Dzieje regionu - Czechy i Słowacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL1DCSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.901
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje regionu - Czechy i Słowacja |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Przedmioty obowiązkowe na I roku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat historii Polski i Europy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład z historii polityczno-społecznej Czech i Słowacji. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z dziejami Czech i Słowacji od historycznych początków po współczesność. Wiadomości te stanowią niezbędny grunt dla dalszego pogłębiania wiedzy o kulturze czeskiej i słowackiej. Wykład koncentruje się na relacji między historią polityczną i kulturową. W centrum uwagi stoją procesy i zjawiska długiego trwania, które kształtowały kultury odpowiednio Czech i Słowacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa w języku polskim: 1. Skowronek Jerzy, Tanty Mieczysław, Wasilewski Tadeusz, Słowianie zachodni i południowi: VI – XX wiek, Warszawa 2005. 2. Tomaszewski Jerzy, Czechy i Słowacja, Warszawa, 2006. 3. Tomaszewski Jerzy, Słowacja, Warszawa 2011. 4. Patočka Jiří, Kim są Czesi?, Kraków 1997. 5. Bankowicz Marek, Zlikwidowane państwo. Ze studiów nad polityką Czechosłowacji, Kraków 2003. 6. Bobrownicka Maria, Narkotyk mitu. Szkice o świadomosci narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995. 7. Kłoczowski Jerzy, Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywlizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Warszawa 2003. 8. Hroch Miroslav, Małe narody Europy. Perspektywa historyczna, Wrocław 2003. 9. Surosz Mariusz, Pepiki. Dramatyczne stulecie Czechów, Warszawa 2010. 10. Kościelak Lech, Historia Słowacji, Wrocław 2010. 11. Paner Anna, Jan Hus, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka posiada podstawową wiedzę o historii regionu czesko-słowackiego oraz zna szerszy kontekst formowania się państw i kultur regionu. Umie wskazać symbole, postacie, miejsca istotne dla narracji tożsamościowej i wizji przeszłości w kulturach regionu. Potrafi scharakteryzować ich specyficzne aspekty, konstytutywne dla formowania się współczesnych społeczeństw Czech i Słowacji. Umie wskazać na kluczowe momenty dziejów państw/kultur regionu. otrafi omówić relacje międzyetniczne w regionie, wskazać punkty zapalne i źródła konfliktów. Dobrze orientuje się w mapie regionu, a także jest gotów/gotowa do poznawania kultury kraju specjalności w szerszej perspektywie interpretacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Po pierwszym semestrze test zaliczeniowy. W sesji letniej egzamin pisemny (test). Zaliczenie obydwu testów uprawnia studenta/studentkę do zdawania końcowego egzaminu ustnego z materiału całorocznego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycjusz Pająk | |
Prowadzący grup: | Patrycjusz Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycjusz Pająk | |
Prowadzący grup: | Patrycjusz Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.