Historia Słowenii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL1HSLW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.301
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Słowenii |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe na pierwszym roku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy zajęć posiadają ogólną wiedzę o historii Europy. Dobrze orientują się w zależnościach historii politycznej z elementami historii kultury i historii gospodarczej, dzięki czemu potrafią zjawiska z obszaru słoweńskiego odnieść do szerszego kontekstu procesów w regionie i Europie. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia uzupełniają wykład z dziejów Chorwacji i Słowenii. Dotyczą historii słoweńskiej w kontekście regionu i Europy. Proponowany jest przegląd chronologiczny dziejów politycznych z elementami historii społecznej i kulturowej od średniowiecza po czasy najnowsze. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia są uzupełnieniem wykładu z dziejów Chorwacji i Słowenii. Ich celem jest bardziej szczegółowe omówienie zagadnień dotyczących słoweńskiej historii politycznej i społecznej, niż jest to możliwe na wykładzie, na podstawie tekstów i innych materiałów źródłowych. Poruszane są kwestie charakterystyczne dla dziejów narodu funkcjonującego w różnych organizmach państwowych. Ważnym składnikiem zajęć jest dyskusja na temat materiałów źródłowych: dokumentów tekstowych, emblematów, materiałów ikonograficznych, i in. Tym samym zajęcia mają pobudzić uczestników do aktywnej interpretacji procesu historycznego i włączyć w tok dyskusji wokół tworzenia wizji przeszłości w Słowenii oraz wiedzy o przeszłości jako nauki. Zaproponowane teksty dotyczą także procesu kształtowania się tożsamości Słoweńców. |
Literatura: |
Falski M., Czyj jest knežji kamen? Szkic o słoweńskiej polityce symboli. „Pamiętnik Słowiański” 2008, LVIII, z. 1, s. 49–65. Prešeren F., Chrzest nad Sawicą [w:] Piechal M., Antologia poezji słoweńskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1973. Cetnarowicz A., Słoweńcy i Niemcy w XIX wieku. Z dziejów trudnego współżycia, [w:] Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, red. M. Bobrownicka, Kraków 1996. Levstik F., Marcin Krpan. tłum. D. Straszyńska-Cirlić [w:] Antologia noweli jugosłowiańskiej / wyboru dokonał i wstępem opatrzył B. Cirlić, Warszawa 1964. Cetnarowicz A., Słoweński ruch narodowy i jego stosunek do spraw polskich (1848-1879), Kraków 1990. Z. Darasz, Być Słoweńcem. Eseistyczne reinterpretacje problemu. [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy. T. 3: Podmiotowość. Red. B. Czapik-Lityńska. Warszawa 2005, s. 152–171. Z. Darasz, Niektóre aspekty słoweńskiego dialogu z tradycją narodowej kultury. [w:] Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów. Sympozjum w Castel Gandolfo, 19–20 sierpnia 1996. Red. M. Bobrownicka, L. Suchanek, F. Ziejka. Kraków 1997, s. 77–85. Z. Darasz, Słoweńcy wobec iliryjskiej utopii. [w:] Utopia w językach, literaturach i kulturach Słowian. T. 2: Z przemian świadomości utopijnej w procesie historycznoliterackim. Red. B. Czapik-Lityńska. Katowice 1997, s. 74–80. Z. Darasz, Językowy polimorfizm słoweńskiej kultury a narodowa tożsamość Słoweńców. [w:] Język a tożsamość narodowa. Slavica. Red. M. Bobrownicka. Kraków 2000, s. 143–153. W Galicji i nad Soczą: Polacy i Słoweńcy na frontach I wojny światowej, pod red. A. Cetnarowicza, D. Nećaka, S. Pijaja, B. Todorović, Kraków 2016. Pirjevec J. Tito, przeł. J. Pomorska, J. Sławińska, Warszawa 2018. Kraków i Lublana a mit Europy Środkowej, red. Jacek Purchla, Kraków 2007. Żurek P., Słowenia pod rządami Tity (1945–1980). W cieniu Jugosławii, Kraków 2017. Alenka Puhar, Slovenski avtoportret 1918-1991, Ljubljana 1992. Jančar D., Terra incognita, Warszawa 1993. Dodatkowo literatura i prace domowe podawane na bieżąco. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończonym cyklu zajęć student/ka: - posiada wiedzę o historii politycznej, społecznej i kulturalnej Słoweńców; - zna podstawowe procesy i zjawiska, które kształtowały tożsamość narodową Słoweńców; - umie interpretować teksty źródłowe oraz podstawowe znaki kultury słoweńskiej; - umie podejmować dyskusję na wybrane zagadnienia historii Słoweńców w oparciu o przedstawiony materiał źródłowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane są: 1) aktywność podczas zajęć - uczestnictwo w dyskusji, komentowanie tekstów bądź innych materiałów źródłowych, wykazywanie się znajomością zagadnień poruszanych podczas wykładu. Dozwolone są 2 nieobecności w semestrze; 2) znajomość tematów poruszanych na zajęciach, lektur oraz umiejętność interpretacji materiałów źródłowych (map oraz materiałów ikonograficznych) - na postawie testu końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.