Język polski - poziom wstępny A2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3004-POLOA2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Język polski - poziom wstępny A2 |
Jednostka: | Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum" |
Grupy: |
Polish language course for foreigners |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs skierowany jest do osób, które skończyły dwa semestry poziomu A1 (120 godzin lektoratu). Podczas zajęć studenci utrwalają wiedzę leksykalną i gramatyczną z poziomu A1 oraz rozszerzają ją o nowe struktury przewidziane dla poziomu A2 w ogólnopolskim programie nauczania jpjo. Doskonalą też wszystkie cztery sprawności językowe: mówienie, rozumienie tekstów mówionych i pisanych oraz pisanie. Tematyka dotyczy istotnych zagadnień życia codziennego: rodziny, pracy, edukacji, zdrowia itd. Kurs obejmuje 60 godzin lektoratu + 120 godzin pracy własnej studenta. |
Pełny opis: |
Na tym poziomie student rozumie najczęściej używane słownictwo i wyrażenia dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (m.in. informacje o sobie, rodzinie, pracy, zdrowiu i wyglądzie, zakupach, jedzeniu, środowisku). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i wyraźnych przekazach. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenie, reklama, menu, rozkład jazdy, list i e-mail prywatny. Potrafi porozumieć się w rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających bezpośredniej wymiany zdań na znane mu tematy. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wszystkiego. Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty, e-mail i SMS. Katalog tematyczny 1. Człowiek: dane personalne, wygląd, charakter, usposobienie; 2. Rodzina; 3. Rutyna dnia codziennego, żywienie, zakupy, usługi; 4. Czas wolny: rozrywki, sport; 5. Mieszkanie i najbliższe otoczenie; 6. Podróże i środki transportu; 7. Praca zawodowa; 8. Edukacja; 9. Zdrowie i higiena; 10. Środowisko naturalne. Katalog zagadnień syntaktyczno-gramatycznych Utrwalanie i poszerzanie znajomości struktur poznanych na poziomie A1 poprzez wprowadzanie ich nowych funkcji syntaktycznych, semantycznych oraz pełniejszego opisu gramatycznego. Dotyczy to przede wszystkim: odmiany zaimków, trybów czasownika, stopniowania przymiotników i przysłówków, składni liczebników głównych. Katalog funkcjonalno-pojęciowy 1. Formuły językowe niezbędne do funkcjonowania w życiu społecznym. 2. Uzyskiwanie informacji, mediacja językowa. 3. Działania słowne: propozycje, polecenia, prośby i reakcje na nie. 4. Funkcje modalne: pewność, możliwość, potrzeba. 5. Funkcje oceniające: opinie, preferencje, aprobata i dezaprobata. 6. Pojęcia ogólne: cecha, przynależność, czas, miejsce, ilość i jakość. Nabywane sprawności 1. Rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstów czytanych. 2. Uczestniczenie w prostych rozmowach na tematy związane z życiem codziennym. 3. Konstruowanie krótkich wypowiedzi pisemnych, jak np. listów. |
Literatura: |
Podręczniki podstawowe: – M. Małolepsza, M. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1 i 2, – I. Stempek, A. Stelmach, Polski, krok po kroku, cz. I i II, – E-book Polonicum. Książki pomocnicze: – I. Stempek, A. Stelmach, Polski, krok po kroku. Tablice gramatyczne, – J. Machowska, Gramatyka. Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2, – M. Pasieka, Język polski dla cudzoziemców. Ćwiczenia dla początkujących, – J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, - K.Dembińska, K.Fastyn-Pleger, A.Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, cz.I, II, III – J. Krztoń, Testuj swój polski. Słownictwo 1 i 2, – A. Majewska-Tworek, Szumi, szura i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu osoba „rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć w czasie podróży w regionie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany” (ESOKJ 2003:33). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs stacjonarny: - Test końcowy – 40%; - Testy cząstkowe / prezentacje – 20%; - Prace domowe – 20%; - Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) – 20%. Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii i zdać egzamin końcowy (student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, nie otrzyma zaliczenia). Kurs zdalny, jeżeli zajdzie taka potrzeba: - Test końcowy – 20% - Testy śródokresowe / prezentacje – 20% - Praca domowa i inne zadania – 30% - Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) – 30%. Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii i zdać egzamin końcowy (student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, nie otrzyma zaliczenia). Sposób zaliczenia: Na podstawie efektów pracy określonych w sekcji "Metody i kryteria oceniania" Skala ocen: 98 – 100% (5!) 90 – 97% (5) 85 – 89% (4,5) 84 – 76% (4) 75 – 68% (3,5) 67 – 60% (3) 59 – 0% (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN LEK
LEK
WT LEK
ŚR LEK
LEK
CZ LEK
PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kajak, Maria Kuc, Magdalena Stasieczek-Górna | |
Prowadzący grup: | Maria Kuc, Magdalena Stasieczek-Górna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Lektorat - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LEK
WT LEK
ŚR LEK
CZ LEK
PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kajak, Maria Kuc, Magdalena Stasieczek-Górna | |
Prowadzący grup: | Maria Kuc, Magdalena Stasieczek-Górna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Lektorat - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.