów użytkowych. 4. Dyskurs a tekst. Rodzaje dyskursu i ich charakterystyka. 5. Argumentacja, perswazja i manipulacja w różnych sytuacjach komunikacyjnych. 5. Zasady i techniki perswazji. 6. Argumentacja erystyczna a mowa nienawiści. 7. Środki językowe wykorzystywane w manipulacji językowej. 8. Techniki skutecznego i nieskutecznego reagowania na ataki słowne. 9. Analiza wybranych tekstów publicystycznych, reklamowych i literackich pod kątem pełnionej przez nie funkcji perswazyjnej oraz stosowanej przez ich autorów manipulacji językowej. 10. Próba postawienia diagnozy – czy winę za naruszanie etyki słowa w komunikacji międzyludzkiej ponosi język, czy jego użytkownik? |
Literatura: |
Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000. 2. Austin J.L., Jak działać za pomocą słów? [w:] „Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne”, Warszawa 1961. 3. Barańczak S., Słowo – perswazja – kultura masowa, ,,Twórczość’’ 1975 nr 7, s.46-57. 4. Bartmiński J., Bartmińska-Niebrzegowska S., Tekstologia, Warszawa 2009. 5. Bartmiński J. [red.], Współczesny język polski, Lublin 2001. 6. Beck G., Zakazana retoryka, Gliwice 2007. 7. Boniecka B., Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999. 8. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa – Bydgoszcz 2000. 9. Bralczyk J., Mosiołek-Kłosińska K., Język w mediach masowych, Warszawa 2000. 10. Cialdini R. B, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2001. 11. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. 12. Grice P., Logika i konwersacja, tłum. Jadwiga Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny”, 1977, nr 6. s. 85-99. 13. Głowiński M., Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27 14. Guber P., Zwycięskie opowieści, Warszawa 2011. 15. Habrajska G.,Obrębka A. (red.), Mechanizmy perswazji i manipulacji, Łódź 2007. 16. Kochan M., Pojedynek na słowa, Kraków 2005. 17. Kołodziejek E., Walka na słowa. O perswazji i innych „chwytach” we współczesnych wystąpieniach sejmowych. (w:) I. Iwasiów, Madejski J. (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej. Jerzy Madejski. Szczecin. 1994, s.227-235. 18. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998. 19. Lewiński P., Argumentacja ad hominem jako strategia komunikacyjna. (w:) Sawicka G. (red.), Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, Bydgoszcz 2010, s.95-103. 20. Maćkiewicz J., Kiedy słowo jest bronią, czyli erystyka w ujęciu potocznym. „Język Polski” LXXVI, 1996, nr 2-3 s. 108-113. 21. Mamcarz A., Metodologia badań nad językiem nakładania. Zarys problematyki, „Poradnik Językowy” 1996, nr 10, s. 14-24. 22. Perelman Ch. Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2002. 23. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa 1993. 24. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006. 25. Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy konwersatorium zdobędą podstawową wiedzę z tekstologii i nabędą umiejętność analizy językowej najważniejszych typów tekstów, występujących współcześnie. Zapoznanie się z różnymi metodami analizy środków językowych wykorzystywanych w komunikacji, w szczególności tych o funkcji perswazyjnej, pozwoli poza tym każdemu uczestnikowi konwersatorium samodzielnie tworzyć teksty o funkcji perswazyjnej, trafnie dobierać argumenty i skutecznie odpierać ataki słowne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach (udział w dyskusjach, wygłaszanie referatów). Szczegółowe kryteria dotyczące wystawiania ocen na zaliczenie zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
W czasie pandemii konwersatorium będzie się odbywało z wykorzystaniem platform Zoom oraz Kampus-Come |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.