Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czy można zobaczyć dźwięki mowy?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3003-C3N-HJ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Czy można zobaczyć dźwięki mowy?
Jednostka: Instytut Języka Polskiego
Grupy: Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2023/2024
Konwersatoria do wyboru dla FP - stacjonarne 2. stopnia 2023/2024 - moduł nowoczesność
Moduł "Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien zaliczyć wykład i ćwiczenia z gramatyki opisowej języka polskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia stanowią kurs wprowadzający do fonetyki akustycznej. Zaplanowane analizy akustyczne będą prowadzone z wykorzystaniem program PRAAT (www.praat,org.) i będą obejmowały podstawowe techniki badań akustycznych mowy.

Pełny opis:

Zajęcia stanowią kurs wprowadzający do akustycznej analizy mowy i obejmują 7 tematów. Każdy nowy temat będzie poprzedzony wstępem teoretycznym, następnie uczestnicy otrzymają ćwiczenia do samodzielnego wykonania na podstawie udostępnionych próbek mowy a także samodzielnie wykonanych nagrań.

● Tematyka spotkań

● 1/2. Metodologia badań fonetycznych (rejestracja dźwięku; odsłuch nagrań, transkrypcja; metoda akustyczna; kamera wideo; palatografia; elektropalatografia; badania aerodynamiczne; elektroartykulografia). Wstęp do obsługi programu PRAAT (nagrania, tworzenie spektrogramu i oscylogramu, segmentacja nagrań, komputerowy kod transkrypcji fonetycznej SAMPA).

● 3/4. Akustyczna teoria powstawania sygnału mowy (source/filter theory); związek między artykulacją i cechami akustycznymi dźwięków mowy; częstotliwość podstawowa F0, harmoniczne, formanty.

● 5/6/7. Właściwości akustyczne samogłosek (artykulacja samogłosek ustnych i ich cechy akustyczne: tworzenie widm FFT i LPC, częstotliwości formantowe, czworobok artykulacyjny (formant plot), iloczas; samogłoski w izolacji i w mowie ciągłej; wariantywność samogłosek (target undershoot) związana z wpływem kontekstu, akcentu, tempa mowy; wpływ mówcy na cechy samogłosek; normalizacja; teoria targetu (target model) i teoria dynamiczna (dynamic model).

● 8/9. Realizacja cech suprasegmentalnych mowy w płaszczyźnie akustycznej i ich opis; akcent, intonacja.

● 10/11. Spółgłoski zwarte.VOT

● 12/13. Spółgłoski półotwarte

● 14/15. Spółgłoski szczelinowe.

Literatura:

iteratura obowiązkowa:

1. Dukiewicz L., Fonetyka [w] Fonetyka i fonologia, red. H. Wróbel, Gramatyka współczesnego języka polskiego, Kraków 1995;

2. Jassem W., Podstawy fonetyki akustycznej, PWN, Warszawa 1973.

3. Ladefoged P., Phonetic data analysis, Singapore 2011;

4. Ladefoged P., Johnson K., A Course in Phonetics, International Edition 2011;

5. Lawrence J. Raphael, Gloria J. Borden, Katherine S. Harris, Speech Science Primer: Physiology, Acoustics, and Perception of Speech, 5th Edition, Lippincott Williams & Wilkins, Baltimor 2007;

6. Machač P., Skarnitzl R., Principles of phonetic segmentation, Epocha, Praha 2009.

7. Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Warszawa 1980;

8. Huckvale M., Acoustics of Speech&Hearing, http://www.phon.ucl.ac.uk/courses/spsci/b214/week.htm

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył ćwiczenia potrafi:

a)objaśniać działanie i obsługiwać programy komputerowe do akustycznej analizy dźwięku,

b) nazywać i analizować wybrane cechy sygnału mowy w normie.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium zaliczane na podstawie łącznej liczby punktów za wykonane zadania domowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Burkacka, Justyna Garczyńska, Aleksandra Żurek-Huszcz
Prowadzący grup: Justyna Garczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)